• 0

Goeden dag allemaal!

Ik heb een eenmanszaak dat strijkstokken vervardigt en repareert. Tijdens het repareren heb ik soms strijkstokken van enorme waarde in huis.

Nou dacht ik altijd dat ik via mijn starterspakket van de abn-amro ook verplicht een aansprakelijkheidsverzekering had afgenomen, dat hadden ze toen zo gezegt. Gisteren ben ik naar een routine/evaluatie-telefoontje achter gekommen dat er per ongeluk toen geen verzekering is afgesloten en via dit forum ook erachtergekomen dat dit niet verplicht aan een ondernemersrekening gekoppeld is.

Nu zoek ik echter wel naar een verzekering die eventuele schade die ik (hopelijk/waarschijnlijk nooit) aan eigendom van klanten toebreng verzekerd; het gaat om bedragen tot max. 100.000 euro.

Ik had gisteren een dame van Unive aan de lijn die zei, dat dit onder ondernemersrisico valt en dit nooit in een aansprakelijkheidsverzekering gedekt is....

Klopt dit? Anders moet ik om goed te kunnen slapen eigenlijk deze belangrijke klanten weigeren; de kleine opbrengst van weegt niet op tegen het enorme risico. (Ca 2 keer per jaar nieuwe haren op de stok zetten voor ca 100.- tegen een schade door waardedaling van een stok van 100.000 euro van ca 90% naar 10.000)

 

Groeten, Florian

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/14174-hoe-aansprakelijkheid-verzekeren/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan je niet gewoon in je voorwaarden zetten dat je maximaal aansprakelijk bent voor je ordergrootte? Dat is een redelijk standaard clausule volgens mij die in vrijwel alle algemene voorwaarden staat.

 

Bedrijfsaansprakelijkheids verzekering zou ik sowieso doen, dat is maar een paar euro per maand.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

  • 0

De ordergroote als voorwaarde lijkt me geen goed idee. De klant wil immers de wetenschap dat zijn waardevolle stok altijd verzekerd is en heeft ook zelf een verzekering, maar die schade die ik als bedrijf veroorzaak zal daar waarschijnlijk niet gedekt zijn.

  • 0

Ik ben geen verzekeringsexpert, maar zou zoiets niet onder een zakelijke inboedel-/inventarisverzekering vallen i.p.v. een aansprakelijkheidsverzekering?

 

Mijn beeld: bedrijfsaansprakelijkheid dekt ongelukjes (je laat een hamer vallen op een strijkstok), beroepsaansprakelijkheid dekt beroepsfouten (je repareert verkeerd waardoor een strijkstok beschadigd raakt), inventarisverzekering dekt brand/diefstal van de dingen die je in huis hebt.

 

Misschien is het handig deze verzekeringen bij één verzekeraar af te sluiten, en een rechtsbijstandsverzekering bij een andere :P

  • 0

Dit lijkt me een zeer branchespecifiek probleem. Wat zich bijvoorbeeld ook voor kan doen bij pianostemmers en andere dienstverleners.

 

Kan je branchevereniging je niet verder helpen?

 

Hoe zijn collega's in de branche verzekerd?

 

  • 1

Ik ben geen verzekeringsexpert, maar zou zoiets niet onder een zakelijke inboedel-/inventarisverzekering vallen i.p.v. een aansprakelijkheidsverzekering?

 

Nee, doorgaans tref je in de polisvoorwaarden van dergelijke verzekeringen een clausule aan waarin de zogenaamde "opzicht" is uitgesloten van dekking. Dit betekent dat de verzekerde geen aanspraak kan maken op de polis voor zaken die hij/zij van derde onder zich heeft.

 

Er zijn met verzekeraars wel specifieke afspraken te maken, maar daarvoor is een partij zoals Unive doorgaans niet de aangewezen verzkeraar. Direct writers bieden dit soort uitzonderingen niet aan. Daarvoor is het beter om contact op te nemen met een gevolmachtigde of verzekeraar die meer thuis is in de zakelijke verzekeringen.

 

Bedenk echter wel dat aan bijzondere polissen ook een prijskaartje hangt. Er zal dus steeds moeten worden gekeken of de sop de kool waard is.

 

Overigens is het wel zeer gebruikelijk om de omvang van de aansprakelijkheid te beperken tot de orderomvang. Om rekening te houden met de zorg van de klant is niet onbegrijpelijk. Bedenk echter ook dat klanten die dergelijke dure stokken in reparatie geven, doorgaans ook voorziening in de vorm van een verzekering zullen hebben getroffen tegen diefstal, schade bij transport en wellicht ook bewaargeving.

 

Is dit laatste niet het geval en de klant wenst dat de reparateur de stokken verzekert, dan is het ook niet meer dan redelijk dat de klant voor de premie van die verzekering opdraait, wanneer de prestatie in geen verhouding staat tot de waarde van de te repareren zaken.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

  • 0

 

Me dunkt dat mensen die schilderijen restaureren of piano's transporteren hetzelfde probleem hebben, en dus de weg naar een oplossing (gespecialiseerde verzekeraar) weten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 33 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.