• 0

kiezen voor grijs kenteken of niet

Ik heb al veel geprobeerd op te zoeken ( te googlen) over een 'grijs kenteken' maar het is me echt niet duidelijk :-[

 

Ik dacht dat het alleen maar voordelen had voor een ondernemer, maar dat schijnt dus financieel niet zo te zijn, maar ik begrijp niet waar m dat dan in zit ???

 

Bij grijs kenteken is toch ook alles aftrekbaar en mag je ook km vergoeding aftrekken bij de belastingdienst ???

En het grootste voordeel ervan zie ik dat je veel minder wegenbelasting hoeft te betalen, dat scheelt heel veel geld.

 

Waarom zou ik (als ik in het najaar begin met een eigen onderneminkje) toch er niet voor kiezen?

 

Ik hoorde dat laatst al van iemand met een klein bedrijf, die had er ook voor gekoezen niet onder grijs kenteken te rijden en nu zeiden ze bij de kvk ook dat dat vaak voor een kleine onderneming niet voordeliger is.

 

Kan iemand mij dit verduidelijken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

 

Is er geen fiscalist/belastingman/-vrouw op dit forum?

 

pfffff....

 

 

 

;D ;D ;D, grapje van je? ;)

 

Sorry dat ik even op mijn borst timmer, maar ehhh. Dit is het fiscale forum en ik heb niet mijzelf als expert aangewezen. Dat heeft HL gedaan. Ben fiscaal adviseur van beroep en ik schrijf geen onzin. Als ik ernaast zit (gebeurt ook wel eens) dan geef ik dat grif toe, maar in deze casus is het simpel. De keuze voor zakelijk of privé maak je bij de investering. Daar kun je pas verandering in aanbrengen als je een nieuwe auto koopt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom zou ik (als ik in het najaar begin met een eigen onderneminkje) toch er niet voor kiezen?

 

 

Als je nog niet met je onderneming bent gestart kun je ook op het moment dat je de onderneming start de auto inbrengen (van prive naar de zaak). Daarna, behoudens zoals Joost aangeeft bij een nieuwe auto, kun je die keuze niet meer maken.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

;D

 

No offence Joost. - Ik zag het even niet & niet meer zitten... ok wat zwaar uitgedrukt, maar mbt tot deze materie c.q. de discussie en de verschillende antwoorden.

 

Misschien dat jij nog een antwoord kan/wil geven op de volgende korte vraag. Eerder met nee beantwoord.

 

Als ik als ondernemer - startend - een bestelauto op mijn naam zet en niet opneem in het bedrijf c.q. op de balans zet, geld de lage wegenbelasting dan nog wel en hoef je dan geen bijtelling te betalen?

 

Ik begrijp dat de kosten dan ook niet als kosten kunnen worden afgetrokken en de bestelauto dan ook niet een jaar later alsnog op de balans van het bedrijf zetten.

 

Mvg, Maarten

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Maarten

 

Van een bijtelling IB is dan geen sprake. Voor het grijze kenteken geldt:

 

Voor de ondernemersregeling geldt de eis dat de bestelauto meer dan bijkomstig wordt gebezigd in het kader van onderneming. Aan deze voorwaarde is voldaan als meer dan 10% van de per jaar gereden kilometers betrekking heeft op de activiteiten met betrekking tot de onderneming.

 

Hierbij is niet vereist dat de bestelauto op de balans van de onderneming staat. Door een bestelauto als ondernemingsvermogen te etiketteren kan een ondernemer wel aannemelijk maken dat de bestelauto meer dan bijkomstig in zijn onderneming wordt gebruikt

 

Uiteraard voldoet een overzicht van de zakelijke kilometers ook mits de verhouding zakelijk t.o.v. de totale kilometers bewijsbaar is (bijv. via de garagenota's waar de Km stand op staat).

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

even nog een vraag ik ben van plan een busje privé voor de te kopen, dus hij komt op mijn privé te naam gesteld!

 

ik rij zeker 30% zakelijk en kan dus als ik het goed begrijp genieten van van het lage wegenbelasting tarief ook al staat de bus op privé!

 

nu wordt er echter constant gesproken over een eenmanszaak, echter heb ik een vob! nu is mijn vraag val ik dan nog steeds in het lage wegenbelasingtarief?

 

sorry als ik nu een dubbele vraag stel maar ben erg benieuwd naar de antwoorden en heb er eigenlijk niets over gevonden

 

Groet Gerrit

Link naar reactie
  • 0

Alle berichten ziende denk ik te lezen dat ik een bestelwagen prive kan kopen en vrijstelling BPM kan krijgen (BTW niet?),

vervolgens kan ik dan nog kiezen of ik :

a) er zakelijk in ga rijden (>10% km's moet dan zakelijk zijn?), lagere MRB, geen km-vergoeding, alles aftrekbaar (dus ook alle prive-diesel?); dan dus wel bijtelling.

b) de zakelijke kilometers a 19ct ga declareren bij mijn bedrijf

Klopt dit?? Hoe geef ik dan aan of ik er 'zakelijk' dan wel 'prive' in da rijden?

 

Er wordt nogal geschermd met die >10% zakelijke km's. Soms lees ik dat je geen km-administratie hoeft bij te houden (itt prive-wagen waarvan je 19ct vergoed krijgt + deel BTW). Hoe 'hard' is die 10% dan??

 

Nog een vraagje: je kan dus naast die >10% zakelijk de rest prive rijden. Is het een punt dat ikdan in loondienst werk met die auto en die km's van m'n baaskrijg?

 

Stel, ik haal die 10% niet (recessie en zo), wat gebeurt er dan? BPM volledig bijbetalen?

 

alvast dank voor het meedenken

Nietske

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.