• 0

aansprakelijkheid na kasronde

Beste HLers,

 

ik kon deze vraag niet vinden op het forum.

 

Ik ben 100 % aandeelhouder in een BV. Ik heb de 18000 euro gestort voor de oprichting vanuit mijn andere bedrijf. Na de oprichting heb ik direct de 18000 terug ontvangen.

 

Als de BV failliet zou gaan dan kan ik verplicht worden om de 18000 terug te storten aan de BV.

 

Nu de vraag : Wat als ik nu de aandelen verkoop en de onderneming gaat dan failliet?? Wie is er dan aansprakelijk voor de 18 k?

 

mvg

Danny

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

En als de terugbetaalde 18k niet op zijn minst op papier is vastgelegd als lening tegen zakelijke rente *met* terugbetalingsverplichting op enig moment, dan kan dit er toe leiden dat de oprichter en de bestuurder die hieraan hebben meegewerkt volledig aansprakelijk zijn.

Link naar reactie
  • 0

Oh oke...Dus zelfs nadat een ander de zaak failliet zou kunnen laten gaan ben ik nog verplicht die 18k terug te betalen...mmm...dat klinkt niet prettig...

 

Wel zijn er tijdens de oprichting vanuit mijn andere zaak rekeningen betaald voor de BV( deze was toen nog i.o.) Kan ik dat dan wel aftrekken van die 18k?

Link naar reactie
  • 0

Oh oke...Dus zelfs nadat een ander de zaak failliet zou kunnen laten gaan ben ik nog verplicht die 18k terug te betalen...mmm...dat klinkt niet prettig...

 

Wel zijn er tijdens de oprichting vanuit mijn andere zaak rekeningen betaald voor de BV( deze was toen nog i.o.) Kan ik dat dan wel aftrekken van die 18k?

 

Dat kan je opnemen in een rekening courant verhouding tussen de BV's Daarbij kan je natuurlijk management facturen/kosten zo gaan opvoeren....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Beste HLers,

 

ik kon deze vraag niet vinden op het forum.

 

Ik ben 100 % aandeelhouder in een BV. Ik heb de 18000 euro gestort voor de oprichting vanuit mijn andere bedrijf. Na de oprichting heb ik direct de 18000 terug ontvangen.

 

Als de BV failliet zou gaan dan kan ik verplicht worden om de 18000 terug te storten aan de BV.

 

Nu de vraag : Wat als ik nu de aandelen verkoop en de onderneming gaat dan failliet?? Wie is er dan aansprakelijk voor de 18 k?

 

mvg

Danny

 

Danny

 

Wat ga je doen met die 18K schuld aan jouw BV na verkoop? Je zal toch bij de verkoop ten minste die 18K willen ontvangen van de koper. Als je die terugstort, dan is er niets aan de hand.

 

Welk motief heb je om die 18K schuld te laten staan en welke koper gaat daarmee akkoord?

 

Ik zou geen BV van jou kopen als jij die 18K niet snel inlost! Dan kan ik net zo goed zelf een nieuwe BV oprichten.

 

Dus wat is het achterliggend verhaal?

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.