Hallo,

Op dit moment zit ik met aantaal vragen over de Vpb.

Het gaat on een BV.

De eerste vraag is: Is de BV automatisch ondernemer voor de Vpb of gelden dezelfde regels als bij de IB?

Er zijn geen mensen werkzaam in dit bedrijf, d.w.z. dat er geen loon uitbetaald is.

Mijn tweede vraag is: Moet het toch rekening gehouden worden met zogenaamde "gebruikelijke loon" en moeten toch over deze loon premies betaald worden?

Alvast bednkt

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/15891-vpb-en-belastbare-winst/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo,

Op dit moment zit ik met aantaal vragen over de Vpb.

Het gaat on een BV.

De eerste vraag is: Is de BV automatisch ondernemer voor de Vpb of gelden dezelfde regels als bij de IB?

Er zijn geen mensen werkzaam in dit bedrijf, d.w.z. dat er geen loon uitbetaald is.

Mijn tweede vraag is: Moet het toch rekening gehouden worden met zogenaamde "gebruikelijke loon" en moeten toch over deze loon premies betaald worden?

Alvast bednkt

Hoi Heidi

Vanwaar een BV zonder personeel?

En ja, een BV valt per definitie onder de VPB. De eigenaar moet een gebruikelijk loon opnemen (40.000 of minimaal 70% van wat in de branche gebruikelijk is als dat meer is dan 40.000).

Over het loon van een DGA zijn geen premies soc. verzekeringen verschuldigd. Alleen loonheffingen (IB en volksverzekeringen).

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Over het loon van een DGA zijn geen premies soc. verzekeringen verschuldigd. Alleen loonheffingen (IB en volksverzekeringen).

Correctie Joost, je vergeet de premie zorgverzekering ;D

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

• 0

Correctie Joost, je vergeet de premie zorgverzekering ;D

Het is dat ik mezelf geen kneus kan geven! :-[

• 0

Hallo,

Op dit moment zit ik met een vraag over de Vpb.

Het gaat on een BV.

Mijn vraag is: Moet er toch rekening gehouden worden met het zogenaamde "gebruikelijke loon" en moet toch over dit loon premies betaald worden?

Alvast bedankt

Hoi Heidi

En ja, een BV valt per definitie onder de VPB. De eigenaar moet een gebruikelijk loon opnemen (40.000 of minimaal 70% van wat in de branche gebruikelijk is als dat meer is dan 40.000).

groet

Joost

Je richt A.BV op, maar je bent in B.BV werkzaam (als een directeur van B.BV).

Via A.BV koop je 10% van de aandelen van B.BV en verstrek je een lening aan B.BV (je financiert B.BV via je eigen BV- A. BV). Er wordt jaarlijks een X bedrag aan aflossing en een Y bedrag aan rente door A.BV ontvangen.

Je kan aan het begin van het boekjaar bij de belastingdienst een verzoek doen tot dispensatie van het DGA salaris, dan wel een verzoek doen een lager DGA salaris vast te stellen. In dit geval wordt het DGA salaris tot nihil verlaagd. Er zijn wel aantal voorwaarden aan verbonden:

-er worden door de aanmerkelijke belanghouder(s) geen werkzaamheden verricht voor A.B.V.

- er wordt door A.BV geen auto ter beschikking gesteld aan de aanmerkelijke belanghouder(s).

- er wordt niet op andere wijze gelden onttrokken aan A.BV, bijvoorbeeld door een oplopende rekening-courantschuld aan de BV.

- er worden geen gelden ontrokken aan A.BV ten behoeve van de pensioenopbouw van de aanmerkelijke aandeelhouder(s).

- er worden geen gelden ontrokken aan A.BV ten behoeven van de levensloopregeling.

Op deze wijze wordt A.BV afgevoerd als inhoudingsplichtige voor de loonheffingen.

Wat past niet in het plaatje (wat is fout) en wat is nu de correcte handelwijze voor A.BV ?

Goede oefening, hoor! Geen moet!!! Gewoon voor de lol even dit voorbeeld nader bekijken :-)

• 0

Hoi Heidi,

Je schets een situatie die ongebruikelijk is. Het plaatje klopt wel, maar ik zou het anders aanpakken:

DGA in dienst van A BV.

A BV betaalt dus salaris aan DGA

A BV voert het management over B BV.

DGA werkt feitelijk voor B BV

B BV betaalt A BV daarvoor een managementfee.

Voordelen: je kunt nu als DGA in A BV een pensioen in eigen beheer opbouwen en dat qua geld zekerstellen doordat A BV dit als reserve mag aanhouden. Als er iets gebeurt met B BV, dan is het pensioen in A BV veilig. Ook heb je zo geen gezeur over het min. DGA loon en mag de DGA binnen fiscale kaders zelf bepalen waar de managementfee in A BV aan besteed wordt (auto, pensioen, salaris, dividend).

Zorg wel voor de formele zaken, arbeidsovereenkomst, pensioenbrief en een managementovereenkomst.

Groet

Joost

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar