• 0

Juridische aspecten fiscale eenheid Vpb

Beste HL'er,

 

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren op het vormen van een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting tussen een werkmij en een holding. De fiscale aspecten daarvan zijn mij duidelijk (o.a. winsten en verliezen onderling verrekenen, één gezamenlijke aangifte), alleen op privaat rechtelijk gebied zijn er nog onduidelijkheden.

 

Stel dat de werkmij een claim* zou krijgen van bijv. een klant of leverancier om welke reden dan ook (er is iets mis met het product bijv.) en de rechtbank wijst de claim toe, dan zal de werkmij deze moeten betalen.

 

Nu komt het: stel de werkmij beschikt niet over voldoende vermogen om de claim te kunnen betalen. Kan de claimende partij dan het restant van de claim vorderen bij de andere onderdelen van de fiscale eenheid of is de fiscale eenheid puur een fiscale aangelegenheid?

 

Alvast bedankt voor het lezen en mogelijk beantwoorden van dit onderwerp.

 

* Een claim van de Belastingdienst voor bijv. niet betaalde Vpb daargelaten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Robert

 

Een FE voor de VPB wordt veelal aangevraagd als er geen tariefsvoordeel te verwachten valt voor de VPB door winsten in de afzonderlijke BV's te laten belasten en dan dus tegen een lager tarief per BV.

 

Door een FE vallen alle winsten immers in 1 tarief, dat van de moeder BV.

Zonder FE betaalt elke BV de VPB over haar eigen winst en kan door uitsmering van winst per BV een tariefsvoordeel behaald worden.

 

Juridisch maakt dit inderdaad geen verschil.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Voor zover ik weet is de eenheid een puur-fiscale aangelegenheid en heeft hij geen juridische gevolgen (anders dan fiscale claims van de belastingdienst inderdaad).

 

Bedankt voor je antwoord. Dat idee had ik zelf ook wel, maar informatie daarover is niet bepaald in overvloedige mate beschikbaar.

Er zijn echter ook mensen die bij een fiscale éénheid een zodanige janboel maken van de financiële verhouding, of meer verstrengeling, van de beide bv's, dat bestuurdersaansprakelijkheid van de holding voor de werkmaatschappij op de loer komt te liggen.

Link naar reactie
  • 0
Er zijn echter ook mensen die bij een fiscale éénheid een zodanige janboel maken van de financiële verhouding, of meer verstrengeling, van de beide bv's, dat bestuurdersaansprakelijkheid van de holding voor de werkmaatschappij op de loer komt te liggen.

 

Dat van die janboel en bestuurdersaansprakelijkheid snap ik, maar dat wordt toch niet of nauwelijks bevorderd door de fiscale eenheid? Diezelfde mensen zouden waarschijnlijk ook zonder de FE dat aansprakelijkheidsrisico lopen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Er zijn echter ook mensen die bij een fiscale éénheid een zodanige janboel maken van de financiële verhouding, of meer verstrengeling, van de beide bv's, dat bestuurdersaansprakelijkheid van de holding voor de werkmaatschappij op de loer komt te liggen.

 

Dat van die janboel en bestuurdersaansprakelijkheid snap ik, maar dat wordt toch niet of nauwelijks bevorderd door de fiscale eenheid? Diezelfde mensen zouden waarschijnlijk ook zonder de FE dat aansprakelijkheidsrisico lopen.

Het is de fiscale eenheid die mensen het gevoel geeft dat ze naar harte lust kunnen schuiven tussen beide BV's, omdat het schuiven geen fiscale consequenties heeft.

 

Ik ben het met je eens dat diezelfde mensen waarschijnlijk in elke constructie meer risico's lopen dan waar ze zelf op rekenen ;)

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Dank voor alle reacties. Het heen en weer schuiven zou inderdaad kunnen leiden tot aansprakelijkheidsgevolgen wegens niet zakelijk handelen (Denarius) of andere risico's (StevenK), maar daar ben ik me van bewust.

 

Zonder exact in details te treden kan ik wel vertellen dat het slechts zal gaan om 1 "schuifbeweging" (van werkmij naar holding), alles in goed overleg met de boekhouder. De holding wil ik verder zo schoon mogelijk houden, dus het schuiven zal beperkt worden tot een minimum.

 

Met vriendelijke groet,

 

Robert

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.