• 0

resultaat uit overige werkzaamheden

Hallo,

 

Vorig jaar begonnen met een onderneming waarvan ik nu de aangifte moet doen (resultaat uit overige werkzaamheden).

 

Ik snap dat je van de opbrengsten de kosten en aftrekposten mag aftrekken en dat je over dat resultaat inkomstenbelasting moet betalen. Toch heb ik nog een paar kleine vraagjes. Ik heb al gegoogled maar krijg verschillende antwoorden vandaar dat ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

 

1. Hoef ik tijdens de aangifte geen rekening te houden met debiteuren en crediteuren? M.a.w. moet ik deze wel of niet verwerken in de opbrengsten en kosten of is dit voor volgend jaar?

 

2. Ik heb een laptop gekocht (meer dan 450 euro). Heb gelezen dat dit niet als kosten mag worden gezien maar als investering. Hoe verwerk ik dit? Moet ik een post afschrijving als kosten rekenen en dit spreiden over het aantal jaren?

 

3. Van familieleden heb ik een aantal giften ontvangen ter ondersteuning van mijn bedrijf. Dien ik deze als opbrengsten te zien?

 

4. Voordat de onderneming gestart ben ik heb ik kosten gemaakt en prive betaald. Kan ik deze nu als kosten van de opbrengsten aftrekken?

 

Ik snap dat het nogal wat vragen zijn en dat een aantal van jullie me zullen adviseren een boekhouder in dienst te nemen. Dit heb ik overwogen maar gezien de geringe omvang van mijn onderneming doe ik dat nu nog niet.

 

Groeten,

Jeroen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Weet ik niet zeker: volgens mij is de regel, factuur ontvangen of de deur uit, dan wordt het gezien als opbrengsten/kosten. Krijg je uiteindelijk niet betaald, dan neem je dat mee in het volgend jaar onder niet inbare facturen oid. (Wacht nog even een andere reactie hierover af)

 

2. Afschrijven in 5 jaar tegenwoordig. afschrijven begint in de maand die volgt op de maand waarin je de factuur hebt ontvangen.

 

3. Geen flauw id. Maar ik denk: als je dat geld nog niet hebt "uitgegeven" of ervan hebt "genoten" dan staat het nog op de balans bij je toko (kas/bank), dus is het geen winst waarover je belasting betaalt. (Wacht ook hier even een andere reactie af)

 

4. Je wordt verwacht bepaalde kosten voor je eigen rekening te nemen als je een onderneming opstart (aanloopfase). Nee zou het strikte antwoord kunnen zijn, wil je het meer in detail weten, praat hier dan over met een fiscalist en laat de facturen zien die je hebt. Wellicht zijn er bepaalde zaken die je wel nog als kosten kan opvoeren.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jeroen,

 

Allereerst welkom op dit forum. Je kunt hier altijd terecht met al je vragen. Je zult hier vanuit veel verschillende invalshoeken en inzichten antwoord krijgen op je vragen. Soms heb je er wat aan, en soms krijg je hooguit een duwtje in de goede richting. En een enkele keer krijg je een antwoord wat je eigenlijk niet wil horen.

 

En dit is er zo een: Zoek een boekhouder. Serieus. Enkele van jouw vragen zijn zo basaal, dat ik er uit op maak dat je geen enkele boekhoudkundige / fiscale / administratieve ervaring hebt. En dat geeft ook niet, doe waar je goed in bent: websites maken. Het prettige van een boekhouder is dat je zolang je bedrijf nog een bedrijfje is, minder betaalt dan dat je al een 'echte' onderneming drijft.

 

Bedenk dat jouw boekhouder vaak meer geld kan opleveren dan dat 'ie kost. Een klein, startend bedrijfje zou met een paar honderd euro per jaar aan boekhouderskosten uit de voeten kunnen. Ik weet zeker dat het verchil in jouw aangifte en die van de boekhouder minstens dat bedrag zou kunnen zijn...

 

Ik begrijp heel goed dat je er tegenop ziet om een boekhouder in de arm te nemen, maar neem het maar van mij aan (als ervaringsdeskundige :-\ ) je zult er geen spijt van krijgen.

