• 0

Geen BTW betalen bij import, of toch wel?

Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat ik geen BTW betaal als ik importeer van buiten de EU. Maar ik begin nu toch te twijfelen want stel dat ik importeer....

 

- ....dan betaal ik eerst UPS de BTW (en invoerrechten etc etc)

- bij de opgave omzetbelasting geef ik de BTW op, en trek deze weer als voorbelasting er af

 

Maar dan heb ik dus uiteindelijk toch de BTW betaald (eigenlijk 2x betaald en 1x teruggevorderd). Zie ik iets over het hoofd of betaal je simpelweg gewoon BTW over je import?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat dacht ik dus ook, maar zoals ik al aangeef 'betaal' ik hem nu twee keer. Ik betaal hem direct aan UPS en op de aangifte omzetbelasting moet ik hem nog eens een keer bij 4a noteren. Of moet ik hem ook twee keer bij voorbelasting terugvorderen dan?

 

Op de website van de belastingdienst staat dit:

Vraag 4a: leveringen uit landen buiten de EU (invoer)

 

Als u goederen invoert vanuit landen buiten de EU waarvan de btw bij invoer verplicht of op vergunning naar u is verlegd (dit betekent dat u geen btw betaalt bij invoer maar het tijdstip van betaling van btw is verlegd naar uw aangifte), dan noteert u in deze rubriek de douanewaarde van de voor u bestemde goederen, exclusief btw. Het bedrag aan btw moet u zelf uitrekenen en afzonderlijk vermelden. U hoeft de waarde niet te splitsen naar tarief.

 

Als ik het goed begrijp betaal ik UPS dus niets als de BTW naar mij wordt verlegd, maar hoe krijg ik dat voor elkaar? Moet dat op eht pakket staan of moet ik dat met UPS onderling regelen of zo?

Link naar reactie
  • 0

Zojuist UPS even gebeld, ze zeggen dat de enige oplossing is om BTW via belastingdienst gewoon terug te vragen. Ik moet dus altijd UPS betalen bij ontvangst, verlegging is niet mogelijk volgens de telefoniste.

 

Maar je antwoord is me verder niet helemaal duidelijk Joost als ik eerlijk moet zijn. Doelde je op 2x als voorbelasting aftrekken of gewoon niets bij 4a vermelden en 1x als voorbelasting aftrekken?

Link naar reactie
  • 0

Je betaalt UPS. Op de aangifte geef je het zowel als af te dragen BTW aan en als voorbelasting. Dus richting de fiscus is het saldo van beiden nihil.

 

Doordat je aan UPB betaalt, betaal je dus 1 keer de BTW bij import, zoals het hoort.

 

Zou je het twee keer als voorbelasting noteren, dan betaal je effectief dus geen BTW over de import en dat is niet de bedoeling.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Waar waarom wordt er dan overal gezegd dat je de BTW weer terug kan vragen van de Belastingdienst? Want dat is dus helemaal niet het geval als ik je nu goed begrijp. Ik zou het ook totaal niet logisch vinden trouwens dat ik BTW moet betalen, ik ben toch niet de laatste afnemer? Nu krijgt de belastingdienst mijn BTW (van de import) en later betaalt de consument mij de BTW die ik nog eens moet afdragen. Hebben ze twee keer BTW ontvangen op 1 product!

 

edit

Na nog eens 1 en ander gelezen te hebben trek ik de conslusie dat ik alleen import moet aangegeven bij 4a waarvan de BTW naar mij was verlegd (anders gezegd, waarvan de BTW nog niet is betaald). Echter heeft UPS dit al voor mij gedaan en hoef ik bij 4a niets meer in te vullen. Kan iemand dit bevestigen?

 

edit2

Mijn antwoord staat nu eigenlijk dus grotendeels hier, gewoon aftrekken als voorbelasting:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16%3baction=display%3bthreadid=6622

 

Blijft alleen mijn vraag of ik hem bij 4a moet noteren?

