• 0

Ondernemerschap is passé

Ondernemerschap is passé

Nils de Witte Start-up 26 november 2007

 

Iedereen is ondernemer. Op je werk, als je tuintjes schoffelt, als je ingehuurd wordt om leiding te geven aan een beursgenoteerd bedrijf en zelfs als je docent bent bij “de ondernemende hoge school of universiteit”.

 

Wat is dat, een ondernemende bestuurder of een ondernemende docent? Is dat iemand die een tweede hypotheek neemt op huis en kinderen en dat geld in 3 maanden uitgeeft in de hoop dat het over drie jaar wat oplevert en in de tussentijd op een houtje bijt? Ik dacht het niet. In onze ijver ondernemerschap aan de man te brengen zijn we zo’n beetje alles dat riekt naar zelfstandigheid of geld verdienen, ondernemerschap gaan noemen. De term is door overmatig gebruik erg sleets geworden.

 

Lees verder op Sprout Expertblog

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mooi te zien dat Nils de kust van strten van een discussie nog niet verleerd is. Leuk dat hij aangeeft dat er mensen belang hebben in deze discussie, die hij voor Nebib keurig inkopt door alleen zwaar risiconemende, innovatieve types tot de groep te rekenen :-).

 

Ik ben blij dat steeds meer mensen zich ondernemer noemen. Nog veel blijer dat er meer ZZP-ers komen, die voor eigen rekening werken. Waarom? Omdat onze houding verandert tov ondernemen. Verder zijn een hoop 'gewone' ondernemers nodig om een redelijke groep innovatieve ondernemers te krijgen. So: the more,the merrier !

Link naar reactie
  • 0

Lang geleden dat ik hier ben geweest. Op de gerelateerde colomn van Annemarie van Gaal had ik ook al gereageerd en ook dit topic roept bij mij een reactie op.

 

Ik heb het idee dat diegene die het hardst schreeuwt (of daarvoor het beste podium heeft) probeert de hokjes opnieuw te definiëren. Maar ik vraag me dan af of die hokjes er nou echt tot toe doen.

 

Is de terminologie nou echt interessant? Gaat het om de waardering (zoals Annemarie van Gaal zegt)? Waarom heb jij die waardering nodig, of vindt je dat andere mensen (waar je met bewondering naar kijkt) die waardering nodig hebben door een juiste titel?

 

Ik vind het niet zo interessant, want voor mij spelen andere criteria een rol in de waardering van mensen (die bijdragen aan onze economie). Het rare is alleen dat ik niet weet waarom ik dan toch reageer op deze topics :)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

Ik ben blij dat steeds meer mensen zich ondernemer noemen. Nog veel blijer dat er meer ZZP-ers komen, die voor eigen rekening werken. Waarom? Omdat onze houding verandert tov ondernemen.

 

Als men zich dan afvraagt waarom daarentegen het aantal groeibedrijven achterblijft?

 

Als voorbeeld mijn (voormalige) buurman op een industrieterrein. Hij HAD een goedlopend, groeiend stratenmakersbedrijf met 15 man personeel. Moest aan allerlei eisen voldoen, overuren extra uitbetalen, investeren in ARBO-maatregelen, terugdringen ziekteverzuim, bedrijfspensioen, scholing, bij-en her-scholing, investeren in machines, lidmaatschappijen, investeren voor onrendabele opdrachten, gemiddeld 2 man in de ziektewet etc.etc.

 

Toen werd een gedeelte van het personeel ZZP'er.... De jonge werknemers verdwenen, gingen er met de klanten vandoor, gingen onder de prijs werken, zwart werken, geen verzekeringen, ondeugdelijk materiaal, geen arbo-verplichtingen, machines huren bij de Gamma etc. Gevolg: het goedgeorganiseerde bedrijf ging failliet en van de ZZP'ers zijn er inmiddels 3 failliet en van de rest heeft is nog niet één de status van éénmanszaak ontgroeid.........

Link naar reactie
  • 0

Vraag in die startenmaker case is nu waar het fout gaat, c.q. met beleid mogelijk gedachtes moeten veranderen.

 

Is de ondernemer een slecht manager en betaald hij werkelijk slecht? (lijkt mij niet het geval).

 

Komt de ondernemer misschien over als een directeur die het helemaal gemaakt heeft en jaloezie wekt bij de medewerkers?

 

Wordt het fenomeen ondernemen misschien te geromantiseerd gebracht waardoor capabele mederwerkers opeens ook denken ondernemer te kunnen zijn?

 

Zijn eind klanten verkeerd gefocused op nog goedkopere prijzen en te gemakkelijk zolderkamer figuren inhuren?

 

Willen medewerkers misschien meer het gevoel hebben dat ze ondernemer zijn? Welicht medewerkers juist eerder de ruimte geven om voor zichzelf te gaan ondernemen, door ze zelf maar aan hun pensioen en verzekeringen te laten voorzien en een hoger salaris gebasseerd op inspanningen. Geen werk geen geld methode, maar ja dat is weer niet sociaal.

 

Blijkbaar willen we het allemaal zo, maar hoe je het wend of keert de totale markt omzet zal verdeelt moeten worden.

 

Perry

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Lang geleden dat ik hier ben geweest. Op de gerelateerde colomn van Annemarie van Gaal had ik ook al gereageerd en ook dit topic roept bij mij een reactie op.

 

Ik heb het idee dat diegene die het hardst schreeuwt (of daarvoor het beste podium heeft) probeert de hokjes opnieuw te definiëren. Maar ik vraag me dan af of die hokjes er nou echt tot toe doen.

 

Is de terminologie nou echt interessant? Gaat het om de waardering (zoals Annemarie van Gaal zegt)? Waarom heb jij die waardering nodig, of vindt je dat andere mensen (waar je met bewondering naar kijkt) die waardering nodig hebben door een juiste titel?

 

Ik vind het niet zo interessant, want voor mij spelen andere criteria een rol in de waardering van mensen (die bijdragen aan onze economie). Het rare is alleen dat ik niet weet waarom ik dan toch reageer op deze topics :)

 

Interessante gedachte. Ja het is nu eenmaal menseigen om zaken zoveel mogelijk in hokjes te willen stoppen, dat is lekker overzichtelijk. Dit is denk ik waar écht ondernemerschap de kop op steekt...

 

Niet jezelf slechts binnen de hokjes bewegen, maar juist grenzen durven doorbreken, nieuwe verbindingen leggen.. dáár zit het echte risico. Overigens zei Richard Branson ooit eens dat hij nooit echt nieuwe trajecten inzet, maar alleen trajecten/activiteiten oppakt die béter kunnen...

 

Ondernemers zijn voor mij mensen die (soms tegen wil, goede raad en dank in) durven te kiezen voor een radicale visie voor de toekomst en daarnaast het lef hebben om hun visies te delen met anderen.

Link naar reactie
  • 0

Je kan het hokjes noemen, ik noem het liever focus. Als er geen segmentering gehanteerd mag worden dan kan er geen focus zijn en dus geen onderscheid.

 

De primaire verdienste van een goede ondernemer is dat hij of zij zich onderscheid van de rest, mat name van de directe concurrenten. Als een ondernemer zich niet kan onderscheiden krijgt hij geen investeerders, geen klanten en geen mensen.

 

Onderscheid is goed. Ambitie is goed. Weg met die eeuwige zuigende middelmaat. Focus, focus en nog eens focus.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.