Space management beinvloedt aankoopgedrag consument
Supermarkteigenaren zijn het laatste decennium overtuigd geraakt van de positieve invloed die geregisseerde schappenplannen op hun omzet kunnen hebben. Gemiddeld 70% van de aankoopbesluiten wordt door consumenten pas staande voor het schap genomen. De schapindeling kan deze besluiten beïnvloeden, weten vakmensen van de hoofdkantoren van supermarkten en productfabrikanten.
Nielsen onderscheidt drie manieren om productcategorieën te optimaliseren: de visuele, de voorraadtechnische en de financiële. Retailer en fabrikant moeten voor een ideale schapindeling een keuze maken tussen deze optimalisaties of ze combineren. Daarnaast moeten voor de opstelling van een schappenplan succesindicatoren als marge, aandeel, omzet en brutomarge worden gedefinieerd.
Space management klinkt als zodanig haast als exacte wetenschap, maar dat is het volgens Nielsen niet. Door constante ontwikkelingen op het gebied van techniek en consumptiegedrag heeft niemand de wijsheid in pacht. Constant overleg tussen retailer en fabrikant is daarom essentieel. Nielsen adviseert winkels regelmatig hun schapindeling te veranderen, dat stimuleert de productbewustheid van klanten.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
msteer
Zal dit ook voor webshops gelden?