Willem_ Geplaatst: 18 juni 2008 Willem_ 8 0 Geplaatst: 18 juni 2008 Ik heb besloten om een Werk BV en een Holding BV op te richten voor mijn bedrijf waar alleen ik werkzaam ben. Om accountants-kosten te besparen, wil ik graag weten welke overeenkomsten wel en niet nodig zijn. Graag zou ik deze overeenkomsten zelf opstellen (eventueel op basis van wat standaard ovk's van internet). Weet iemand deze ergens te staan? Ik heb gehoord van de volgende ovk's, maar zijn ze verplicht en waarom zijn ze nodig? - arbeids overeenkomst - pensioen overeenkomst - management overeenkomst - rekening courant overeenkomst Is er nog meer nodig om een BV op te richten, kan ik hier zelf al voorbereidingen aan treffen? Ik kijk uit naar reacties. Bedankt, Willem Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16071-welke-overeenkomsten-voor-oprichten-bv/ Delen op andere sites More sharing options...
0 Jeroen Bakker Geplaatst: 18 juni 2008 Jeroen Bakker 9,9k 462 Geplaatst: 18 juni 2008 Voor de euro's die dit kost kun je toch amper zelf aan de slag? Onderhandel wat als je een lagere prijs wilt, zoek online naar een goedkope(re) notaris/accountant, maar volgens mij levert zelf doen echt geen besparing op t.o.v. een organisatie die dit al standaard op de plank heeft liggen... Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16071-welke-overeenkomsten-voor-oprichten-bv/#findComment-155915 Delen op andere sites More sharing options...
0 Joost Rietveld Geplaatst: 18 juni 2008 Joost Rietveld Moderator 23,1k 93 2441 Geplaatst: 18 juni 2008 Hoi Willem Om je een idee te geven: - arbeidsovereenkomst (verplicht, je bent immers in loondienst van de holding BV) - pensioen overeenkomst (alleen als je pensioen in eigen beheer wilt opbouwen, liquiditeitsvoordeel en minder vennootschapsbelasting) - management overeenkomst (jouw holding voert het management over de werk BV, dus ook verplicht) - rekening courant overeenkomst (als de BV's van elkaar willen lenen, ook verplicht. Als jij als DGA van jouw holding wilt lenen, dan komt er nog een RC bij). Je moet het zo zien: Als DGA van de holding BV ben je verplicht zakelijk te handelen. Tussen de BV's onderling evenzo. Dus moet alles verankerd liggen in overeenkomsten op zakelijke grondslag. Laat je dit na, dan heeft de fiscus vrij spel. Denk aan een rekening courant met 9% ipv 5%. Geen arbeidsovereenkomst, dan stelt de fiscus jouw salaris vast. Geen pensioenovereenkomst, dan geen opbouw in de holding. Geen managementovereenkomst, dan stelt de fiscus jouw managementfee vast. Voldoende bewijs voor de noodzaak?! Ga dus niet rommelen met internetovereenkomsten en vraag gewoon deskundig advies. De oprichting kost je sowieso al 2000 euro (schatting). Bovendien betalen ons adviseurs zich dubbel en dwars terug. Fiscaal is alles ingedekt en juridisch klopt alles ook. Bovenal wordt de BV afgestemd op jouw privé situatie (iets wat je zonder deskundig advies zelf echt niet kunt). Echt, je zult verbaasd zijn van wat er mogelijk is met een eigen BV!! Nog vragen? PM of reageer hieronder. Groet Joost DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16071-welke-overeenkomsten-voor-oprichten-bv/#findComment-155928 Delen op andere sites More sharing options...
0 Willem_ Geplaatst: 20 juni 2008 Auteur Willem_ 8 0 Geplaatst: 20 juni 2008 Joost, bedankt voor je goede uitleg. Mijn accountant is ondertussen gestart met de overeenkomsten. Wellicht is het nog eens interessant om gebruik te maken van je dienstverlening. Vr. Groet, Willem Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16071-welke-overeenkomsten-voor-oprichten-bv/#findComment-156207 Delen op andere sites More sharing options...
0 Joost Rietveld Geplaatst: 20 juni 2008 Joost Rietveld Moderator 23,1k 93 2441 Geplaatst: 20 juni 2008 Graag gedaan Willem en je weet me te vinden... Goed weekend Joost DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16071-welke-overeenkomsten-voor-oprichten-bv/#findComment-156211 Delen op andere sites More sharing options...
Willem_
Willem_
Ik heb besloten om een Werk BV en een Holding BV op te richten voor mijn bedrijf waar alleen ik werkzaam ben.
Om accountants-kosten te besparen, wil ik graag weten welke overeenkomsten wel en niet nodig zijn.
Graag zou ik deze overeenkomsten zelf opstellen (eventueel op basis van wat standaard ovk's van internet). Weet iemand deze ergens te staan?
Ik heb gehoord van de volgende ovk's, maar zijn ze verplicht en waarom zijn ze nodig?
- arbeids overeenkomst
- pensioen overeenkomst
- management overeenkomst
- rekening courant overeenkomst
Is er nog meer nodig om een BV op te richten, kan ik hier zelf al voorbereidingen aan treffen?
Ik kijk uit naar reacties.
Bedankt,
Willem
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16071-welke-overeenkomsten-voor-oprichten-bv/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag