• 0

Ondernemingsplan schrijven voor een ander bedrijf

Hallo allemaal!

 

Een zakelijke relatie heeft me gevraagd een ondernemingsplan voor zijn product te schrijven. Het gaat hier om een softwareproduct (veelomvattende beheertool) dat al enige tijd in de markt is, al verkoopt en de markt aan het uitbreiden is.

De ondernemer wil met het ondernemingsplan ook VC aan zien te trekken.

 

Ik vind het enorm lastig in te schatten wat een 'gangbare'/redelijke prijs is voor ziets. Ik begrijp wel dat 'tijd' relatief is en het er maar net van afhangt hoezeer je je eerst in de materie moet verdiepen voordat je kunt gaan schrijven (en in de ondernemer in kwestie).

 

Hebben jullie hier ervaring mee en wil je daar iets meer over vertellen?

Dank!

 

Groet,

Annedien

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Annedien,

 

Een businessplan komt nooit af. Ik zou er toch een uurtarief voor rekenen. Afhankelijk van je expertise in de materie kan je een hoog of een laag uurtarief rekenen. Ik zou ik het begin niet al te hoog gaan zitten.

 

Je kan wel een urenbegroting voor je klant maken of een maximaal aantal uren stellen. De uren die je besteed aan het inwerken van jezelf, hoef je natuurlijk niet allemaal in rekening te brengen.

 

Als je lubsum gaat werken komt het plan nooit af.

 

BTW, ik zou wel tussentijds factureren. Bedrijven die een plan "laten" maken vind ik een beetje verdacht, en ik ken nogal wat gevallen van plannen schrijvers die uiteindelijk hun factuur niet betaald kregen omdat de opdracht gever zich achteraf bedacht en niks met het plan ging doen en dus ook niet van plan was de plannen maker te betalen. Heel vervelend. Misschien moet je zelf 20% van de begroting als voorschot vragen.

 

 

Succes en de groeten!

 

Nils

 

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik zou inderdaad een voorschot vragen. Bydewee 50% schijnt ook helemaal niet raar te zijn in dat wereldje toch?

Via, via, via weet ik dat ze een bus.plan hebben laten (her)schrijven (moest van de VC. Een handige gozer, want die VC wist ook precies bij wie via, via, via het moest laten herschrijven !) ... anniewees .... 5000 euro en eerst moest er 2500 gestort worden alvorens men ging beginnen. Zo gezegd, zo gedaan. Toen het plan "af" was (in grove lijnen wel te verstaan) werd de andere helft gestort en vervolgens is er een uurtarief afgesproken om te blijven schrijven, schrijven, schrijven.

Want ... inderdaad ... zoals Nils ook zegt ... een bus.plan is eigenlijk nooit af. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe lang men het blijft gebruiken. Is het alleen voor het verkrijgen van financiering ... en is dat eenmaal binnen dan verdwijnt zo'n plan snel. Heeft niet mijn voorkeur en heb ook tegen via, via, via gezegd ... dit plan altijd ter hand te nemen en hierin zelf te blijven schrijven.

Anniewees ... Annedien ... opportunity knocks ?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Dag Annedien,

 

vergeet vooral niet om een duidelijke opdrachtomschrijving en tijdsplanning neer te leggen! Als niet alle benodigde gegevens 1,2,3 boven tafel zijn te halen, wie zorgt er dan voor (bijvoorbeeld) het marktonderzoek? In dat soort zaken kun je je nog aardig verslikken als je niet oppast.

Als je debriefing klaar is koppel je daar een beloning aan: 25% bij de oplevering van deel 1, 25% bij deel 2, etc.

Succes!

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Taakomschrijving met tijdsplanning is zéér belangrijk indeed. Maar ik blijf qua betaling toch bij Nils en mijn tip .... niet bij oplevering maar op voorhand. Je bent namelijk al flink aan het werk voordat je iets opgeleverd hebt. Dus ik zou een voorschot vragen voor elke deel dat je binnen een bepaald tijdsbestek af hebt.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Kermie, denk je dat? Opportunity knocks?

Groet,

Annedien

 

Dat denk ik wel. Alhoewel ik het nog steeds belangrijk vind dat ondernemers zélf hun OP of BP op papier zetten!!!

Maar niet allen (zo niet weinig) krijgen het goed op papier als er over hun plan belangrijke belissingen worden genomen door derden (bijv. financiering). En mede gezien alleen al de vele vragen/hulp/adviezen die men daarbij nodigt heeft denk ik dat het een gat in de markt is.

En dan voor studenten een apart tariefje ;)

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hi Annedien.

 

ik zou zeggen maak een tijds inschatting:

 

1. Hoeveel uur heb je nodig van het managment van het bedrijf om de juiste info boven water te halen.

2. Hoeveel tijd ben je kwijt aan marktonderzoek / concurrentie onderzoek?

3. Hoeveel tijd ben je kwijt aan het bouwen van een financieel kloppend model?

 

Het ligt altijd aan hoeveel info ze al hebbenhoelan je bezig bent, maar het loopt toch al snel in de weken indien er echt een solid business plan moet komen. Dat is inclusief gesprekken met het management en het leveren van feedback. Ze moeten wel betrokken blijven, anders schrijf je een plan waarvan zij niet weten wat erin staat.

 

Kosten: inderdaad doe het maal je dagtarief. Of neem het geheel aan voor een fixed prijs indien je dat durft. En zorg inderdaad dat je wat vooraf of tussentijds betaald krijgt. Niet het geheel opleveren dus zonder (deels) betaling.

 

Succes!

 

Karel

 

 

Karel van der Poel

www.mirror42.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.