• 0

Na verkoop aandelen van werkmaatschappij door eigen Holding nog aansprakelijk?

Hallo,

 

Ik heb de volgende vraag. Mijn voormalige zaken partner en ik zaten ieder met zijn eigen Holding (BV) voor 50% in een werkmaatschappij (BV). Het oprichtingskapitaal van 18.000 euro hebben wij direct na de oprichting uit de werkmaatschappij gehaald. Na een jaar heb ik mijn 50% aandelenkapitaal verkocht aan mijn zakenpartner en ben met gesloten beurs uit de werkmaatschappij gestapt.

Nu, enkele jaren later, is de werkmaatschappij failliet gegaan en heeft de rechtbank de vroegere zakenpartner veroordeeld tot het terugbetalen van het oprichtingskapitaal aan de curator. De vroegere zakenpartner heeft nu een vordering bij mij neergelegd om van 50% van dit kaptaal aan hem te voldoen, omdat ik ten tijde van de oprichting van 50% eigenaar was en hiervoor ook verantwoordelijk wordt gesteld. Is dit mogelijk?

 

Joris

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Toevallig was dit topic deze week langsgekomen, heeft er wel wat relevantie mee denk ik:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=20172;start=0#msg172324

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Joris,

 

De vordering van je ex-partner slaat nergens op, dus gewoon negeren. Je moet het zo zien: Jij verkoopt je fiets aan de buurman. De volgende dag vergeet de buurman zijn fiets op slot te zetten en wordt de fiets gestolen. De buurman wil vervolgens zijn geld van jou terug. Heeft de buurman een poot om op te staan? Nee, het is niet jouw schuld dat de fiets gestolen is net zo min dat het jouw schuld is dat de toko failliet is.

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Op welke wijze is na de oprichting dat geld teruggegaan naar de oprichters? Daarnaast is ook van belang wat er nu precies door de rechter is bepaald.

 

Het meest logische lijkt mij dat niet je ex-compagnon, maar de gefailleerde BV nog een vordering heeft.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb de volgende vraag. Mijn voormalige zaken partner en ik zaten ieder met zijn eigen Holding (BV) voor 50% in een werkmaatschappij (BV). Het oprichtingskapitaal van 18.000 euro hebben wij direct na de oprichting uit de werkmaatschappij gehaald. Na een jaar heb ik mijn 50% aandelenkapitaal verkocht aan mijn zakenpartner en ben met gesloten beurs uit de werkmaatschappij gestapt.

Nu, enkele jaren later, is de werkmaatschappij failliet gegaan en heeft de rechtbank de vroegere zakenpartner veroordeeld tot het terugbetalen van het oprichtingskapitaal aan de curator. De vroegere zakenpartner heeft nu een vordering bij mij neergelegd om van 50% van dit kaptaal aan hem te voldoen, omdat ik ten tijde van de oprichting van 50% eigenaar was en hiervoor ook verantwoordelijk wordt gesteld. Is dit mogelijk?

 

Joris

 

Hoi Joris

 

Dit loopt zo'n vaart niet. Blijkbaar had de curator al geen grond om jou aansprakelijk te stellen. De schulden en problemen zijn opgekomen nadat jij jouw aandelen verkocht had. Dat ontslaat jou daarna van elke aansprakelijkheid. Let wel: de oorsprong van het faillissement mag niet liggen in het jaar dat jij aandeelhouder/bestuurder was!

 

Sterker nog: onlangs is maar weer eens bevestigd dat je als bestuurder ook niet aansprakelijk bent als de inschrijving bij de KvK van je functie aantoonbaar te lang in de registers heeft gestaan.

 

De aandelenoverdracht maakt al dat hij er alleen voor staat en dat hij die 18K moet ophoesten. Hij heeft immers met gesloten beurs jouw aandelen gekocht. Kopen = aanvaarden risico = einde verhaal richting jou, mits in het eerste jaar geen problemen zijn ontstaan die ten grondslag liggen aan het faillissement.

 

De claim kun je van de hand wijzen door vorenstaande te stellen in een reactie, waarbij je aan kunt geven dat je de uitkomst van een eventuele procedure met vertrouwen tegemoet ziet.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De aandelenoverdracht maakt al dat hij er alleen voor staat en dat hij die 18K moet ophoesten. Hij heeft immers met gesloten beurs jouw aandelen gekocht. Kopen = aanvaarden risico = einde verhaal richting jou, mits in het eerste jaar geen problemen zijn ontstaan die ten grondslag liggen aan het faillissement.

En wat nu als de rechter in zijn overwegingen heeft aangegeven dat beide oprichters hoofdelijk aansprakelijk waren voor het oprichtingskapitaal? Of dat er sprake is van een lening aan de oprichters en dat de andere bestuurder door de rechter verplicht is deze lening te voldoen aan de curator, maar wel is overwogen dat de andere - niet gedaagde - ook aansprakelijk is?

 

Kortom: er mist hier imho te veel informatie om resoluut te oordelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.