• 0

Eenmanszaak?

Ik heb onlangs een concept bedacht en een bijbehorende site gemaakt om dit concept visueel te maken.

nu kwam ik toevallig iemand tegen en die wil graag het concept met de bijbehorende website overnemen voor 30K.

 

een aanzienlijk bedrag, voor mij. Nu vraag ik me af hoe ik het beste de belasting kan omzeilen. Het is dus een incidenteel geval. ik kan het alsinkomsten opgeven en dan in Box 1 voeren (maar is zonde) of Box 3 als vermogen. echter,ik ben toch van plan om een eenmanszaak op te zetten omdat ik naast mijn vaste werk ook concepten bedenk en dus een vergoeding voor krijg. Dit wil ik in een eenmanszaak onderbrengen. Is dit handig en wat kan je maximaal belastingvrij per jaar aan inkomsten onttrekken uit een eenmanszaak, naast je gewone inkomsten uit vast werk?

 

Dank alvast,

 

groet Thijs

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Op het moment dat u privé een concept met een website hebt ontwikkeld en u dit concept in wilt brengen in een onderneming, kunt u dit concept waarderen en mogelijk op die wijze zorgen dat een bedrag belastingvrij aan privé betaald kan worden.

 

Deze waardering zult u echter dienen af te stemmen met de inspecteur. Zeker wanneer u van het ontwikkelen van concepten uw werk maakt, zal de inspecteur niet snel het standpunt dat het een privéinspanning is geweest die ingebracht kan worden onderschrijven, maar dit is iets wat aan de hand van alle omstandigheden van het geval dient te worden beoordeeld.

Link naar reactie
  • 0

Leuk of niet, in NL betaal je belasting over inkomen uit werk en woning in box 1. Doen we allemaal dus ik zie geen reden waarom dat voor jou niet zou moeten gelden. Je zult die 30K gewoon moeten opvoeren als inkomsten in box 1. Vervolgens komt dit vermogen nadat belasting is betaald in box 3 terecht.

Zoals ik uit je verhaal begrijp heb je nu inkomsten uit overige werkzaamheden, naast een vaste baan, en wil je deze in een onderneming (eenmanszaak) onderbrengen. Aan het ondernemerschap zitten bepaalde fiscale voordelen, echter moet je wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Naast een (bijna) full time baan lukt dat vrijwel nooit.

Je kunt geen bedragen belastingvrij als inkomsten aan een eenmanszaak onttrekken. Winst = inkomen dus belast. Hooguit krijg je hier dus de fiscale ondernemerskortingen op als je aan bepaalde criteria voldoet. Kijk ook eens op de website van de Belastingdienst, hier staat veel informatie.

Succes.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kan pas een zaak hebben als je aan het urencriterium voldoet.

 

Welnee, je kan ook zonder een uur te werken in je zaak gewoon een eenmanszaak hebben hoor.

Dat urencriterium bepaald of je recht hebt op dingen zoals zelfstandigenaftrek e.d. en of je door de belastingdienst al dan niet officieel als ondernemer gezien wordt.

 

Maar een zaak hebben op zich, daar heb je geen urencreterium voor.

 

Overigens is het best goed mogelijk om naast een fulltimebaan die creterium te halen (12125 of iets dergelijks).

't is maar net hoe veel tijd en energie je erin wilt steken en of het voor je klanten uitmaakt op welke uren je werkt.

Ik werk overdag bij mijn baas op het bedrijf en 's avonds en in het weekend thuis voor mezelf.

Dat kost wel veel extra energie en je moet andere dingen die je normaal graag in vrijetijd deed op een wat lager pitje zetten en dat moet je willen. Waar een wil is, is een weg :-)

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

(12125 of iets dergelijks).

 

;D Ruim 33 uur per dag. Geen probleem voor een beetje ondernemer! ;D

 

Let er wel op dat (na de startersperiode van 5 jaar) het urencriterium ook omvat dat je meer dan de helft van de werktijd bezig bent met de onderneming. Dus als je 40 uur in loondienst werkt, moet je ook minimaal 40 uur aan de onderneming besteden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.