• 0

Herfinanciering, onderneming in het buitenland

Hallo,

 

Ik wil binnenkort herfinanciering aanvragen voor een nieuw te starten onderneming.

5 jaar geleden in mijn studententijd, heb ik als naieve jongeling op 18 jarige leeftijd een ondernemerskrediet gekregen van de ABN-amro. Het is destijds niet zo uitgepakt als ik verwacht had, wat resulteerde in een flinke schuld. De ondergang was deels te wijten aan mijn onervarenheid, en de gemakzucht van de ABN-amro voor het verstrekken van een krediet, mijn ondernemingsplan was namelijk een vodje van 3 bladzijdes.

 

Nu ik klaar ben met mijn studie wil ik graag opnieuw beginnen.

De afgelopen 2 maanden ben ik bijna fulltime bezig geweest met de planning, marktonderzoek etc. en het resultaat mag er wezen!

Maargoed nu het dillema! Ten eerste wil ik de onderneming niet in Nederland opstarten omdat het totaal niet aantrekkelijk voor mij is qua belastingen en regelgevingen. Ten tweede heb ik een flinke schuld opgelopen vanwege mijn vorige ondernemerskrediet, studentenkrediet en lening bij de IB-groep. Daarnaast ben ik ook nog eens geregistreerd bij het CRK.

 

De hele zaak heb ik voorgelegd aan mijn advocaat en die adviseerde mij gewoon om herfinanciering aan te vragen als ik er echt in geloof, en dat doe ik zeker. Maar.... heeft het wel zin om herfinanciering aan te vragen? Ik heb gehoord dat de banken tegenwoordig strenger zijn geworden in het verstrekken van kredieten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee hoor,

 

Het is heel goed mogelijk om in het buitenland een onderneming op te starten met geleend geld. Dan heb je ook geen last van schuldeisers en een belastingdienst die iets van je nodig hebben.

 

Banken zijn in de regel erg coulant met het verstrekken van kredieten en krijgen daarom nog wel eens de schuld van mislukte ondernmemersavonturen. Daarom verstrekken ze graag nog een beetje extra krediet om het allemaal weer goed te maken.

 

Je moet er alleen wel zelf in blijven geloven dat dit allemaal mogelijk is, want als je het mij vraagt, val ik van mijn ezel.

 

Met vriendelijke groet,

 

Sancho Panza

 

 

 

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • -1

De ondergang was deels te wijten aan mijn onervarenheid, en de gemakzucht van de ABN-amro voor het verstrekken van een krediet, mijn ondernemingsplan was namelijk een vodje van 3 bladzijdes.

 

Nou nou, de bank maar een beetje de schuld geven dat ze je het geld hebben geleend waar je zelf om gevraagd had? Beetje meer zelf verantwoordelijkheid nemen, hoor.

 

Ik begrijp je reactie, maar je kent de situatie niet. Volgens mij zeg ik toch duidelijk dat het deels aan mijn onervarenheid lag. Jammer dat je niet inhoudelijk op mijn vraag in wilt gaan, en in plaats daarvan een vervelende discussie probeert uit te lokken.

Link naar reactie
  • 0

mij ontgaat het nut van je vraag eigenlijk een beetje.. Ik zal kort zeggen hoe ik het zie.

 

Je hebt nu:

schulden, afgeronde studie, een startklaar plan waarin je vertrouwen hebt en een advocaat die je adviseert het aan te vragen.

 

Doel: bedrijf starten, uit de schulden komen en een bestaan opbouwen.

 

Wat je nu niet hebt:

antwoord van de bank.

 

Of het zin heeft, vind ik daarom misplaatst.. Je hebt het vertrouwen erin zeg je?? Ga er dan voor. Krijg je een Nee, dan probeer je deur nr. 2, en dan deur nr. 3.

 

Elke aanvraag is per bedrijf/situatie verschillend. Als we hier zegen: joh het heeft geen zin, wat dan?? Dat moet niet uitmaken vind ik. Doe wat met je zelfvertrouwen.(want dat heb je zeg je)

 

succes

 

p.s. als tip nog even> als je in gesprek bent met de bank, wijs dan niet met het vingertje naar ze over het krediet.. Je komt daar namelijk binnen om weer een relatie op te bouwen. Meestal werkt het averechts als je ergens binnenkomt en je gesprekspartner in de ballen schopt.

 

Link naar reactie
  • 1

De ondergang was deels te wijten aan mijn onervarenheid, en de gemakzucht van de ABN-amro voor het verstrekken van een krediet, mijn ondernemingsplan was namelijk een vodje van 3 bladzijdes.

 

Nou nou, de bank maar een beetje de schuld geven dat ze je het geld hebben geleend waar je zelf om gevraagd had? Beetje meer zelf verantwoordelijkheid nemen, hoor.

 

Ik begrijp je reactie, maar je kent de situatie niet. Volgens mij zeg ik toch duidelijk dat het deels aan mijn onervarenheid lag. Jammer dat je niet inhoudelijk op mijn vraag in wilt gaan, en in plaats daarvan een vervelende discussie probeert uit te lokken.

 

Goed, Peter ben je kwijt.

Die vervelende discussie is toch wel hetgene wat je aan zal moeten gaan, ook al begrijp ik dat dat vervelend is, vooral voor jou.

 

Ten eerste spreek je over Herfinanciering. dat is een term die gebruikt wordt als een bestaande onderneming een andere financieringsstructuur krijgt. Wat ik uit jouw verhaal opmaak is dat de bestaande onderneming hopeloos failliet is gegaan. Daardoor kan er van herfinanciering geen sprake meer zijn.

 

Ten tweede als we het hebben over een nieuw te starten onderneming, zullen zowel de antecedenten van de ondernemer, alswel het in te brengen eigen vermogen deel uitmaken van de financieringsaanvraag.

 

Ten derde, als je vindt dat het NL ondernemersklimaat niet in orde is, zou je moeten overwegen om je elders te vestigen. De meest logische stap zou dan zijn om ook daar je financiering aan te vragen. eea natuurlijk wel met inlossing van de schulden in NL.

 

En inderdaad, ik ken ook de situatie niet. Maar de manier waarop je de vraag hier stelt wekt bij de meer ervaren ondernemers een enorme weerzin om ook maar iets met jou te willen. Waar je je nu druk over zou moeten maken is de vraag hoe je weer met een schone lei aan de start kan verschijnen. Maw, hoe je van je schulden afkomt. In veel gevallen betekent dat gewoon hard werken en betalen. Niet fantaseren over mogelijke winsten, maar met twee voeten op de grond bouwen aan dingen die echt binnen je bereik liggen.

 

Henk de Greef

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Je geeft ze een studiekrediet, een IB-lening en een ondernemingskrediet en dan gaan ze op een ondernemersforum zeuren dat ze willen emigreren omdat Nederland niet aantrekkelijk is.

 

Jaaah, daar zijn ze in het buitenland blij mee. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.