• 0

Reclame in games, een gat in de markt?

Toen ik enkele dagen geleden breedband internet had aangeschaft, probeerde ik eens een spelletje uit, genaamd Unreal Tournament. Om dit spel online te kunnen spelen, moest ik via een server spelen. Toen ik zag dat er enkele duizenden servers waren, met ieder gemiddeld een stuk of vier spelers, vroeg ik me af of er hier niet meer geld te verdienen was, dan alleen het verkopen van de spelletjes. De dag erna besloot ik nog een keer het spel te spelen. Ik connecte via een server, met in de naam in hoofdletters geschreven: "ORANGE". Toen het level opgestart was, zag ik in het begin van het level een redelijk kleine banner in het scherm, het logo van Orange. De reclame was in het spel wat ik speelde alleen te zien voordat je het spel begon te spelen. Ik heb net even rondgesurfd op internet, maar ik kan zo 1,2,3 geen bedrijf vinden wat banners verhuurt in games. Nu vraag ik me af, waarom is er geen bedrijf dat dit doet? Vind men het simpelweg niet rendabel om reclame aan te bieden voor games, of heeft nog niemand dit nog gedaan. (behalve Orange dan) Ik denk zelf dat er misschien wel behoefte is voor reclame. Bedrijven betalen dan een bedrag aan een gameserver bedrijf, waarna deze de advertenties in de spellen zet en een klein bedrag aan de gamers in mindering brengt in ruil voor het plaatsen van de reclame.

Wat vinden jullie van reclame in games, en zien jullie er kansen in?

 

Mvg, Hans

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat vinden jullie van reclame in games, en zien jullie er kansen in?

 

- lijkt me dat de game engine dit technisch moet ondersteunen... weinig kans bij veel games

- ik zou het persoonlijk als gamer vrij irritant vinden. zeker als ik een net zo goeie server kan vinden die het niet heeft. daarentegen, als een server met banners sneller is dan de anderen ofzo, of betere games host, dan zou het kunnen dat ik het minder erg vind.

 

Maar ik ben niet representatief voor de internet-bevolking ;). Ik heb sowieso een schurfthekel aan banners ;). Dus het zou best kunnen dat dit een kans van slagen heeft.

 

Succes met je idee!

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

Unreal Tournament en consorten ondersteunen vrijwel zeker stilstaande plaatjes in het begin van een level.

 

Gezien de advertentie alleen maar even in beeld komen van het begin van het level denk ik dat de irritatie veel kleiner is dan bij banners. Om de irritatie te compenseren zou een gameserver host dan bijvoorbeeld 10% korting kunnen geven op de huurkosten van gameservers met advertenties.

 

Link naar reactie
  • 0

De meeste nieuwere highres games ondersteunen in game reclame en verkopen dat ook. Kijk bijvoorbeeld eens naar EA's race titels. Vroeger hadden deze titels onherkenbare (en vaak onleesbare) namen op de reclame rondt het circuit. Nu zie je steeds vaker echte merken terug komen.

 

Wat je ook vaak ziet is reclame van de developer, bijvoorbeeld in first player shooters zoals UT, half life (nieuwe komt in september uit geloof ik) en duke nuke em. Als er een city scene gespeeld wordt zie je vaak "billboards" met reclame voor de maker van het spel.

 

Het gebeurd dus zeker al, misschien niet in de vorm van een banner, maar in de vorm van onderdeel van de game belevenis.

 

Ik weet niet zeker of er een agency is die dit verzorgt, misschien een leuke business om op te starten?

 

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor de reacties.

 

Ik lees net een interessant artikel hierover op emerce: http://www.emerce.nl/archives/magazine/april2001/update/12196.html

 

Uiteraard wordt er al gebruik van gemaakt in spellen, maar alleen bij een relatief klein aantal spellen, en vaak is de reclame ook statisch. De reclame veranderdt niet. Wat ik eigenlijk bedoel is reclame maken via online-games, zodat de reclame afgestemdt kan worden op de gamer en kan veranderen.

Volgens mij zijn er nog geen reclame/media bureau's die zich richten op reclame in spellen. Stel ik zou een bedrijf oprichten wat zich zou specialiseren in reclame in games, hoe zou ik dan bedrijven moeten vinden die willen adverteren in games?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tip. Ik heb op Zylom.com gekeken, maar ik kan geen reden bedenken waarom ze met mij zouden praten. Ik kan alleen maar redenen bedenken waarom ze juist niet met mij zouden praten. Ik zou bijvoorbeeld een toekomstige concurrent kunnen worden, en waarom zouden ze me dan vertellen hoe ze aan adverteerders komen? Maar ik ga hun denk ik wel een mailtje sturen, want niet geschoten is alltijd mis.

 

Link naar reactie
  • 0

Excuses dat ik zo laat reageer, ik vind dit namelijk een heel boeiend onderwerp. :)

 

Ik ben momenteel de mogelijkheden aan het bekijken van het opzetten van een advergames-bedrijfje, als spin-off van onze huidige activiteiten. Het gaat dan om Flashgames die aangepast (game-engine bestaat alleen, alleen andere skin eroverheen) of op maat gemaakt worden op basis van de wensen (en het budget) van de adverteerder. Daarbij moet het niet enkel het simpelweg maken van games zijn, maar ook het aanreiken van promotie-ideeën om de boodschap van de game (producten of merken onder de aandacht brengen, merk) over te brengen op het grote publiek.

 

Je moet trouwens in deze discussie onderscheid maken tussen 'in game' reclame (product- of merkplaatsing in games, doen de gamemakers vaak zelf), en games die ingezet worden als marketinginstrument, om een merk, product of gebeurtenis te promoten. Onze activiteiten zijn het tweede. Daarzin zijn we trouwens lang niet alleen, er zijn al veel meer bedrijven actief.

 

Binnenkort gaan we beginnen aan een eerste trailproject voor een klant van mijn huidige bedrijf, vrij lokaal, om wat ervaring op te doen. Vervolgprojecten zijn denk ik vooral te krijgen door een goed concept te bedenken, en dat gewoon voor te leggen. Als je goed inspeelt op wat een bedrijf wil dan kun je dat goed als sellingpoints voor je game-idee gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Gat in de markt is het zeker niet. In principe kan elke game het ondersteunen en diverse games hebben het al, al is het misschien soms wat op een andere manier dan je beschrijft. Kijk bijvoorbeeld naar de huidige sportgames.

 

Verder als zij het niet zouden hebben dan zou het voor hun een piece of cake zijn om dit in te bouwen. Het inbouwen van een ad-spot is in vergelijking tot de game bij wijze van spreken 1 minuut werk.

 

Rede dat niet alle games dit hebben is omdat:

 

- de gebruikers hier niet altijd even blij mee zijn en aangezien de gamefabrikant het van zijn community moet hebben kunnen zij niet alles volproppen met irritante reclames. Men moet zich in de game kunnen inleven en niet als je bezig bent met een oorlogsmissie dat opeens een knipperende m&m mannetje gaat opblinken in allerlei kleuren.

 

- daarnaast moet het ook maar net zo zijn dat zo'n gamefabrikant tijd en geld wilt steken in de aquisitie van dit soort reclame, want zoals je de laatste 2 jaar hebt gezien is de advertising markt ook niet alles van wat het is geweest.

 

Maar goed, stel nu dat het wel iets goeds is, wat het misschien ook kan zijn (maar dan moet je wel van goede huizen komen). Dan moet je de grote fabrikanten er nog wel van overtuigen dat zij met jou in zee willen gaan. Kijk die kleine webbased games en zo, daar maak je nog wel een kans, maar wat denk je als jij bij EA-sports aanklopt. Ik denk niet eens dat ze je op gesprek laten komen. Niet persoonlijk bedoelt hoor, maar je moet gewoon een grote speler zijn om tot concrete overeenkomsten te komen met dat soort partijen, wil je daar uberhaupt kans maken.

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik denk dat je best op gesprek kan komen bij EA. (leuke uitdaging :)) De vraag is natuurlijk of er een tweede gesprek volgt... En of je daarna de stempel EA partner mag dragen.

 

Ik kan niet wachten totdat we iets goed genoegs hebben om bij EA aan te kloppen :D

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik denk dat je best op gesprek kan komen bij EA. (leuke uitdaging :)) De vraag is natuurlijk of er een tweede gesprek volgt... En of je daarna de stempel EA partner mag dragen.

 

Ik denk dat er van tevoren eerst een mail per post met de bedoeling van het concept naar EA zal moeten gaan alvorens er een eerste gesprek komt.

 

Maar ja, nooit geschoten is altijd mis. Dus mocht je ermee door willen gaan, hou ons hier op de hoogte. Ben reuze benieuwd.

 

Link naar reactie
  • 0
de gebruikers hier niet altijd even blij mee zijn en aangezien de gamefabrikant het van zijn community moet hebben kunnen zij niet alles volproppen met irritante reclames. Men moet zich in de game kunnen inleven en niet als je bezig bent met een oorlogsmissie dat opeens een knipperende m&m mannetje gaat opblinken in allerlei kleuren.
Dit snap ik, de bedoeling was ook om een soort ad/reclameboodschap te plaatsen voordat het spel start. (zie die link van zyliom)

 

Ik had er alleen niet aan gedacht dat je waarschijnlijk toestemming moet hebben van de game-eigenaar. Dit maakt alles natuurlijk een stuk ingewikkelder, en duurder qua kosten. Je zult die game-eigenaar waarschijnlijk ook nog een bedrag moeten betalen hiervoor.

 

Ik ga eerst nog maar eens goed nadenken of het wel een goed idee is, en uitzoeken of het dan wel rendabel is. Misschien kan ik beter cutting-edge benaderen dan EA ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.