• 0

Dreigend faillisement

Beste mensen,

 

Even een hypothetische situatie:

 

Stel, je heb een financiering van de bank om een bedrijf over te nemen. Tegenover deze financiering staat een onderpand.

 

Stel, na een paar goede jaren gaat de onderneming wat minder en de helft van de financiering staat nog open, maar je kunt de rente nog wel goed betalen. Daarentegen kun je niet meer zoveel aflossen als voorheen en je zal niet de aflossing kunnen voldoen binnen de afgesproken tijd. Op lange termijn zou dit wel mogelijk zijn.

 

Wat zal de bank doen?

 

1. Het onderpand opeisen en verkopen en de schuld aflossen.

2. De onderneming wat meer tijd geven om af te lossen zodat bedrijf niet failliet gaat en na aflossing meer ruimte heeft om gezond verder te draaien?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hypothetisch antwoord, afkomstig van mijn studenten risk management (corporate en private bankers)

 

Bij tijdelijke (grotendeels conjuncturele) problemen: afhankelijk van de kwaliteit van het management, de marktvooruitzichten en de cijfers optie 2. Aanvullende waarborgen aandeelhouders/management (privé) mogelijk, soms ook verplichte begeleiding extern management of herstructurering

 

Bij structurele(re) problemen optie 1 als er geen betere alternatieven (wisseling management, herstructurering, gedeeltelijke verkoop etc) voorhanden zijn.

 

Kortom: [*]verwacht geen coulance of langdurig geduld van vreemd vermogenverstrekkers. Die weten immers feilloos dat het meeste uitstel tot afstel leidt. Dat geldt niet alleen voor de rentelast maar ook voor de aflossing zelf. [*]Ieder (langdurig) uitstel komt met voorwaarden of een bepaalde prijs. M.i. niet meer dan billijk: het bedrijf kan zich kennelijk niet aan de gemaakte afspraken houden en krijgt daardoor een ongunster risicoprofiel. Tarifering en condities zijn primair risk based, dus blijft betalingsonmacht niet zonder gevolgen

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een financier is één voorwaarde essentieel om te financieren of te blijven financieren.

 

De exploitatie moet voldoende zijn ! (wat voor zekerheden er ook gebonden zijn aan het krediet).

 

Indien dat niet zo is, en op termijn zijn ook geen gefundeerde vooruitzichten om tot een voldoende exploitatie te komen, dan zal de financier over gaan tot sluiten van het krediet.

In eerste instantie kan verzocht worden de financiering elders onder te brengen en als dat niet lukt dan zal tot een geforceerde aflossing overgegaan worden.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Misschien is het onderwerp te overdreven. "dreigend faillissement"

 

Stel je hebt een lening van 200.000 euro en afgesproken is (na overleggen prognose) dat de lening binnen 6 jaar afbetaald moet worden. Dit komt dus neer op 33.333 euro per jaar. Stel de eerste 3 jaar los je dit netjes af. Dit betekend dus dat er 100.000 euro over is om af te lossen binnen 3 jaar. Maar de cijfers zitten even tekenen en maximaal kun je 17.500 aflossen in het 4e jaar. Als men uitgaat van dat 4e jaar dan zou de aflossing nog 6 jaar duren. (uiteraard kan het jaar erop de winst weer stijgen)

 

Als je verder door een snijden in kosten/verhogen omzet redelijkerwijs aannemelijk kunt maken dat je de de lening dus niet in 3 jaar maar in 6 jaar kan aflossen, dan lijkt mij dat de bank je dan wel wat langer de tijd zal geven o het af te lossen. Het lijkt mij dat de bank ook baat heeft bij het voortbestaan van het bedrijf. Het bedrijf kan blijven bankieren bij de bank en ze kunnen langer rente ontvangen.

 

Mijn idee kan verkeer zijn, daarom schets ik hier de situatie.

 

Als ik dus jullie antwoorden lees dan klopt dit dus met mijn veronderstelling.

 

 

Ik ben het met jullie eens dat er naar het management en prognose gekeken zal worden.

Link naar reactie
  • 0

Ben je al bij je bank langs geweest om je verhaal te doen, of is dat vanwege het hypothetische karakter van de vraagstelling niet aan de orde?

 

Stel dat je dat wel doet, ben ik nieuwsgierig naar de uitkomsten van dat gesprek, wellicht dat we je dan verder kunnen helpen.

 

Nee is niet aan de orde. Is lauter hypothetisch. Ik ben bezig met een overname waarvoor ik een financiering wil. ik wil wetenwat de uitkomst is als ik niet binnen 5 jaar terug kan betalen maar bijv binnen 7-8 jaar als het minder gaat dan geprognotiseerd.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sray,

 

Verdiep je in dat geval even in de BBMKB( via de site van SenterNovem). Ik weet niet of je deze borgstelling door de staat al kent, maar daar moet je banken meestal wel expliciet om vragen.

 

Uit eigen ervaring weet ik dat het bij zo'n lening mogelijk is om de (halfjaarlijkse of kwartaal)aflossingen een paar keer uit te stellen als je bedrijf daar niet toe in staat is. De staat heeft namelijk liever wat meer geduld, dan dat ze daadwerkelijk geld moeten betalen aan banken. Hoeveel geduld ze anno 2008 hebben weet ik niet, maar bij Senter Novem kunnen ze je vast wel vertellen hoe vaak je uitstel kunt krijgen.

 

In ieder geval succes met alles uitzoeken en met de overname.

 

Karen (die nu natuurlijk wel benieuwd is wat voor bedrijf je wilt overnemen)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sray,

 

Verdiep je in dat geval even in de BBMKB( via de site van SenterNovem). Ik weet niet of je deze borgstelling door de staat al kent, maar daar moet je banken meestal wel expliciet om vragen.

 

Uit eigen ervaring weet ik dat het bij zo'n lening mogelijk is om de (halfjaarlijkse of kwartaal)aflossingen een paar keer uit te stellen als je bedrijf daar niet toe in staat is. De staat heeft namelijk liever wat meer geduld, dan dat ze daadwerkelijk geld moeten betalen aan banken. Hoeveel geduld ze anno 2008 hebben weet ik niet, maar bij Senter Novem kunnen ze je vast wel vertellen hoe vaak je uitstel kunt krijgen.

 

In ieder geval succes met alles uitzoeken en met de overname.

 

Karen (die nu natuurlijk wel benieuwd is wat voor bedrijf je wilt overnemen)

 

Bedankt voor je info Karin .

 

Nou Karin, als het allemaal doorgaat met de overnamen (MBO) dan ben jij de eerste die het hoort ;)

 

Het wordt nog een hele kluif, vooral met de bank en aan gezien de huidige eigenaar 25% aandeelhouder wil blijven en mede-bestuurder en persee wil dat er niks afgelost wordt op mijn MBO-financiering zodat EV opgebouwd wordt.

 

Als iemand nog een goede financieel adviseur weet, mag hij of zij zich melden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.