• 0

Afschrijving Goodwill (aankoop aandelen in deelneming) in hoerveel jaar?

Ik heb een B.V. die heeft in 2005 een deelneming (deels)aangekocht een goodwill. deze Goodwill staat op de balans en wordt afgeschreven in 5 jaar commercieel en fiscaal er weer bij opgeteld bij resultaat. Niet aftrekbaar m.i. Nu heb ik in 2007 extra goodwill correctie op de balans i.v.m. herwaardering deelneming wegens aanpassing stille reserves. Dien ik deze goodwill ook in 5 jaar af te schijven 'commercieel' of in 10 jaar? Mijn inziens 5 jaar daar het iets uit het 'verleden is'. Fiscaal maakt het niet uit het gaat om het commerciële plaatje naar de bank;)

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Harrepar,

Zoals je terecht stelt. Fiscaal maakt het niets uit, want de goodwill valt onder de deelnemingsvrijstelling.

Mijn vraag is: Waarom zou je een commerciële balans naar de bank sturen? Krijg je echt meer financiering als je de goodwill in 10 in plaats van 5 jaar afschrijft? Commerciële waardering biedt m.i. geen enkele toegevoegde waarde, maar wellicht dat andere HL-ers daar anders over denken.

• 0

Hoi Harrapar

Commercieel zijn de regels voor afschrijving van de goodwill niet gewijzigd. De 10 jaarstermijn is een fiscale. Richting bank dus gewoon in 5 jaar afschrijven!

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Mijn vraag is: Waarom zou je een commerciële balans naar de bank sturen? Krijg je echt meer financiering als je de goodwill in 10 in plaats van 5 jaar afschrijft? Commerciële waardering biedt m.i. geen enkele toegevoegde waarde, maar wellicht dat andere HL-ers daar anders over denken.

Zoals je zegt, goodwill heeft voor een financier geen enkele waarde en wordt door een bank direct op het aanwezige vermogen gecorrigeerd.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar