Ga naar inhoud
Geplaatst:

Interbe

Hallo iedereen,

 

Ik ben net in het vak begonnen wat "ondernemen" genoemd wordt, en heb mijn eigen BV opgericht.

 

Nu is het plan om binnen afzienbare tijd personeel in dienst te nemen, alleen nu vraag ik mezelf af of ik daar meer informatie over kan vinden. Gezocht op Google alleen kan vrij weinig vinden daarover.

 

Mijn vraag is;

 

Wat moet ik als ondernemer afdragen aan premies en loonheffing.

Ik heb een berekening gemaakt met ADP proforma, daarin komt een x bedrag aan loonheffing uit en ZVW bijdrage.

 

Is dit het enigste wat ik moet afdragen voor het personeel of is er een adder onder het gras en moet ik aan meerdere instanties betalen?

 

Met vriendelijke groet,

Featured Replies

Geplaatst:

R.I.P. - Fred Wiersma

Denk aan bijdrage voor pensioen, is niet verplicht maar wel een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde voor veel mensen.

 

Daarnaast evt verzekeringen (bijdrage ziektekosten, risico's voor ongevallen op werkplekken).

 

Denk ook aan kosten voor bijv personeelsfeestjes, bonussen, etc.

 

Bij de belastingdienst kun je veel info vinden.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Geplaatst:

Interbe

  • Auteur

Ik begrijp dat deze, variabele kosten erbij komen.

 

Alleen in principe is de basis, die je dus wettelijk verplicht moet afdragen alleen de bijdrage aan de loonheffing en de ZVW.

 

Zou graag een staat willen zien waarin de vaste, dus af te dragen kosten (aan de belasting en andere instanties) zijn weergegeven. Zou iemand voor mij een staat kunnen maken?

 

Met vriendelijke groet,

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Ik begrijp dat deze, variabele kosten erbij komen.

 

Alleen in principe is de basis, die je dus wettelijk verplicht moet afdragen alleen de bijdrage aan de loonheffing en de ZVW.

 

Zou graag een staat willen zien waarin de vaste, dus af te dragen kosten (aan de belasting en andere instanties) zijn weergegeven. Zou iemand voor mij een staat kunnen maken?

 

Met vriendelijke groet,

 

Interbe

 

Als je toch personeel in dienst gaat nemen, dan heb je ook een salarisadministrateur nodig. Vraag hem eens naar deze berekeningen.

 

Zonder gegevens van de CAO en het personeel (leeftijd en bruto salaris) kunnen wij schrijven wat we willen, maar komt er geen eenduidig antwoord.

 

De af te dragen kosten zijn daarvan afhankelijk. Denk:

 

1. CAO: verplicht pensioen en hoeveel moet jij bijdragen?

2. in welke belastingschijf zitten de inkomsten van jouw personeel?

3. ZVW premie is 7,2% tot +- 30K. Wat verdient jouw personeel?

4. wat zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden?

5. in welke premie sector ben je ingedeeld?

 

Zonder deze antwoorden (per personeelslid) kunnen wij hier helemaal niets mee. Ik betwijfel ook of iemand de cao gaat doorspitten voor je om het antwoord compleet te maken.

 

Een richtlijn is het brutoloon + 36% als werkgeverslasten. Maar dan zijn de cao en secundaire voorwaarden wel van grote invloed.

 

Nogmaals: vraag het je aanstaand salarisbureau. Overigens kun je zelf op www.lopac.nl (rechtsonderin knop loonberekening) een berekening maken. Bedenk je dan wel dat die erg indicatief is en dat het je wellicht veel meer kost.

 

Groet

Joost

 

 

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

  • 3 months later...
Geplaatst:

D. Verzijl

Ik kwam net op mijn zoektocht een handig overzicht tegen om loonkosten te berekenen. Hier is hij: http://www.salarisblog.nl/wp-content/uploads/2008/03/staffelbrutonettowerknemer.htm

 

Zijn er nog belangrijke zaken die in dit overzicht missen, behalve CAO specifieke zaken dan?

Clickthrough online marketing: online analytics, zoekmachine marketing en e-mail marketing

www.clickthrough.nl

Geplaatst:

ROVened

Als het goed is ben je nu al werkgever, je werk hoogstwaarschijnlijk nu al in je eigen BV. Als dga ben je "alleen" loonheffing en de premie zorgverzekering verschuldigd. Wanneer je personeel aanneemt dan gaan ook andere sociale lasten tellen, voor de juiste indeling en hoogte van de premies is de cao bepalend en de hoogte van het salaris van belang. Hiervoor krijg je hiervoor een schrijven (beschikking) van de belastingdienst. Daarnaast kun je te maken krijgen met de bedrijfstakgerelateerde heffingen, dit is afhankelijk van de activiteiten van de onderneming. Succes.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

mensen, dit topic is van 29 mei.....!!!! Als TS het nu nog niet opgelost heeft, dan kunnen wij daar niets meer aan doen!

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.