Link naar reactie
  • 0

Hoi EVMW

 

Ik ben even gaan graven en kom tot de conclusie dat je gelijk hebt:

 

De bij invoer verschuldigde btw kunt u op 2 manieren voldoen:

 

1. tegelijk met de heffing van de douanerechten bij de aangifte ten invoer; of

2. tegelijk met de heffing van de binnenlandse btw bij de periodieke aangifte Omzetbelasting, door toepassing van de verleggingsregeling bij invoer onder voorwaarde dat u hiervoor een vergunning heeft. Alléén ondernemers en lichamen kunnen in aanmerking komen voor de verleggingsregeling bij invoer. Particulieren betalen de btw dus altijd direct bij de aangifte ten invoer.

 

Omdat je al aan UPS betaald hebt, geef je niets aan bij vraag 4a in de periodieke aangifte.

 

Sorry dat ik niet meteen duidelijk was.

 

Groet

joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, maakt niet uit :) Ik had ook al een licht vermoeden dat het zo in elkaar stak. Het zit allemaal niet bepaald gemakkelijk in elkaar en de toelichting van de belastingdienst bij de aangifte is ook niet 100% duidelijk moet ik zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook zijden stropdassen geimporteerd (Uit China) voor ongeveer €300,-

Er zijn mij aan de deur echter geen btw en geen invoerrechten in rekening gebracht. Op het pakketje stond een waarde van een paar dollar.. Heb ik nu geluk gehad, of ben ik verplicht dit later alsnog te betalen?

 

Ik ben sinds 1 Januari ondernemer en mijn huidige boekhoudkennis is ongeveer 0.

Winner: Can see in every problem a solution

Loser: Sees in every solution a problem

Link naar reactie
  • 0

Zojuist UPS even gebeld, ze zeggen dat de enige oplossing is om BTW via belastingdienst gewoon terug te vragen. Ik moet dus altijd UPS betalen bij ontvangst, verlegging is niet mogelijk volgens de telefoniste.

...

Het is wel mogelijk wat via UPS te ontvangen en geen btw te hoeven betalen. Ik hoefde beiden keren geen btw te betalen, alleen invoerrechten. Toen ik al paar keer wat via hun heb ontvangen belden ze 'n keer omdat ze me als 'vaste klant' wilden registreren en toen zei hij ook dat ik geen btw hoef te betalen. Uiteraard moet je dan wel al verlegging hebben aangevraagd bij de belastingdienst.

 

Wat wel erg onhandig is van hun, als je paar honderd euro invoerrechten moet betalen mag dat achteraf, maar als het meer dan +-500 euro is moet je het meteen contant betalen als ze de zending leveren.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook zijden stropdassen geimporteerd (Uit China) voor ongeveer €300,-

Er zijn mij aan de deur echter geen btw en geen invoerrechten in rekening gebracht. Op het pakketje stond een waarde van een paar dollar.. Heb ik nu geluk gehad, of ben ik verplicht dit later alsnog te betalen?

 

Of je nou van geluk moet spreken? Er is hier sprake van valsheid in geschrifte of hoe dat ook precies heten mag. Ik vraag mij alleen af of jij aansprakelijk gehouden kan worden. Als dit ontdekt wordt moet je wellicht alsnog betalen incl. boete?

Link naar reactie
  • 0

zie eerdere post, er was een lage waarde aangegeven op het pakketje. Zijden stropdassen kosten in China ook bijna niets en waarschijnlijk ook op de persoonsnaam geimporteerd of wellicht heeft de Chinese verzender de bedrijfsnaam niet vermeldt en alleen de persoonsnaam. Chinezen vergeten wel meer iets en werken wat minder precies. In dat geval is het waarschijnlijk als een particuliere aankoop behandeld en voor bedragen met lage waardes worden dan geen invoerrechten of btw gerekend. Zakelijk niet helemaal juist, maar ook geen halszaak. Ook niet voor de belastingdienst, dat merk je in de administratie niet eens.

 

Ik heb ook zijden stropdassen geimporteerd (Uit China) voor ongeveer €300,-

Er zijn mij aan de deur echter geen btw en geen invoerrechten in rekening gebracht. Op het pakketje stond een waarde van een paar dollar.. Heb ik nu geluk gehad, of ben ik verplicht dit later alsnog te betalen?

 

Of je nou van geluk moet spreken? Er is hier sprake van valsheid in geschrifte of hoe dat ook precies heten mag. Ik vraag mij alleen af of jij aansprakelijk gehouden kan worden. Als dit ontdekt wordt moet je wellicht alsnog betalen incl. boete?

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.