• 0

Aandelen cadeau van BV

een beetje optimistische titel wellicht ;D, maar wel serieus bedoelt.

 

Is het mogelijk om aandelen in een BV te krijgen zonder betaling?

Hoe gaat de fiscus hiermee om? De bedoeling hierachter is partner te worden in een werk-BV. Aandelen gaan wellicht later van privé (eenmanszaak) in Beheer-BV in oprichting als deelneming in werk BV en nieuw op te richten eigen werk BV.

 

Of is het beter om eerst BV op te richten en aandelen in de 'vreemde BV' als "schuld" te verwerven en deze via hoge fee terug te verdienen?

 

 

Alvast Dank

 

Groet!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vlgs mij kun je niet zo maar aandelen cadeau krijgen, maar daar moeten we even voor op de experts wachten :).

 

Een ding zou ik je sowieso wel adviseren. Richt meteen die BV op als je kunt. De aandelen die je eerst in prive hebt later onderbrengen in een BV gaat je geld kosten. Je zult moeten aftikken over de waardevermeerdering geloof ik (valt dit in Box 2?).

 

Ik heb dit zelf ook gehad. Uiteindelijk hebben we het nog betrekkelijk goed op kunnen lossen en kostte het niet al te veel, maar goed, beter voorkomen dan genezen.

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn de aandelen waard? Als ze geen waarde hebben, is cadeau krijgen niet het goede woord. Hebben ze wel waarde, dan zal dit worden gekwalificeerd als een schenking.

 

Van wie neem je de aandelen over? Is dit familie? Dan ligt een schenking namelijk meer voor de hand dan wanneer dit een pure zakendeal tussen onafhankelijke derden is.

 

Om hoeveel procent van de aandelen gaat het, en hoe zou je die in privé gaan houden (je noemt eenmanszaak)? Aandelen op de balans van een eenmanszaak zetten zou ik alleen doen als je een verlies verwacht (kan ook alleen als je een onderneming hebt - die aandelen kwalificeren niet als zodanig). Anders is box 2 (bij tenminste 5%) of box 3 (minder dan 5%) normaal.

 

Heb je minder dan 5%, dan zou ik de aandelen niet in een holding stoppen (dan is de deelnemingsvrijstelling namelijk niet van toepassing). Krijg je 5% of meer, dan kun je dat wel overwegen, op een later moment doen is altijd lastiger.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als er geen zakelijke 'titel' is, dan is het mogelijk een schenking... Lijkt me (zeker in privé) niet echt handig... M.a.w. je kan de aandelen beter kopen tegen een bepaalde waarde of schuldigerkenning of andere 'deal' die je vastlegt, bijvoorbeeld een earn-in agreement... Zoek even het forum door op eerdere bijdragen van mij.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt voor de reacties zover!

 

Hier wat meer informatie:

Het uitgangspunt is dat ik partner wordt in een werk BV van een bestaand en goedlopend bedrijf. Ik zal hierbij voor 50% van mijn tijd management voeren in deze werk BV en vooral expertise inbrengen die essentieel is voor de groei van dit bedrijf.

Daarnaast blijft mijn eigen eenmanszaak bestaan en functioneren. Mijn werkzaamheden zullen daarin afnemen. Hiervoor zal ik iemand moeten gaan inzetten.

 

De aandelen gift is bedoelt om mij te commiteren aan het bedrijf en me mee te laten delen in de winst. Maar vooral ook om mij dus vast te houden.

Ik heb geen zin om hierin te investeren, aangezien de opbrengst voor mij zakelijk gezien niet noodzakelijk is. De partner in kwestie zoekt nu een constructie waarbij ik ook zonder investeren toch mede eigenaar wordt en daardoor beter verbonden ben met de verantwoordlijkheden.

Indien dit goed werkt is een fusie tussen mijn bedrijf en deze BV een mogelijkheid. Het einddoel zou dan zijn: ieder 50/50 in zijn eigen holding binnen de genoemde werk BV en alle werkzaamheden inclusief mijn huidige in deze werk BV.

 

Een zachte vorm van overname van mijn eenmanszaak op termijn is een voorlopig meerjarenplan. Met behoud van zelfstandigheid en ondernemerschap.

 

Voor de goede orde: de allereerst vraag van de partner was een dienstverband in de werk BV. Daar zat ik niet op te wachten.

 

Ik schat de BV op een waarde van 5 á 600.000. Partner heeft nu 100% in holding.

 

Verder dan nog:

Partner is geen familie, schenking geen optie, belang zeker 45%

 

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid.

 

Ik begrijp nu in ieder geval: beter niet privé houden. Indien in een holding, meteen doen en niet achteraf.

Earn-in is voor mijn gevoel niet wat de intentie 'krijgen/geven' zal dekken.

 

Hopelijk weet iemand nog meer...

 

Dank!

Link naar reactie
  • 0

Cadeau is een schenking en daar zal de fiscus toch al snel eens meer over willen weten.

 

Links of rechtsom, de aandelen vertolken een bepaalde waarde. Het is hoe dan ook een waarderingskwestie en zal daarvoor afhankelijk zijn van een accountantsverklaring. Deze waarde zal als tegenprestatie moeten worden ingebracht. De hoofdregel luidt dat deze storting op de aandelen in geld moet geschieden. Inbreng in natura kan worden overeengekomen, maar zal wel weer naar economische maatstaven moeten worden gewaardeerd.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie allen!

 

Jammer dat het niet zo kan.. ;) Maar we gaan verder zoeken naar een mogelijkheid die fiscaal wel werkt en voor mijn partner hetzelfde resultaat oplevert. Wel gek dat er met al die bedrijfsopvolging kwesties geen draai aan kan worden gegeven. Ik begrijp de fiscale achtergrond wel, maar toch.

Als een ondernemer niet meer wil of kan, moet zijn opvolger betalen. Terwijl dit wellicht voor de voortgang van het bedrijf helemaal niet zo aantrekkelijk is.

Het is overigens niet de 1e keer dat ik zo iets meemaak. Al eerder gevraagd als opvolger, maar dat bleek toen fiscaal ook al niet mogelijk. Maar dat was een eenmanszaak....

 

Nogmaals dank voor de snelle reacties

Groeten

Link naar reactie
  • 0

Zodra er materieel gezien een vermogensverschuiving plaatsvindt heb je altijd te maken met fiscale consequenties (tenzij bijvoorbeeld de deelnemingsvrijstelling van toepassing is). Indien je afwijkt van de bedrijfseconomische realiteit heb je een probleem met de fiscus. De onzakelijkheid in de transactie wordt geherkwalificeerd, bijvoorbeeld in een schenking. de oplossing moet dus niet zozeer worden gevonden in het zoeken naar fiscale trucs, als wel dat je kijkt of de bedrijfseconomische realiteit toch anders is. Een voorbeeld:

 

Stel iemand heeft alle aandelen van een winkel. De eigenaar is door ziekte onmachtig geworden om de winkel voort te zetten. Hij heeft zijn zaak al weken/maanden te koop staan, echter er melden zich alleen mensen die het pand willen kopen.

 

Stel de ondernemer haalt zijn pand uit zijn zaak en schenkt vervolgens 50% van de aandelen in het winkelbedrijf aan een frisse ondernemer die de zaak wel ziet zitten. Is er dan sprake van een belaste schenking? Volgens mij kan je bedrijfseconomisch (en daarmee fiscaal) best verdedigen dat het winkelbedrijf niets waard is (voorraden etc. uitgezonderd, maar daar is een mouw aan te passen). De schenking is derhalve nihil.

Link naar reactie
  • 0

Het is heel goed mogelijk om mede-aandeelhouders te worden in de werkmaatschappij, zonder dat er sprake is van overgang van vermogen van de ene aandeelhouder naar de andere en dus zonder fiscale afrekening.

 

Als de helft van de aandelen met een waarde van 6 ton zonder enig voorbehoud aan een ander worden overgedaan, dan loop je al gauw tegen heffingen aan natuurlijk, op welk gebied ook, maar dat is echt niet noodzakelijk.

 

De zittende aandeelhouder kan het belang bij het tot nu opgebouwde vermogen helemaal houden en toch een nieuwe aandeelhouder erbij krijgen en voor het overige met die andere aandeelhouder op 50-50 (of andere verhouding) basis zaken gaan doen.

 

Dat zou bijvoorbeeld kunnen worden bereikt door omzetting van het aandelenkapitaal in cumulatief preferente aandelen, onder gelijktijdige uitkering van gewone aandelen aan zittende en nieuwe aandeelhouder.

 

Je zou dit eens met je belastingadviseur of accountant moeten bespreken, als je die hebt

Syntax Advies

 

"Laat belasting geen belasting zijn"

Link naar reactie
  • 0

Gecharmeerd door het idee van een Earn-In vraag ik me toch het volgende af. Stel: Je spreekt af om bij een bepaalde prestatierelatering 3% van het bezit te "gunnen", bij een nog hogere prestatie 6% etc..etc...

 

De eigenaar die 100% had, raakt bijvoorbeeld 3% van de aandelen kwijt bij een ondernemingsgroei van bijv.10%... en 6% bij een groei van 20%. De eigenaar heeft dan in het laatste geval nog 94% van een bedrijf dat 120% t.o.v. de startsituatie waard is (=112,8%) terwijl de nieuwe 6% heeft van 120% startsituatie (=7,2%). Dit lijkt een goede deal voor beiden, maar wat nu als het bedrijf niet MEER maar MINDER waard wordt. Dan is de oude 100% eigenaar volledig het haasje, terwijl de nieuwe aandeelhouder alleen in een positieve situatie meedoet... en dus geen pijn kent in een negatieve situatie. Zo... en dan nu de vragen !

 

=> Wat zou een redelijke/gangbare verhouding zijn van het EARN-IN-percentage versus de procentuele groei van de onderneming ??

(Zou dit 30% van de ondernemingsgroei mogen worden zoals in het voorbeeld ?? NB er zijn naast de eigenaar en de Earn-inner geen overige medewerkers).

 

=> Zou een Earn-inner een lager salaris mogen verdienen, dan een medewerker die geen Earn-In bedingt ?? Is hier een verhouding voor te benoemen ??

 

Thanx For Thinking....

 

dododo

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.