 

Succes met ondernemen!

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Vorig jaar begonnen met een onderneming waarvan ik nu de aangifte moet doen (resultaat uit overige werkzaamheden).

 

Ik snap dat je van de opbrengsten de kosten en aftrekposten mag aftrekken en dat je over dat resultaat inkomstenbelasting moet betalen. Toch heb ik nog een paar kleine vraagjes. Ik heb al gegoogled maar krijg verschillende antwoorden vandaar dat ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

 

1. Hoef ik tijdens de aangifte geen rekening te houden met debiteuren en crediteuren? M.a.w. moet ik deze wel of niet verwerken in de opbrengsten en kosten of is dit voor volgend jaar?

 

2. Ik heb een laptop gekocht (meer dan 450 euro). Heb gelezen dat dit niet als kosten mag worden gezien maar als investering. Hoe verwerk ik dit? Moet ik een post afschrijving als kosten rekenen en dit spreiden over het aantal jaren?

 

3. Van familieleden heb ik een aantal giften ontvangen ter ondersteuning van mijn bedrijf. Dien ik deze als opbrengsten te zien?

 

4. Voordat de onderneming gestart ben ik heb ik kosten gemaakt en prive betaald. Kan ik deze nu als kosten van de opbrengsten aftrekken?

 

Ik snap dat het nogal wat vragen zijn en dat een aantal van jullie me zullen adviseren een boekhouder in dienst te nemen. Dit heb ik overwogen maar gezien de geringe omvang van mijn onderneming doe ik dat nu nog niet.

 

Groeten,

Jeroen

 

Hoi Jeroen

 

Ik ben het met Ruben eens, maar help je wel op weg. Ik kan al wel zeggen dat er meer info nodig is en dat je dus enkel daarom niet alles maar lukraak kunt vragen hier. We helpen ondernemers, maar we zijn geen gratis accountantskantoor.

 

1. bij een resultaat uit overige werkzaamheden hoef je alleen balansposten in te vullen als deze meer dan 2.500 per vordering of schuld bedragen.

 

2. investeringen van 450+ euro inderdaad in 5 jaar afschrijven.

 

3. giften zijn voor het resultaat uit overige werkzaamheden belastingvrij. Let wel op: is er geen schenkingsrecht verschuldigd?

 

4. kosten in de aanloopfase zijn aftrekbaar, mits de onderneming al bestond en de kosten een zakelijk doel dienden.

 

Je ziet, ik reageer wat summier. Dit mede omdat ik het vermoeden heb dat je nog niet helemaal weet wat het onderscheid is tussen investeringen en kosten en tussen balansposten en de winst- en verliesrekenening. Bedenk je wel dat je een deugdelijke administratie moet voeren, ook bij resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Groet en succes met je bedrijf

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als je overige werkzaamheden moet invullen dan heb je geen bedrijf. Heb je een bedrijf, dan is dit bedrijf boekhoudplichtig (jij niet, het bedrijf wel). Uit je boekhouding rolt je winst automatisch uit, per SALDO, dus de kosten zijn dan al afgetrokken. Die winst (bedrijfsresultaten) is dan je inkomen. Los van het feit of je dit aan jezelf uitbetaalt (onttrekking) of erin laat, dit moet je als inkomen aangeven.

 

Wat de aanloopkosten betreft, NATUURLIJK mag je alles aftrekken (mist natuurlijk bedrijfskosten) al is het maar omdat je per 31 december een balans moet maken en alles tussen 1 januari en 31 december telt (weet je nog mensen die op 30 december trouwden om voor het hele jaar getrouwd te zijn? dat geldt ook voor je bedrijf).

 

In de boekhouding hoort eenmaal een debiteuren- crediteurenadministratie en ik jouw plaats zou ik de giften van je familie domweg op de crediteuren administratie zetten. Ook al betaal je het niet terug.

 

Alles wat langer dan een jaar meegaat is inventaris. Deze mag/moet jje ook afschrijven volgens goede koopmansgebruik. Meestal is dat inderdaad 5 jaar, maar je zult het met mee eens zijn dat je een bedrijfspand niet in 5 jaar mag afschrijven. Inventaris is een productiemiddel (ja ook je bureaustoel) en je moet dus in redelijkheid, naar de winstbijdrage/slijtage van dit product afschrijven.

 

Ik ben persoonlijk tegen het uitbesteden van de boekhouding. Iets bijleren doet geen pijn en boekhouden is eenmaal een systeem en vrij gemakkelijk te leren. En wie kent de financiën van zijn eigen bedrijf het best, ja de ondernemer.

 

Dit geldt ook voor je laptop=inventaris (mits je het voor het bedrijf moet gebruiken), ik geloof dat je het in 4 jaar mag afschrijven met 10 residuwaarde. Dus 450,-- minus 45,-- = 405,-- = 101,35 per jaar = 8,44 per maand. Aan het einde van de rit staat-ie voor 45,-- op je balans.

 

Als je echt een bedrij hebt (wat niet zeker is, kom je tot 1250 uur werkzaamheden per jaar en heb je meer dan 1 klant?), dan heb je veel meer inventaris. Hoe zit het met je auto? Die mag je inbrengen (tegen de dagwaarde) en daarna afschrijven. Alle kosten (behalve bekeuringen, anders dan parkeerboetes) mag je op je kostenrekening brengen. Je moet wel een soort (heet anders) "door de werkgever ter beschikking gestelde auto" betalen.

 

Je moet gewoon leren boekhouden (ook al zou je boekhouding uitbesteden) om achter te komen hoe die dingen in lekaar zitten. Het doet echt geen pijn.

 

Succes Karel

Link naar reactie
  • 1

Als je overige werkzaamheden moet invullen dan heb je geen bedrijf. Heb je een bedrijf, dan is dit bedrijf boekhoudplichtig (jij niet, het bedrijf wel). Uit je boekhouding rolt je winst automatisch uit, per SALDO, dus de kosten zijn dan al afgetrokken. Die winst (bedrijfsresultaten) is dan je inkomen. Los van het feit of je dit aan jezelf uitbetaalt (onttrekking) of erin laat, dit moet je als inkomen aangeven.

 

Wat de aanloopkosten betreft, NATUURLIJK mag je alles aftrekken (mist natuurlijk bedrijfskosten) al is het maar omdat je per 31 december een balans moet maken en alles tussen 1 januari en 31 december telt (weet je nog mensen die op 30 december trouwden om voor het hele jaar getrouwd te zijn? dat geldt ook voor je bedrijf).

 

In de boekhouding hoort eenmaal een debiteuren- crediteurenadministratie en ik jouw plaats zou ik de giften van je familie domweg op de crediteuren administratie zetten. Ook al betaal je het niet terug.

 

Alles wat langer dan een jaar meegaat is inventaris. Deze mag/moet jje ook afschrijven volgens goede koopmansgebruik. Meestal is dat inderdaad 5 jaar, maar je zult het met mee eens zijn dat je een bedrijfspand niet in 5 jaar mag afschrijven. Inventaris is een productiemiddel (ja ook je bureaustoel) en je moet dus in redelijkheid, naar de winstbijdrage/slijtage van dit product afschrijven.

 

Ik ben persoonlijk tegen het uitbesteden van de boekhouding. Iets bijleren doet geen pijn en boekhouden is eenmaal een systeem en vrij gemakkelijk te leren. En wie kent de financiën van zijn eigen bedrijf het best, ja de ondernemer.

 

Dit geldt ook voor je laptop=inventaris (mits je het voor het bedrijf moet gebruiken), ik geloof dat je het in 4 jaar mag afschrijven met 10 residuwaarde. Dus 450,-- minus 45,-- = 405,-- = 101,35 per jaar = 8,44 per maand. Aan het einde van de rit staat-ie voor 45,-- op je balans.

 

Als je echt een bedrij hebt (wat niet zeker is, kom je tot 1250 uur werkzaamheden per jaar en heb je meer dan 1 klant?), dan heb je veel meer inventaris. Hoe zit het met je auto? Die mag je inbrengen (tegen de dagwaarde) en daarna afschrijven. Alle kosten (behalve bekeuringen, anders dan parkeerboetes) mag je op je kostenrekening brengen. Je moet wel een soort (heet anders) "door de werkgever ter beschikking gestelde auto" betalen.

