Ga naar inhoud

Welke overeenkomsten voor oprichten BV?

Geplaatst:

Willem_

Ik heb besloten om een Werk BV en een Holding BV op te richten voor mijn bedrijf waar alleen ik werkzaam ben.

 

Om accountants-kosten te besparen, wil ik graag weten welke overeenkomsten wel en niet nodig zijn.

 

Graag zou ik deze overeenkomsten zelf opstellen (eventueel op basis van wat standaard ovk's van internet). Weet iemand deze ergens te staan?

 

Ik heb gehoord van de volgende ovk's, maar zijn ze verplicht en waarom zijn ze nodig?

- arbeids overeenkomst

- pensioen overeenkomst

- management overeenkomst

- rekening courant overeenkomst

 

Is er nog meer nodig om een BV op te richten, kan ik hier zelf al voorbereidingen aan treffen?

 

Ik kijk uit naar reacties.

 

Bedankt,

Willem

Featured Replies

Geplaatst:

Jeroen Bakker

Voor de euro's die dit kost kun je toch amper zelf aan de slag? Onderhandel wat als je een lagere prijs wilt, zoek online naar een goedkope(re) notaris/accountant, maar volgens mij levert zelf doen echt geen besparing op t.o.v. een organisatie die dit al standaard op de plank heeft liggen...

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Hoi Willem

 

Om je een idee te geven:

 

- arbeidsovereenkomst (verplicht, je bent immers in loondienst van de holding BV)

- pensioen overeenkomst (alleen als je pensioen in eigen beheer wilt opbouwen, liquiditeitsvoordeel en minder vennootschapsbelasting)

- management overeenkomst (jouw holding voert het management over de werk BV, dus ook verplicht)

- rekening courant overeenkomst (als de BV's van elkaar willen lenen, ook verplicht. Als jij als DGA van jouw holding wilt lenen, dan komt er nog een RC bij).

 

Je moet het zo zien:

Als DGA van de holding BV ben je verplicht zakelijk te handelen. Tussen de BV's onderling evenzo. Dus moet alles verankerd liggen in overeenkomsten op zakelijke grondslag.

 

Laat je dit na, dan heeft de fiscus vrij spel. Denk aan een rekening courant met 9% ipv 5%. Geen arbeidsovereenkomst, dan stelt de fiscus jouw salaris vast. Geen pensioenovereenkomst, dan geen opbouw in de holding. Geen managementovereenkomst, dan stelt de fiscus jouw managementfee vast. Voldoende bewijs voor de noodzaak?!

 

Ga dus niet rommelen met internetovereenkomsten en vraag gewoon deskundig advies. De oprichting kost je sowieso al 2000 euro (schatting).

 

Bovendien betalen ons adviseurs zich dubbel en dwars terug. Fiscaal is alles ingedekt en juridisch klopt alles ook. Bovenal wordt de BV afgestemd op jouw privé situatie (iets wat je zonder deskundig advies zelf echt niet kunt).

 

Echt, je zult verbaasd zijn van wat er mogelijk is met een eigen BV!!

 

Nog vragen? PM of reageer hieronder.

 

Groet

Joost

 

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Willem_

  • Auteur

Joost, bedankt voor je goede uitleg.

 

Mijn accountant is ondertussen gestart met de overeenkomsten.

 

Wellicht is het nog eens interessant om gebruik te maken van je dienstverlening.

 

Vr. Groet,

 

Willem

 

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Graag gedaan Willem en je weet me te vinden...

 

Goed weekend

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.