• 0

DGA en eerste dag melding

Vanuit m'n stamrecht bv ga ik voor een paar uurtjes per maand activiteiten opstarten welke ik kan factureren. Vervolgens krijg ik zelf vanuit m'n stamrecht bv een klein salaris voor een paar uur per maand. Ik hanteer daarbij de regel dat 70% van het gefactureerde als salaris weer wordt uitgekeerd. De rest laat ik in de bv. Nu vroeg ik me af of ik vanuit de stamrecht bv mezelf ook via een eerste dag melding als werknemer moet aanmelden ?. Een loonbelasting nummer etc heb ik inmiddels, de statuten van de bv laten deze commerciële activiteiten ook toe. Alvast dank en zelf redeneer ik, baad het niet, schaden doet het ook niet, dus ben ik voornemens gewoon een eerste dag melding te doen. Daarnaast breng ik m'n opdrachtgever ook reiskst in rekening tegen het ANWB tarief van 0,49 per km. Vanuit m'n bv geef ik mezelf vervolgens de 0,19 onbelaste vergoeding, ook nu laat ik weer de rest in de stamrecht bv hangen. Is dit eveneens acceptabel ?

Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vanuit m'n stamrecht bv ga ik voor een paar uurtjes per maand activiteiten opstarten welke ik kan factureren. Vervolgens krijg ik zelf vanuit m'n stamrecht bv een klein salaris voor een paar uur per maand. Ik hanteer daarbij de regel dat 70% van het gefactureerde als salaris weer wordt uitgekeerd. De rest laat ik in de bv. Nu vroeg ik me af of ik vanuit de stamrecht bv mezelf ook via een eerste dag melding als werknemer moet aanmelden ?. Een loonbelasting nummer etc heb ik inmiddels, de statuten van de bv laten deze commerciële activiteiten ook toe. Alvast dank en zelf redeneer ik, baad het niet, schaden doet het ook niet, dus ben ik voornemens gewoon een eerste dag melding te doen. Daarnaast breng ik m'n opdrachtgever ook reiskst in rekening tegen het ANWB tarief van 0,49 per km. Vanuit m'n bv geef ik mezelf vervolgens de 0,19 onbelaste vergoeding, ook nu laat ik weer de rest in de stamrecht bv hangen. Is dit eveneens acceptabel ?

 

Je had me ook wel mogen mailen over deze vraag, maar evengoed leuk om je hier weer tegen te komen!

 

Je hebt sowieso een loonadministratie te voeren en ja daar hoort een eerstedagsmelding bij. Zorg dus voor een kantoor dat jouw loonadministratie kan doen (kost je max. 170 euro per jaar).

 

Voorts moet je een beschikking aanvragen bij de fiscus wegens vermindering van het gebruikelijk loon! De fiscus neemt aan dat als je actief onderneemt, dat je als DGA minimaal 39.000 salaris op moet nemen. Je moet nu een verlaging aanvragen op basis van de feitelijke werktijd en omzet. Daarbij loop je het risico dat je de resterende 30% niet in de BV mag laten, maar ook moet uitkeren als salaris.

 

Wat je voor de reiskosten bedacht hebt, is prima. Bedenk je wel dat je ook reiskosten met 19% BTW in rekening moet brengen aan jouw opdrachtgevers.

 

Groet en mail mij desgewenst op het bekende adres.

 

Joost (Kaliber)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie. Ik zal een brief schrijven aan de inspecteur, voorlopig gaat het maar om 4 uurtjes per maand a 48,00 per uur die ik de opdrachtgever in rekening kan brengen. Ik wil daar dan 33,60 per uur van uitkeren (70%). Eigenlijk is m'n gedachte om dit zelf te regelen, via de site van onder meer Raet kun je een bruto/netto berekening maken. Zou ik voor dit bedrag de loonadministratie uitbesteden dan blijft er echt niets meer over ;-) Overigens start ik deze activiteiten vanuit m'n "stamrecht bv", als de inspecteur zou eisen dat ik minimaal 39.000 euro salaris opneem is de pot gewoon eerder leeg en kan de bv dus niet meer aan haar volledige stamrechtverplichting voldoen. Maar is dat mijn probleem...... Uiteraard hoop ik in de toekomst meer werk binnen te halen maar dat is afwachten. Daar komt nog bij dat m'n inkomsten gekort worden op de WW-uitkering, liever zou ik dus nog meer in de BV willen houden, uiteindelijk is de WW eindig.

Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook via http://www.lopac.nl/index.cfm?act=teksten.tonen&varpag=7 een loonberekening maken. Daar verschijnt dan zelfs een loonstrook in beeld die je kunt printen.

 

Het is gelukkig niet de bedoeling om in te teren via salaris op je stamrecht. Daar zal de inspecteur ook wel rekening me houden.

 

Let er wel op dat de fiscus wellicht moeilijk gaat doen als je jouw 4 uren per maand bij 1 opdrachtgever werkt. Ik verwacht het niet, maar formeel gezien zou je in loondienst moeten bij 1 opdrachtgever.

 

Groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Let er wel op dat de fiscus wellicht moeilijk gaat doen als je jouw 4 uren per maand bij 1 opdrachtgever werkt. Ik verwacht het niet, maar formeel gezien zou je in loondienst moeten bij 1 opdrachtgever.

 

Die kans is inderdaad aanwezig maar het hangt ook sterk af van het soort opdracht dat wordt uitgevoerd.

 

Een voorbeeld ter illustratie dat ik vaak gebruik:

Indien iemand wordt ingehuurd om een personeelsafdeling op te zetten, dan kan die persoon een jaar voor een onderneming werken zonder dat er een probleem hoeft te ontstaan.

Is die afdeling er en wordt dezelfde persoon gevraagd Hoofd P&O a.i. te worden, dan is er potentieel wel een probleem.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.