Jump to content
pcourbois
Verberg

Welke rechtsvorm voor een Muziekfestival

vraag

Op dit moment zittne wij de oprichtingsfase voor een publieks evenement. Daar wij dit commercieel willen gaan aanpakken zijn wij op zoek naar advies voor de juiste rechtsvorm. Na zelf wat zoekwerk te hebben gedaan heb ik een aantal opties:

 

Een stichting de het festival exploiteert. Wij als ondernemers (twee personen met een eenmanszaak) sturen een factuur aan de Stichting te groote van de verrichte werkzaamheden. De vergoeding dit wij dan facureren kan dan aangepast worden naar wist die de stg maakt.

 

Een B.V. die het festival exploiteert. de twee directieleden/aandeelhouders ontvangen geen Loon. (de bv heeft dus 0 werknemers in dienst) en na afloop van het boekjaar doen we divident uitkeringen aan de aandeelhouders (wijzelf) de vraag is accepteert de fiscus dit

 

Een B.V. die het festival exploiteert. Ook hier heeft de B.V. 0 personen op de loonlijst staan. Ik en mijn compangon sturen ieder een factuur aan de bv voor de geleverde werkzaamheden. (ook hier is de vraag weer, of dit is toegestaan door de fiscus.)

 

 

Waarom een BV of Stg. Puur en alleen vanuit de aansprakelijkheid. we spreken over exploitatiekosten groot a 200.000,- Anders zou een vof een makkelijke optie zijn.

 

Hoop dat jullie ons hier mee op weg kunnen helpen. Plannen voor de opzet van het evenement zijn al ver gevorderd. Behalve de juridische en Fiscale bedrijfsvoering.

 

Met vriendelijke groet,

 

Philippe

Link to post
Share on other sites

10 answers to this question

Recommended Posts

  • 1
  • Rate this answer

Hoi Philippe

 

Een stichting zou de aangewezen vorm zijn. Zorg dan wel dat je alle vergunningen op orde hebt.

 

Fiscaal is een BV geen goede optie. Je kunt als DGA van een BV waarin activiteiten ondernomen worden niet stellen dat je geen werknemer bent en geen salaris gaat genieten. Dat zal de fiscus niet accepteren.

 

Een stichting voor een evenement brengt met zich mee dat de stichting geen winst mag maken, wil je buiten de heffingen blijven. Als je vanuit de eenmanszaken facturen aan de stichting stuurt, dan treft de stichting geen winst en betaal je de IB over de omzet in de eenmanszaken. Wel moet de stichting BTW plichtig zijn, wil de stichting de BTW op jullie facturen terug kunnen vragen.

 

Groet

Joost


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt Joost,

 

Nu bedacht ik me ook nog dat we als Stichting meer serieus worden genomen. We gaan het evenement opzetten in een dorp. We zullen het dus ook moeten hebben van vrijwilligers. Dan lijkt me Stg. idd de juiste oplossing. Btw nummer moet zeker aangevraagd worden. Dit om naderhand gezeur met de fiscus te voorkomen. Deze ervaring heb ik bij een andere evenement gehad.

 

Maar als ik dan vanuit de eenmanszaak ga factureren naar de stg. mag dit bedrag een willekeurig te kiezen bedrag zijn ? (ter groote van wat overblijft in de stg) of moet dit bedrag dan weer marktconform zijn? en ergnens tegenover staan. En mag ik dan gewoon op de factuur vermelden "managementfee" of "beheerswerkzaamheden festival ABC"

 

Met vriendelijke groet,

en een goed begin aan 2008

 

Philippe

 

Edit aanpassing van naam op verzoek TS.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als je sponsors hebt van publieke signature is een stchting helamaal aan te raden. Let wel op dat je een stchtingsbestuur nodig hebt, dat in meerderheid onafhankelijk is (geen zakelijk belang bij de stichting)


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Philippe

 

Bedenk je altijd dat je als ondernemer zakelijk moet handelen!

