• 0

Heffingsrente

Ik heb vandaag mijn voorlopige aanslag 2007 binnen gekregen. Ik schrok me bijna dood hoeveel heffingsrente ik moet betalen.

 

Ik heb vorig jaar de schatting voor ondernemers 2007/2008 ingevuld. Na het versturen van deze schatting heb ik niets van de belastingdienst gehoord. Klopt dit? Ze zouden mij een jaar geleden toch een voorlopige aanslag moeten sturen? Nu moet ik veel heffingsrente betalen. Het wrange is dat ik mijn meeste winst in de 2e helft van 2007 heb gemaakt.

JavaAtWork - file upload solutions

http://www.javaatwork.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je je inkomen dan op 0,- ingeschat ofzo? Of heb je een bedrag ingevuld dat overeenkomt met wat je uiteindelijk hebt verdiend?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Raar dat je dan geen voorschot hebt hoeven betalen? Bel je belastingskantoor eens op.

 

Die heffingsrente is erg vervelend als je geld moet betalen, maar erg prettig als je geld terug ontvangt natuurlijk ...

 

Meer dan 5% is die heffingsrente.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Je ontvangt niet altijd automatisch een voorlopige aanslag. Je kunt hier echter wel expliciet om verzoeken. De inspecteur dient dan binnen 3 maanden na verzoek een voorlopige aanslag op te leggen. Laat hij dit na dan kun je in bezwaar gaan tegen de heffingsrente.

Heb je zelf niet expliciet om een voorlopige aanslag verzocht dan is het helaas pindakaas maar wordt de inspecteur in het gelijk gesteld wat betreft de heffingsrente. Hier is al de nodige jurisprudentie over.

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Schriftelijk bij je eigen belastingkantoor. Als je bijvoorbeeld je schatting 2008 hebt ingestuurd kun je direct een briefje sturen aan je regiokantoor / Inspecteur en hem verzoeken op basis van je ingediende schatting een voorlopige aanslag op te leggen. Bewaar een kopie van de brief zodat je achteraf, mocht het nodig zijn, kunt aantonen dat je om een voorlopige aanslag hebt gevraagd.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb echt een mooi vak, veel recenter wordt het niet: Hier is onlangs door Hof Leeuwarden nog een erg interessante uitspraak over gedaan.

 

De kwestie was min of meer gelijk.Ondernemer had een schatting ingediend en daar werd geen (verhoogde) voorlopige aanslag aan gekoppeld. Ook hij werd na afloop van het jaar dus geconfronteerd met een dikke aanslag met heffingsrente. Deze ondernemer bepleitte 2 standpunten:

 

1. de fiscus was al op de hoogte van al mijn gegevens en had dus in het lopend fiscaal jaar al de voorlopige aanslag op moeten leggen. Dit had mij heffingsrente gescheeld.

 

2. via de schatting heb ik gevraagd om een voorlopige aanslag en deze kreeg ik niet. De fiscus wist dus dat ik per eind 2007 een aanslag betaald zou moeten hebben (en dus een belastingschuld zou hebben) en dus mag ik die schuld in mindering brengen op mijn vermogen in box 3. Hadden zij immers die voorlopige aanslag tijdig opgelegd, dan had ik voor eind 2007 die aanslag betaald en had ik dus minder vermogen in box 3.

 

Ten aanzien van beide punten ordeelde het Hof:

 

1. Dit is de fiscus niet verplicht. De niet betaalde voorlopige aanslag staat gedurende die tijd op de bankrekening van de ondernemer, dus die geniet een rentevoordeel. Dat de heffingsrente (thans 5,15%) hoger is dan wat je kunt krijgen op een goede spaarrekening, doet niet ter zake, zeker niet nu de heffingsrente pas berekend wordt vanaf 1-7 in het belastingjaar en de belastingschuld al vanaf 1-1 rente oplevert voor de ondernemer.

 

2. Hierin kreeg de ondernemer gelijk 8)! In de wet is vastgelegd dat belastingschulden niet tot de gronslag van box 3 gerekend mogen worden. Het Hof heeft hier in deze gevallen dus korte metten mee gemaakt. Omdat de fiscus via de schatting kennis had van het ontstaan van deze belastingschuld en zij niets gedaan heeft om deze tijdig te innen, komt de schuld (zoals verzocht via de schatting) wel in mindering op de grondslag van box 3.

