Beste,

Ik ben bezig met het schrijven van een ondernemingsplan om een bedrijf op te zetten in de paardenhouderij.

Echter loop ik nu vast.

Er zijn zoveel missende kerngetallen en de getallen die er zijn zijn van 2001, 1998, 1990, ook niet echt up-to-date of volledig.

Ik heb al diverse koepelorganisaties gevraagd zoals het KNHS (wat nieteens haar eigen ledental kent), FNRS enz. allemaal zonder resultaten.

Hoe kom ik nu aan een sterk plan zonder deze cijfers.. alles baseren op cijfers van bijn a 10 tot 20 jaar terug heeft dat wel zin, dat was de guldentijd en de gehele economie was toen anders.

Ik heb ook na&ar cijfers van Duitsland, belgie en engeland gezocht maar enkel de laatste heeft enigzins recente cijfers (2006) maar ook deze onvolledig.

Wie weet wat te doen, op dit moment weet ik niet hoe ik verder moet.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16573-kerngetallen-ontbreken/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 1

Ook bij het CBS rond gekeken?

Als de info inderdaad zo gedateerd is zoals je zegt, dan zal je van die gegevens uit moeten gaan.

"Beter een half ei dan een lege dop"

Daarbij rekenschap geven van mogelijke aanpassingen die volgens jou daarop noodzakelijk zijn. Deze goed beargumenteren en pas daarna toepassen en in je plannen verwerken.

Zekerheid heb je nooit, wat wel belangrijk is, is hoe jij de mogelijkheden ziet en of je daarmee jezelf én derden kunt overtuigen om te starten.

Succes.

• 0

CBS ookal totaal uitgeplozen en ook gedateerd, enkel het aantal paarden in nederland is iets waar je iets mee zou kunnen maar verder geen gegevens.

het is in de paardenhouderij een "bekend" probleem.

Er zijn al verschillende oganisaties geweest die hebben geprobeerd om actuele cijfers in een lijn te krijgen maar dat is bij geen van allen tot een sucses afgerond.

Maar alsnog... als ik de info die ik wel heb blijven er alsnog fikse gaten over...

Zelf weet ik uit de ervaringen die ik heb dat het op te starten bedrijf winstgevend zal zijn... (en ja dat is realistisch gedacht en niet meegaant in een droom)... maar op het met cijfers op papier te laten zien is een ander verhaal...

Beargumenteren waarom diverse cijfers in de loop van de tijden zo zijn veranderd is totaal geen sterke kant van mij.

Zal het dan beter zijn om dat stuk uit te besteden? gezien de juiste persoon daar wel de juiste inzichten voor heeft...

• 1

Goedemorgen SidePass Mandy,

kun je bij ING (brancherapporten) of RABO (agrarische achtergrond) nog niet wat informatie vergaren? Met een beetje praktische instelling kun je natuurlijk ook zelf wat veldwerk verrichten in een straal van laten we zeggen 30 tot 50 km rondom je beoogde vestigingsplaats.

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Maar alsnog... als ik de info die ik wel heb blijven er alsnog fikse gaten over...

Zelf weet ik uit de ervaringen die ik heb dat het op te starten bedrijf winstgevend zal zijn... (en ja dat is realistisch gedacht en niet meegaant in een droom)... maar op het met cijfers op papier te laten zien is een ander verhaal...

Beargumenteren waarom diverse cijfers in de loop van de tijden zo zijn veranderd is totaal geen sterke kant van mij.

Zal het dan beter zijn om dat stuk uit te besteden? gezien de juiste persoon daar wel de juiste inzichten voor heeft...

Cijferen op zich, is geen probleem, bijna alles is in cijfers te vatten en ook zodanig dat het klopt, maar daat gaat het niet om.

Waar het wel om gaat, is dat jij als ondernemer jouw gedachten over ondernemerschap en dan met name de branche waarin jij je wilt begeven duidelijk op papier zet. Dat kan een ander niet !

Je geeft aan dat je geen droom najaagt, je weet uit ervaring dat je op te starten bedrijf winstgevens zal zijn. Hoe weet jij zeker dat je geen droom najaagt ? Hoe weet jij zeker dat je op te starten bedrijf rendabel is? Je heb nagedacht over de kansen die je hebt ? Je hebt nagedacht over de ( mogelijke) bedreigingen ?

Dan ben je al heel ver.

Zet al die gedachten op een rijtje, maar vooral !! Zet ze op papier. Hoe je dat doet is in eerste instantie niet belangrijk. Wat wel belangrijk is, dat je je gedachten visualiseert, waardoor je op een andere manier tegen te plannen aan gaat kijken. Zo heb je ook iets wat je aan anderen kunt laten zien. Die anderen kunnen lastig chocola maken van gedachten, maar zij nu in staat een mening uit te spreken over je plannen.

Laat dat stuk papier van je een tijd in de kast liggen en bekijk het daarna nog eens kritisch, kloppen je aannames nog, mis je nog zaken etc. etc.

Ik hoop je hiemee een eind op weg geholpen te hebben.

Mocht je vanuit een uitkeringssituatie willen starten, dan zijn er verschillende "hulp"mogelijkeheden zoals het IMK. (Ik zie dat je vanuit Anwerpen plannen maakt, weet zo niet of dit dan voor jou een optie is.)

• 1

Ga gewoon eens een kop koffie drinken bij concullega's. Je zal zien dat er stalhouders zijn die je echt wel een kijkje in de (financiële) keuken willen geven. Spreek er drie en je weet welke kengetallen van belang zijn en hoe de markt in elkaar steekt.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Wijze oude man |Mentor | Pitcholoog (c)

• 1

Edo's advies om bij collega's te gaan praten is een hele goede.

Daarnaast ben je misschien sowieso al niet van plan om zelf de boekhouding van je bedrijf te gaan doen. Waarom zou je dan al niet voor de start van je bedrijf een administratiekantoor/accountant uitzoeken die ervaring heeft in jouw branche. (en in jouw regio). (even google'n leverde bijvoorbeeld www punt adhorse punt nl op, ik heb zelf geen ervaring met ze en er zullen er ongetwijfeld nog meer zijn).

Succes!

Ard

• 0

Wel raar dat er geen cijfers zijn over de paardenbranche. Gat in de markt om die te gaan maken :-)

Ik zou niet te zwaar tillen aan cijfers die er niet zijn. Verzamel de cijfers die er wel zijn, extrapoleer, inerpoleer en intrapoleer zoveel als je kunt, en verzin genoeg argumenten waarom jouw bedrijf voorziet in een gat in de markt. Cijfers zeggen ook niet alles. Zelfs in een verzadigde markt kun je succesvol zijn, als jouw product (paardenhouderij dus) beter is of anders dan de concurrentie. En jouw bedrijf wordt toch een stuk beter? Ik heb altijd al 's op een paard willen zitten en nog nooit gedaan.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar