Ga naar inhoud

CPM, en welke getallen te gebruiken

Geplaatst:

Marco Spoor

Ben al een tijdje hier aan het rondkijken maar hierbij dan mijn eerste bericht.

 

In verschillende topics zie ik mensen vragen stellen over advertentietarieven, maar ik ben niet geheel zeker welke getallen daarwerkelijk gebruikt worden voor advertenties.

 

In mijn geval praat ik over een website met 98.000 absolute unique visitors per maand, 540.000 'visits' en om en nabij de 7,5 miljoen pageviews.

 

Ik snap het principe van CPM, maar bij de 'M' hebben we het dan over duizend 'visits' of 'absolute unique visitors'.

 

De termen 'Absolute Unique Visitors' en 'Visits' worden zo aangegeven in Google Analytics, de software die wij gebruiken voor het generen van statistieken.

 

Gemiddelde tijd op de website is rond de 22 minuten.

 

Even concreet mijn vragen:

  • Gebruik je bij CPM 'absolute unique visitors' of 'visits' bij de berekening.
  • Indien mogelijk zou ik graag eens horen wat een gemiddelde prijs CPM ik zou kunnen hanteren op basis van de bovenstaande gegevens. Het is een website gericht op gaming, doelgroep is 100% gamers uit verschillende landen binnen de EU.

Featured Replies

Geplaatst:

Yannick_

CPM = kosten per duizend views. Dat is niet per unieke bezoeker. Jantje die de banner 2 keer ziet telt dus voor 2. Overigens is het niet nadelig om het per view te doen. Reclame wordt ook vaker dan 1 keer op tv uitgezonden: herhalen werkt.

 

Hoe meer info je hebt over jouw doelgroep, hoe meer je kan vragen voor adverteerders die heel gericht willen adverteren. Ook belangrijk is: hoeveel views wil een adverteerder kopen, of hoeveel budget heeft de adverteerder.

 

Probeer er dus achter te komen hoe oud ze zijn, welke games zij populair vinden, hoeveel % op een xbox gamed en hoeveel % op de ps3, etc.

 

Zo een bedrag noemen kan ik niet.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Geplaatst:

Marco Spoor

  • Auteur

Allereerst bedankt voor je reactie.

 

Ik neem aan dat als de advertentie bijvoorbeeld alleen op de homepage staat, ook alleen het aantal views van die specifieke pagina telt?

Ongetwijfeld een domme vraag, maar ik wil het even 100% zeker weten.

Geplaatst:

Yannick_

Het gaat niet om de pagina maar om de banner. Hoe vaak wordt de banner geladen. Het zou kunnen dat de homepage (waar de banner op staat) geladen wordt, maar dat de banner niet geladen wordt doordat de img niet beschikbaar is (noem maar wat)...

 

En dus als je alleen op je homepage zo'n banner hebt staan, dan kan de banner alleen op die pagina geteld worden :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

Je kunt overigens middels een zogenaamde Frequency Cap instellen hoe vaak elke unieke bezoeker een advertentie mag zien. Een gebruikelijke waarde is 3 tot 5.

Geplaatst:

Joost Schravendeel

Op jouw inventory is dit dus gemiddeld 400.000 views per campagne (per maand). Dan heb je dus ruimte voor totaal 19 campagnes (zijn er nogal wat!) Hou dus rekening in je CPM tarief met een veel lagere bezetting op je advertentieruimte.

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

Verder, wat tarieven betreft - kijk even rond op vergelijkbare sites qua aantallen en doelgroep naar een link 'Adverteren'. Vaak kun je daar vinden welk tarief zij vragen. Deze zou je wel eens kunnen helpen: Ilse Media Netwerkselector

 

Verder is een gespecialiseerde site als de jouwe voor een adverteerder interessanter dan een algemene site als je bezoekers tot zijn doelgroep behoren. Dan kun je dus hogere tarieven rekenen dan gemiddeld.

Geplaatst:

Marco Spoor

  • Auteur

Wederom bedankt voor de reacties.

 

Joost, zou je jou antwoord/berekening misschien iets verder kunnen toelichten? Tot noch toe maakte ik gebruik van vaste tarieven, maar ik denk dat CPM een betere oplossing is. Ben dus nog niet ZO ver op de hoogte.

 

@ Peter: Bedankt, zal ik zeker eens gaan bekijken.

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

Joost, zou je jou antwoord/berekening misschien iets verder kunnen toelichten?

 

Je hebt afgerond 100.000 bezoekers per maand, die elke banner 3 tot 5, dus zeg 4 keer mogen zien elke maand. Da's samen 400.000 bannerviews per maand.

 

Edit: dat zou bij bijvoorbeeld 20 euro CPM dus 8.000 euro per maand zijn, per banner...

Geplaatst:

Joost Schravendeel

Die 8.000 euro is de max per banner per campagne per maand bij een CPM van 20,-. Totaal kun je 7.500.000 / 400.000 = 18 campagnes simultaan draaien. Maximale revenue maakt dan 144.000 per maand.

 

 

Webads vraagt voor een full-banner bij gamesites 8 euro CPM. Per campagne zou dan de max revenue op 3200,- per maand zitten. Bij volle bezetting dan dus 57600,-

 

Je moet ze alleen nog wel voor dit soort bedragen weten te verkopen. Mijn eCPM per banner is ongeveer 100 keer lager.

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

Webads vraagt voor een full-banner bij gamesites 8 euro CPM.

 

Maar wat vragen ze de adverteerders? Webads moet er zelf ook aan verdienen, immers. Als je zelf contact met de adverteerders weet te leggen is die marge voor jou. :)

Geplaatst:

Joost Schravendeel

Ohja, niet eens aan gedacht. Maar dat bedrag haal ik van hun prijslijst, dus is het wat je als adverteerder zou betalen.

 

De meeste mediabureaus pakken 40-60% van het bedrag, dus je houdt zelf 3-5 euro zelf over van de CPM-rate.

 

Dus mag je mijn inkomstenschets nog even in tweeën snijden ;)

 

 

 

Hoeveel % van je ad-inventory weet je nu te slijten? Welk bedrag reken je als fixed price? Welke exposure krijgt een adverteerder daarvoor?

 

 

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

...dus is het wat je als adverteerder zou betalen.

 

Duh! gelukkig ben jij scherper dan ik, vandaag! :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.