Een willekeurige overwinst in een stichting uitkeren aan een andere onderneming waar jij de eigenaar van bent, geeft problemen! Dit kwam zeer recent nog tot een nare uitspraak voor een stichtingbestuur.

 

Baseer jouw fee op de geleverde diensten en handel tegen marktconforme tarieven. Als er te veel geld in de stichting overblijft, stel dan de gewerkte uren bij. Niet netjes, maar de belastingheffing lijdt er niet onder, want die inkomsten worden dan bij jou in privé als eenmanszaak belast!

 

Groet en goed 08,

Joost


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Laat ik nogmaals de ouderwetse coöperatie belichten:

 

Het doel van de stichting mag niet zijn het doen van uitkeringen aan oprichters, bestuurders of andere personen, tenzij wat deze laatste groep betreft de uitkeringen een ideële of sociale strekking hebben.

 

 

Een coöperatie mag wel winst maken. Die winst wordt uitgekeerd aan de leden. Waarbij je verschillende soorten leden kunt instellen met meer of minder stemrechten en dus ook afspraken over winstverdelingen voor verschillende soorten leden, die ze eerdaags weer met een hoop tamtam in een nieuw jasje als zijnde de flexibele BV gaat heten. Blijft een boeiende bedrijfsvorm.

 

Perry

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Dit kwam zeer recent nog tot een nare uitspraak voor een stichtingbestuur.

 

Joost, heb je een verwijzing? We krijgen veel vragen over de inzet van de stichting als ondernemingsvorm, waarbij de ondernemers zichzelf zowel in het bestuur als in de positie van opdrachtnemer/werknemer willen plaatsen. Dus het is interessant te zien wat wel en niet geaccepteerd wordt; wat de jurisprudentie is.


Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

 

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dit kwam zeer recent nog tot een nare uitspraak voor een stichtingbestuur.

 

Joost, heb je een verwijzing? We krijgen veel vragen over de inzet van de stichting als ondernemingsvorm, waarbij de ondernemers zichzelf zowel in het bestuur als in de positie van opdrachtnemer/werknemer willen plaatsen. Dus het is interessant te zien wat wel en niet geaccepteerd wordt; wat de jurisprudentie is.

 

Gelezen in zo'n fiscaal stukje in de krant. Krant zelf heb ik niet meer. Wellicht is dit te vinden op www.rechtspraak.nl

 

groet

Joost


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

bij een coöperatie blijven wij wel zelf aansprakelijk, Toch ?

Beperkte aansprakelijkheid is voor ons wel belangrijk

 

Als we voor de stichting variant kiezen, en dan factureren uit de eenmanzaken dan heb ik nog een vraag:

 

ik zelf heb een eenmanszaak tegen die tijd wellicht een bv maar dat maakt hiervoor niks uit. Mijn collega die moet nog een eenmanzaakje opzetten. Is men verplicht een inschrijving te doen bij de kvk. of een een aanmelding bij de belastingdienst. middels het formulier Opgaaf startende eenmanszaak voldoende ? om te kunnen factureren aan de stichting

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bij een cooperatie UA (uitgeslotenaansprakelijkheid) Is zoals de naam al doet vermoeden, de aansprakelijkheid uitgesloten.

 

Ik raad je aan die weg niet te bewandelen. Voor een evenement, vooral met publieke participanten en sponsors, is een stichtng de juiste weg. Zorg voor een onafhankelijk stichtingsbestuur en maak een overeenkomst met je zelf voor de organisatie kosten. Maakt de organisatiekosten hoog. Breng de organisatiekosten in als een achtergestelde lening. Is er een budget tekort, dan gaat het van je oreganisatiekosten af. Blijft er als nog iets over, bestem het dan voor een goed doel, bewaar het voor een volgende keer of geef het terug aan de grootste sponsors.

 

Huur een accountant om een verklaring te maken over de afrekening.


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 215 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept