• 0

BV oprichten ivm opdracht

Beste mensen,

 

Ik ben mij aan het verdiepen in de diverse materie omtrent het opzetten van een eigen onderneming. Het verhaal is als volgt:

 

Al enige tijd maak ik websites voor vrienden en bekenden en ook de website van mijn werkgever heb ik gemaakt en onderhoud/vernieuw deze. De kwaliteit hiervan is niet onopgemerkt gebleven en kan ik wellicht een enorm project binnenhalen. Dit project is een Europees project en indien ik deze opdracht wil binnenhalen moet ik een rechtspersoon zijn. Dit is één van de voorwaarden die gesteld is om hun communicatiepartner te worden.

 

Om hieraan te voldoen (en winst te mogen maken) moet ik dus een BV oprichten. Nu heb ik een aantal vragen:

 

- Ik werk momenteel gewoon in (meer dan) dienstverband (40 uur voor de ene werkgever en 20 - 40 uur voor de andere werkgever. Kan ik een BV hebben en daarnaast een andere vaste dienstbetrekking hebben en dat met deze uren? Geen zorgen over de uren want een deel zijn gewoon uren op papier om een vorige opdracht te betalen.

- Mag ik deze BV uitoefenen op mijn woonadres (mits de gemeente geen bezwaar heeft dat er een bedrijf vanuit dit woonadres wordt gevoerd)

- Het benodigde startkapitaal van 18000,- euro gaat wellicht vervallen in de toekomst. Kan ik hierop inspelen om onder dit bedrag uit te komen en dan toch nu al te beginnen (BV io) en als de regeling van kracht is het omzetten naar een/de BV? (er zit nl ook wat tijdsdruk achter om nu al te kunnen beginnen)

- Stel de 18000,- blijft gehanthaafd, moet deze nu wel of niet een bepaalde periode in de BV blijven zitten? Of kan ik deze de dag erna er weer uithalen (stel ik leen dit geld van een bekende en geef het de dag erna terug).

Is een BV io ook een rechtspersoon? en hoe lang kun je "io" rekken

 

wellicht dat er nog meer vragen gaan komen maar als hier al bruikbare reacties op komen ben ik iedereen die hiervoor de tijd neemt zeer dankbaar.

 

Alvast bedankt

D.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Ik werk momenteel gewoon in (meer dan) dienstverband (40 uur voor de ene werkgever en 20 - 40 uur voor de andere werkgever. Kan ik een BV hebben en daarnaast een andere vaste dienstbetrekking hebben en dat met deze uren?

 

Als je werkgevers geen bezwaren hebben, ja. Check even bij een accountant hoe het dan fiscaal zit met het verplichte minimaal dga-salaris.

 

Mag ik deze BV uitoefenen op mijn woonadres (mits de gemeente geen bezwaar heeft dat er een bedrijf vanuit dit woonadres wordt gevoerd)

 

Ja, mits het bedrijf binnen het bestemmingsplan valt en/of je daarvoor ontheffing krijgt.

 

Stel de 18000,- blijft gehanthaafd, moet deze nu wel of niet een bepaalde periode in de BV blijven zitten? Of kan ik deze de dag erna er weer uithalen

 

Dat laatste kan, maar dan leen jij dat geld op dat moment van de BV, hou jij een schuld van 18.000 aan de BV, blijf je voor dat bedrag in privé aansprakelijk, moet je rente aan de BV betalen en moet je de schuld op redelijke termijn aflossen (maar dat kan denk ik best jaren zijn).

 

Is een BV io ook een rechtspersoon?

 

Nee. Dat is de BV pas als hij is opgericht (bij de notaris).

Link naar reactie
  • 0

Hoi Danny

 

Vooruitlopend op jouw volgende vragen:

 

Een BV i.o. kan niet eindeloos als 'in oprichting' blijven bestaan. De 18K uitstellen tot de regeling erdoor is, zal verspilde moeite blijken. De wens om een BV zonder 18K op te richten is nu al ruim 2 jaar oud en het plan is zo bevroren als maar kan.

 

Een BV i.o. kun je rekken totdat (volgens mij) de verklaring van geen bezwaar verloopt, na drie maanden. Dan zal er nl. een nieuwe verklaring van geen bezwaar moeten komen en om daar nu elke keer voor te betalen....

 

Wellicht is een Ltd een optie voor je. Is ook een rechtspersoon en in internationale handel en wandel veel gangbaarder.

 

Heb je ook geen 18K nodig!

 

Ander warm hangijzer: je hebt maar 1 opdrachtgever als je het grote Europese project aanneemt. Waarom dan niet daar in loondienst, zal de opmerking van de fiscus zijn.....

 

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

dankjewel voor de toelichting.

 

de 18k blijft toch een probleem. Ik ga mij eens verdiepen in de Ltd. Wellicht dat dit ook een goede optie is.

 

Voor wat berteft de loondienst. Ik hoop hierdoor natuurlijk nog meer opdrachten te krijgen en zodoende mijn bedrijf te laten groeien. Ik heb nu ook meerdere klanten en ik heb met hun de afspraak gemaakt dat zij pas gaan betalen zodra ik een eigen onderneming ben gestart. Dit kan ik dan ook meteen gaan meenemen in mijn bedrijf en ik heb dit gedaan om een portfolio op te kunnen bouwen.

 

Nogmaals bedankt

 

Gr Danny

Link naar reactie
  • 0

Beste Fred,

 

dank voor de reactie. Dit was ook eigenlijk het aanvankelijke plan voor de toekomst maar met deze opdracht in het vooruitzicht, lijkt het mij beter als ik het in 1x goed aanpak. De Vraag is alleen nog óf ik die opdracht ook daadwerkelijk krijg. De andere opdrachten leveren inderdaad niet die 18K op.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Dag, even wat nuances op eerdere mededelingen:

 

Een BV io heeft vanaf dag 1 gewoon volle rechtspersoonlijkheid. Het kan echter zijn dat justitie bezwaar heeft en dan vervalt dat weer, ofwel je mag de bv niet oprichten. Dit gebeurt overigens bijna nooit en zeker niet als het je eerste BV is.

 

Een BV mag prima op je eigen adres en daar kan de Gemeente niets over zeggen. De Gemeente kijkt namelijk alleen naar bedrijfsactiviteiten.

 

De 18000 euro maatschappelijk kapitaal hoeft slechts zo lang te staan als de bank nodig heeft om een bewijs van storting te laten zien. Daarna mag je het er weer afhalen. Je kunt het geld prive lenen AAN de BV en het er daarna weer uithalen om de lening af te betalen.

 

Qua uren is het geen probleem; je hebt gewoon twee werkgevers en daar betaal je navenant belasting over. Het moet uiteraard wel volgens de arbeidsovereenkomst mogen. Een BV ernaast is niet van invloed maar je bent verplicht om jezelf een minimaal jaarlijks salaris te betalen als DGA en dat betekent dus een derde arbeidsovereenkomst. Je mag er zoveel naast elkaar hebben als je wilt mits je maar belasting betaalt.

 

In jouw situatie zou een Engelse Limited goed passen. De voordelen zijn:

1. Geen storting maatschappelijk kapitaal

2. Geen notariskosten bij oprichting

3. Geen verplichte jaarverslagen bij de KVK

4. Geen verplicht DGA salaris

5. Volle inschrijving bij de KVK mogelijk als buitenlandse vennootschap

6. Volle inschrijving bij de belastingdienst mogelijk

7. Snel op te richten

 

Potentiele nadelen zijn:

1. Limited wordt door banken slecht geaccepteerd

2. Limited heeft een imago van belastingontduiking (wordt wel beter)

3. Je moet je zaken goed regelen met de Engelse belastingdienst

 

Hoe richt je een limited op?