 

Je moet gewoon leren boekhouden (ook al zou je boekhouding uitbesteden) om achter te komen hoe die dingen in lekaar zitten. Het doet echt geen pijn.

 

Succes Karel

 

Hoi Karel,

 

Ik begrijp uit je reactie dat je een autodidact bent voor je eigen boekhouding. Wees dan wel voorzichtig met wat je schrijft!

Je zet nu TS op het verkeerde been met onjuiste informatie.

 

Ook als je resultaat uit overige werkzaamheden hebt, heb je een boekhoudplicht!

 

Alles wat langer meegaat EN meer kost dan 450 euro per stuk is activa en daar schrijf je op af (balanspost). Gaat het langer dan een jaar mee en kostte het 100 euro (goedkope printer) dan zijn het kosten!

 

Panden gaan inderdaad in 30 of 40 jaar. Goodwill in 10. De rest per definitie in 5 jaar (dus beslist niet korter!). Nieuwe wet sinds 2007!

 

Je ziet: ook al heb je iets tegen het uitbesteden: je kunt altijd leren en als starter is het gewoon verstandig om dat juist wel uit te besteden! Goede adviseurs genoeg die je up-to-date houden over de financiën. Of zoals ik het zie: doe waar je goed in bent en besteed je tijd nuttig, besteed de rest uit.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost (Denarius)

 

Ik ben wellicht geen autodidact omdat ik ooit een tentamen Balans en Resultatenleer heb gehaald, maar dat was wel 1000 jaar geleden. Anderzijds je mag me best autodidact noemen, omdat wij onze eigen boekhouding voeren, maar niet continue de ontwikkelingen volgen.

 

Voor zover ik weet is een burger niet boekhoudplichtig.

 

Voorts ben ik een sterke voorstander van een zekere sociaal economische Darwinisme (the Survival of the fittest) en daaruit een voorstander van het leren van boekhouden en zelf voeren dezer. Juist de kleine starter kan nog geen grote fouten maken en aldoende leert hij. Juist de kleinde starter is enorm gebaat met een direct inzicht in zijn zaak. Dit nog daarbij gelaten: we werken allen met computers, en ik zal niet eens weten wat wij in mijn bedrijf op dit gebied nog moesten uitbesteden. De inkoop, voorraadbeheer, facturering wordt door een programma gedaan en op elk moment van de dag kan ik een balans, reaultatenrekening, trekken. Voorts denk ik dat de meeste starters niet over middelen beschikken om al te veel uit te besteden.

 

Het spijt me overigens, dat ik t.a.v. de laptop achterliep en dus verkeerd advies gaf. Kennelijk is dat veranderd.

 

Ik heb me laten misleiden door (m)enige oppervlakkige en vreemde vragen en had niet in de gaten dat er DAARNAAST aan de advieszijde een enorme en grondige kennis bestaat, zoals jij en enige anderen. Hierbij heb ik me laten leiden door de gedachte, dat als iedereen het zo zou doen als ik het doe, het goed doet, maar moet thans onderkennen dat velen van jullie het inderdaad beter weten en dus zal ik voorzichtiger zijn. Nog sterker, ik denk dat ik geen toegevoegde waarde kan bieden, er is genoeg expertise.

 

Avé Karel

Link naar reactie
  • 0

Wat ik in eerdere reacties nog niet las: Als starter kan je gebruikmaken van de regeling van willekeurige afschrijving. De laptop kan je dus in het boekjaar afschrijven (hoeft niet) waardoor je winst in dat jaar lager uitkomt. Nadeel is misschien dat je in latere jaren de afschrijving niet hebt en je winst dan weer hoger uitkomt.

 

Nog een tip op dat gebied: de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek geeft een extra aftrekpost tot 25% van de investeringen binnen bepaalde criteria (o.a. minimaal 450,- per investering en minimaal iets van 2100 aan investeringen per jaar). Kijk maar op belastingdienst.nl voor meer info.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.