 

Dus:

Heffingsrente betalen.

De schuld die je had moeten betalen op grond van de schatting opnemen als schuld in box 3.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De TS heeft dit bericht alweer een tijdje geleden aangepast (2008), maar het wordt vanzelf weer actueel. Ik heb zelf nu net de aanslag IB binnen mét wat heffingsrente (naja 'wat', bijna € 1.000).

 

Waar Joost op doelde, is rechtszaak LJN BD2146 ( te zien via: http://jure.nl/bd2146 ), klopt toch Joost?

 

Ik zit met twee problemen nu:

 

1. Ten eerste heb ik destijds (eind juli 2008) ook een zgn. SO (Schatting voor Ondernemers) ingevuld, maar daar nooit meer wat op mogen vernemen (bv. van de fiscus een voorlopige aanslag). En nu dus die flinke heffingsrente en niets opgevoerd in box 3 bij Schulden. Is mijn situatie gelijkend aan die van de BD2146 zaak?

 

2. Ten tweede ben ik pas mijn eerste facturen gaan uitschrijven in Juli 2008 (ben ZZP, gestart per Maart 2008, uit dienst per Mei). Kan de fiscus zo maar het gehele jaar nemen om rente over te berekenen? Mijn inschatting zou zijn van niet. Is het zo dat heffingsrente pas berekend kan worden op het moment dat de eerste rekening danwel de eerste omzetbelasting aangegeven is?

 

--

Ps.1 dank allen voor dit geweldige forum .. hoewel dit mijn eerste post is, maak ik met de vragen/antwoorden al langer gebruikt van de adviezen, tips, vragen en antwoorden hierzo! TOP ;D ;)

 

Ps.2. Joost & Marjan, extra dikke pluim voor jullie bijdragen!

 

Groet,

Floris

Link naar reactie
  • 0

 

1. Ten eerste heb ik destijds (eind juli 2008) ook een zgn. SO (Schatting voor Ondernemers) ingevuld, maar daar nooit meer wat op mogen vernemen (bv. van de fiscus een voorlopige aanslag). En nu dus die flinke heffingsrente en niets opgevoerd in box 3 bij Schulden. Is mijn situatie gelijkend aan die van de BD2146 zaak?

 

2. Ten tweede ben ik pas mijn eerste facturen gaan uitschrijven in Juli 2008 (ben ZZP, gestart per Maart 2008, uit dienst per Mei). Kan de fiscus zo maar het gehele jaar nemen om rente over te berekenen? Mijn inschatting zou zijn van niet. Is het zo dat heffingsrente pas berekend kan worden op het moment dat de eerste rekening danwel de eerste omzetbelasting aangegeven is?

 

 

Hoi Floris,

 

Ja, de zaak is wat de opname van de schuld in box 3 betreft gelijk genoeg aan de door mij aangehaalde jurisprudentie. In genoemde zaak is er wel een adviseur die regelmatig gereclameerd heeft bij de fiscus....

 

Zoals gezegd, zal de heffingsrente niet verminderd worden wegens het niet opleggen van een voorlopige aanslag.

 

De heffingsrente wordt pas berekend vanaf 1 juli van het belastingjaar. Overigens is er recent ook een uitspraak gedaan waarbij een ondernemer pas in oktober voor het eerst factureerde en derhalve meende dat hij de heffingsrente niet al vanaf 1 juli verschuldigd was. Hij kreeg ongelijk, omdat de gekozen systematiek van de heffingsrente voorziet in een praktische toepassing. Het voert te ver om deze systematiek voor elke aanslag apart te behandelen.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De rechtspraak is wat verdeeld over wat nu een "duidelijke en volledig verzoek om een voorlopige aanslag" is. De ene rechter vindt dat bij een aangifte of een SO wel het geval, de ander wil er een briefje bij. Totdat daar duidelijkheid over is, zou ik het in ieder geval proberen, dmv een briefje met een verzoek om vermindering van heffingsrente, en het opnemen van de belastingschuld in box 3.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.