 

Je kunt natuurlijk een kant en klare kopen op internet maar het is net zo eenvoudig om hem zelf online op te richten:

1. Je kiest een naam en checkt op www.companieshouse.gov.uk of deze al in gebruik is

2. Je gaat naar www.companyregistrationsonline.com en vraagt een nieuwe ltd aan met die naam. Neem daarbij altijd de diensten registered office, compliancy, en company secretary af. Vraag om een hardcopy van de documenten.

3. Na ontvangst van de spullen moet je een uittreksel van de KVK in Engeland aanvragen via www.companieshouse.gov.uk, kost 1 pond geloof ik.

4. Je gaat naar de nederlandse KVK en schrijft je in

5. Je vraagt een BTW nummer en Loonbelastingsnummer aan bij de Belastingdienst (ja, ook een LB nummer want je wil toch ook geld ontvangen neem ik aan?)

6. Je schrijft de Engelse belastingdienst een briefje dat je in Nederland gevestigd bent en daar belasting betaalt (wacht even op de eerste brief van hen)

 

En dat is het dan ongeveer. Mocht je jezelf verhuren op uurbasis, vraag dan ook een VAR aan bij de Nederlandse belastingdienst.

 

Als je jezelf salaris wilt betalen kun je dat het beste via een administratiekantoor regelen. Mocht je het leuk vinden kun je het zelf doen, kijk dan eens op www.loonsom.nl

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Overigens: ik zou ook gewoon een eenmanszaak aanhouden. Een BV of LTD is alleen zinvol als je meer dan 200k omzet draait of pensioenstortingen wilt doen in de BV of adviesopdrachten met hoog risicogehalte doet.

 

Dat je klanten alleen iets met rechtspersoonlijkheid accepteren is op zich wel uniek. Misschien kun je de factuur dan beter via een bevriend bedrijf (BV) sturen vanuit je eenmanszaak. ;D

Link naar reactie
  • 0

Dag, even wat nuances op eerdere mededelingen:

 

Een BV io heeft vanaf dag 1 gewoon volle rechtspersoonlijkheid. Het kan echter zijn dat justitie bezwaar heeft en dan vervalt dat weer, ofwel je mag de bv niet oprichten. Dit gebeurt overigens bijna nooit en zeker niet als het je eerste BV is.

 

Een BV mag prima op je eigen adres en daar kan de Gemeente niets over zeggen. De Gemeente kijkt namelijk alleen naar bedrijfsactiviteiten.

 

De 18000 euro maatschappelijk kapitaal hoeft slechts zo lang te staan als de bank nodig heeft om een bewijs van storting te laten zien. Daarna mag je het er weer afhalen. Je kunt het geld prive lenen AAN de BV en het er daarna weer uithalen om de lening af te betalen.

 

Qua uren is het geen probleem; je hebt gewoon twee werkgevers en daar betaal je navenant belasting over. Het moet uiteraard wel volgens de arbeidsovereenkomst mogen. Een BV ernaast is niet van invloed maar je bent verplicht om jezelf een minimaal jaarlijks salaris te betalen als DGA en dat betekent dus een derde arbeidsovereenkomst. Je mag er zoveel naast elkaar hebben als je wilt mits je maar belasting betaalt.

 

In jouw situatie zou een Engelse Limited goed passen. De voordelen zijn:

1. Geen storting maatschappelijk kapitaal

2. Geen notariskosten bij oprichting

3. Geen verplichte jaarverslagen bij de KVK

4. Geen verplicht DGA salaris

5. Volle inschrijving bij de KVK mogelijk als buitenlandse vennootschap

6. Volle inschrijving bij de belastingdienst mogelijk

7. Snel op te richten

 

Potentiele nadelen zijn:

1. Limited wordt door banken slecht geaccepteerd

2. Limited heeft een imago van belastingontduiking (wordt wel beter)

3. Je moet je zaken goed regelen met de Engelse belastingdienst

 

Hoe richt je een limited op?

 

Je kunt natuurlijk een kant en klare kopen op internet maar het is net zo eenvoudig om hem zelf online op te richten:

1. Je kiest een naam en checkt op www.companieshouse.gov.uk of deze al in gebruik is

2. Je gaat naar www.companyregistrationsonline.com en vraagt een nieuwe ltd aan met die naam. Neem daarbij altijd de diensten registered office, compliancy, en company secretary af. Vraag om een hardcopy van de documenten.

3. Na ontvangst van de spullen moet je een uittreksel van de KVK in Engeland aanvragen via www.companieshouse.gov.uk, kost 1 pond geloof ik.

4. Je gaat naar de nederlandse KVK en schrijft je in

5. Je vraagt een BTW nummer en Loonbelastingsnummer aan bij de Belastingdienst (ja, ook een LB nummer want je wil toch ook geld ontvangen neem ik aan?)

6. Je schrijft de Engelse belastingdienst een briefje dat je in Nederland gevestigd bent en daar belasting betaalt (wacht even op de eerste brief van hen)

 

En dat is het dan ongeveer. Mocht je jezelf verhuren op uurbasis, vraag dan ook een VAR aan bij de Nederlandse belastingdienst.

 

Als je jezelf salaris wilt betalen kun je dat het beste via een administratiekantoor regelen. Mocht je het leuk vinden kun je het zelf doen, kijk dan eens op www.loonsom.nl

 

Succes!

 

Hoi Japio

 

Welkom op ons forum en mag ik de eer hebben even de zwaarden te kruisen met je.

 

Ik heb wel wat problemen met de manier waarop je erg lichtvoetig over fiscale zaken heenstapt. Te beginnen met de BV i.o. Een i.o. is maar 3 maanden geldig, daarna vervalt de goedkeuring van het MvJ.

 

De uren is een VAR kwestie. Lees de topics op ons forum daar eens over. Ook 2 opdrachtgevers is niet heilig qua VAR.

 

De voordelen die je noemt voor de LTD zijn ten dele waar, maar je vergeet wel:

- kosten van de broker voor oprichting (veelal niet veel lager dan een goedkope notaris). Zelf doen is een risico....

- LTD of BV: minimum DGA loon is weldegelijk van toepassing!!!

- je hebt niets van doen met de UK fiscus, maar je moet wel deponeren in de UK, dat kost overigens ongeveer 250 euro per jaar (vergelijk 140 KvK in NL).

- dat betekent extra kosten voor de accountant/boekhouder (verslaglegging in Engels verplicht)

- NL banken wennen prima aan de Ltd. Ik heb er de laatste 4 keer geen probleem mee gehad.

- fraude imago eveneens weinig last van.

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Overigens: ik zou ook gewoon een eenmanszaak aanhouden. Een BV of LTD is alleen zinvol als je meer dan 200k omzet draait of pensioenstortingen wilt doen in de BV of adviesopdrachten met hoog risicogehalte doet.

 

Dat je klanten alleen iets met rechtspersoonlijkheid accepteren is op zich wel uniek. Misschien kun je de factuur dan beter via een bevriend bedrijf (BV) sturen vanuit je eenmanszaak. ;D

 

Hier begeef je je op erg glad ijs! Pensioen in eigen beheer (daar doel je naar ik meen op) en hoogrisico ondernemingen: prima argumenten.

 

Maar een BV vanaf 200K omzet????

 

Als ik een schoonmaakbedrijf run met 400K zekere omzet is dan een BV fiscaal gezien een goed idee?

 

Niet als daar 340K aan kosten voor personeel etc tegenover staan.

 

Denk eerder in grootes van 120K winst en dan nog zijn de privé aftrekposten erg belangrijk. Mede doordat de IB ondernemer sinds 07 gezegend is met de extra MKB winstvrijstelling, is het omslagpunt op louter fiscaal voordeel hoger komen te liggen.

 

Een IB ondernemer met een eigen huis, AOV en alimentatie is pas later toe aan een BV dan een IB ondernemer zonder aftrekposten. Dit staat wel los van eventuele (niet persoonlijke) goodwill die bedongen kan worden bij inbreng van de eenmanszaak in de BV....

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Om de keuzes breder te maken, lees je ook eens in op het fenomeen eigenaars coöperatie. Hier een link of zoek daar op.

link

 

Met een coöp zet je jezelf ook meer neer als verlengstuk van de BV van je werkgever daardoor minder als competitor, kan een baan schelen.

 

Geen start kapitaal nodig, je hebt een duidelijke rechtspersoon en je mag lekker winst maken. Houd de coöp in dit geval klein in aantal deelnemers, houd je het prettig bestuurbaar. Een coöp wordt vanuit de europese unie eerder omarmd dan een LTD of BV.

 

Aanmaken van een goede coöp kost wel 1800 euro maar daar dan heb je ook alles geregeld.

 

Begrijp niet dat mijn gedachtes over coöps als oplossing in ogenschouw wordt genomen hier. Ben een tijdje weg geweest, maar BV's en LTd blijven de klok slaan. Lekker vernieuwend!

 

Maar goed, heb ik nog wat te inspireren hier als ik zo nu en dan langs kom :-)

 

Perry

 

Edit: Even de link gefixed

Link naar reactie
  • 0
Een BV io heeft vanaf dag 1 gewoon volle rechtspersoonlijkheid.

 

IANAL, maar dat lijkt me niet juist. De rechtspersoonlijkheid zit in de BV en die bestaat pas als hij wordt opgericht bij de notaris. In de i.o.-fase zijn de oprichters hoofdelijk aansprakelijk.

 

Een BV mag prima op je eigen adres en daar kan de Gemeente niets over zeggen.

 

Wel degelijk. Begin dit jaar kwam nog een freelancer in het nieuws, die van de gemeente Middelburg ontheffing van het bestemmingsplan moest aanvragen om haar zakelijke ordners en bureau te mogen plaatsen in een werkkamer die er al was. Zodra je een bedrijf vestigt op een adres in een woonwijk kun je daarmee te maken krijgen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste mensen,

 

Ik ben mij aan het verdiepen in de diverse materie omtrent het opzetten van een eigen onderneming. Het verhaal is als volgt:

 

Al enige tijd maak ik websites voor vrienden en bekenden en ook de website van mijn werkgever heb ik gemaakt en onderhoud/vernieuw deze. De kwaliteit hiervan is niet onopgemerkt gebleven en kan ik wellicht een enorm project binnenhalen. Dit project is een Europees project en indien ik deze opdracht wil binnenhalen moet ik een rechtspersoon zijn. Dit is één van de voorwaarden die gesteld is om hun communicatiepartner te worden.

 

Om hieraan te voldoen (en winst te mogen maken) moet ik dus een BV oprichten. Nu heb ik een aantal vragen:

Die eis wordt ongetwijfeld gesteld om enige zekerheid te hebben dat er sprake is van enig geïnvesteerd kapitaal.

- Het benodigde startkapitaal van 18000,- euro gaat wellicht vervallen in de toekomst. Kan ik hierop inspelen om onder dit bedrag uit te komen en dan toch nu al te beginnen (BV io) en als de regeling van kracht is het omzetten naar een/de BV? (er zit nl ook wat tijdsdruk achter om nu al te kunnen beginnen)

- Stel de 18000,- blijft gehanthaafd, moet deze nu wel of niet een bepaalde periode in de BV blijven zitten? Of kan ik deze de dag erna er weer uithalen

Gezien het voorgaande kun je erop rekenen dat zodra deze eis is vervallen er andere eisen worden gesteld om toch tot die zekerheid te komen.

Een BV io heeft vanaf dag 1 gewoon volle rechtspersoonlijkheid.

 

IANAL, maar dat lijkt me niet juist. De rechtspersoonlijkheid zit in de BV en die bestaat pas als hij wordt opgericht bij de notaris. In de i.o.-fase zijn de oprichters hoofdelijk aansprakelijk.

Yep. Wel is het mogelijk een BV met terugwerkende kracht op te richten, maar de vennoten van de i.o. zijn dan nog steeds over de i.o.-periode aansprakelijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.