• 0

Aandachtspunten Horeca plannen?

Gast Verwijderd account

hi..

 

ik ben nieuw hierzo.. en er is genoeg te lezen .. ik ben van plan binnen 6 maanden een surinaams restaurant te openen.

 

Niet een afhaalchinees idee maar een vrij klasse restaurant, alleen heb ik totaal geen enkele ervaring in de horecabusiness en hoop ik hier wat tips en ander materiaal op te doen.

 

Heb ook geen idee wat ik allemaal ervoor nodig heb, behalve geld èn een prachtig pand. ;D ;D ;D ;D ;D

 

ciao JJ

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Aan optimisme ontbreekt het je in ieder geval niet ;D

 

Ik ben wel benieuwd hoe je op het idee komt iets te beginnen waarmee je geen enkele ervaring hebt? Is toch een extra risico bovenop de andere risico's van het ondernemen.

 

Een paar noodzakelijke voorwaarden:

- een goede kok

- goed personeel voor bediening

- locatie!!!

- hygiene

- investering in inventaris

- vergunningen

 

etc etc etc

 

Succes!!!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ja klopt helemaal ;D

 

Maar....

 

Dit is een idee waarmee ik al jaren meerond zeul.. en als ik het nu niet doe dan gaat het nooit van start en dan kan ik al gelijk in mijn graf gaan liggen.. bij wijze van.. ;)

 

Ik ben toe aan een uitdaging in mijn leven, plus het feit dat ik wel kennis heb omtrent de surinaamse keuken daarik zelf Surinaams/Hindoestaans ben.

 

met de risico's ben ik bekend, maar omdat ik raak daardoor meer gemotiveerd dan alleen maar voor een baas blijven werken dat juist het tegenovergestelde effect heeft op mij.

 

Zelfontplooing is voor mij ook een groot motivatieaspect.

 

ik heb al over de locatie nagedacht heb er zelfs een aantal op het oog, financiering heb ik het al gisteren over gehad..

 

maar het zal er van komen en hoe! ;D ;D

 

maar bedankt voor je positieve reactie :D

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@

Rebel..

 

heel goed punt.. aan de hand van de grootte van mijn pand ga ik ook beslissen hoevele personeel ik nodig zal hebben.

 

Ik heb wel wat personen in mijn directe omgeving die ik daarvoor zou kunnen inschakelen. ;D

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Aan het lijstje van Fred wil ik nog toevoegen:

 

*) verplichting inschrijvingen

- Kamer van Koophandel

- Belastingdienst

- Bedrijfschap Horeca & Catering

Deze laatste niet te verwarren met de Branche-organisatie. Lid worden van branchevereniging is vrijwillig. Inschrijven bij Bedrijfschap is verplicht.

 

*) Verzekeringen

- Goederen- en inventarisverzekering

Bij brand of inbraak is er schade of vermissing van artikelen. Ons pand zal aan alle eisen voldoen, zoals brandalarm, sprinklers rolluiken en een goed alarmsysteem.

 

- Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

Een verzekering die ons dekt wanneer een klant schade leidt.

 

- Bedrijfsschadeverzekering

Wanneer er brand uit breekt of een inbraak is er kans op een grote schade aan materiële schade. Waardoor het bedrijf tijdelijk stil komt te liggen.

 

- Rechtsbijstandverzekering

Na een brand of inbraak moet er geld worden uitgekeerd door de verzekering. De kans bestaat dat deze niet meewerkt. Voor juridisch advies kunnen wij terug vallen op onze rechtsbijstandverzekering.

 

[Misschien niet direct alle verzekeringen nodig, maar voor je bedrijfsplan én voor de gemeentevergunningen wel belangrijk om dit inzichtelijk te maken]

 

M.b.t. vergunningen onderstaande lijst:

 

- Vergunning voor het exploiteren van een horeca-inrichting (PVA)

- Vergunning Drank- en Horecawet

- Terrasvergunning

- Milieuvergunning

- Basisvergunning (bestaand pand verbouwen)

- Inrichtingsvergunning (bouwtechnische en wettelijke eisen)

- Gebruiksvergunning (Brandbeveiliging)

- Reclame (gevel-)vergunning (naam)

- Leefmilieuverordening

 

Het verschilt per gemeente. Goed inzichtelijk maken welke je wel wel/niet nodig hebben. Op de website van jouw gemeente kun je dit allemaal vinden.

 

M.b.t. vergunningen wil ik je nog meegeven dat het verkrijgen van de ene vergunning op zich laat wachten als de andere vergunning binnen is. Als je de vergunningen aanvraagd moet je al ingeschreven zijn bij de KvK. Is het een nieuw pand (met voorheen geen horeca), dan ben je dus afhankelijk van je vergunningen, terwijl je voor de KvK wel als bedrijfs bent ingeschreven.

 

Als je een bestaand horecapand van een ander overneemt, dan mag je ca. 3 maanden op vergunningen draaien van de vorogaande eigenaar. Echter, dan dien je wel direct je eigen vergunningen aan te vragen. En dan nog geeft dat geen zekerheid in het verkrijgen ervan. Meestal komt het goed, maar is wel een (klein) risico wat je in moet calculeren.

 

Ik had bovenstaande info "toevallig" nog... Bij deze ;)

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Super dank jewel. Mikky ;D

 

Ik heb de KvK van Den Haag al geraadpleegd omtrent vergunningen etc. althans laat ik het correct verwoorden, informatie gedownload.

 

Ja ik wil zeker alles goed geregeld hebben, want ik wil niet de zoveelste zijn die het moet afblazen omdat je zaken niet doordacht en grondig aangepakt zou hebben. Daar pas ik voor. Ik werk gewoon nog fulltime en ben nu bezig me te orienteren op al hetgeen je genoemd hebt.

 

Voorts ben ik gedreven om het te maken, een stylish restaurant, gericht op alle doelgroepen in onze samenleving en de suri keuken is vrij bekend.. en wordt ook goed gewaardeerd. Maar mijn concept wordt dat én nog meer... :-[ ;D

 

dank!

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg nu al zin om bij je te komen eten :)

 

Denk ook aan de cijfers, reken scenario's door. Je zegt dat je aan de hand van de grootte van je pand gaat beslissen hoeveel personeel je nodig hebt. Wat betekent dat voor hoeveel omzet je moet draaien? Hoeveel klanten zijn dat? Hoeveel voorraad?

 

En verder: vraag anderen die al een tijdje draaien om advies. Buiten regio Den Haag zitten geen directe concurrenten, wel mensen met dezelfde passie als jij.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Den Haag is waar ik de lijst van hierboven vandaan heb. Dus is min of meer volledig.

 

ik heb al over de locatie nagedacht heb er zelfs een aantal op het oog

 

Let er op of er op die panden ook horecabestemming zit. Met name bij panden waar nu geen horeca zit. Maar... ook al zit er nu al een horeca-aangelegenheid, dan zegt dat nog niets over de bestemming van het pand. Altijd checken bij de gemeente !

 

Ben je in de mogelijkheid om een pand te kopen, dan is dat het meest ideale uitgangspunt. Dan blif je eigenaar. Bijkomend voordeel is, mocht het allemaal niet lukken volgens plan, dat je dan met de verworven onroerendgoed nog alle kanten op kan.

 

Indien je niet koopt, is huren de second best.

Let op met pachtprijzen (niet te verwarren met huur). Vaak klinken die interessant, maar kunnen er op neer komen dat je, ondanks ondernemer, "eigenlijk" bedrijfsleid(st)er van een ander bent (gezien kosten pand en opbrengsten bedrijfsvoering).

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Wat ik je kan aanraden is om een proef abbonement te nemen op bijvoorbeeld Misset Horeca, hier kun je je al inlezen in hoe de horeca werkt.

 

Verder natuurlijk de site van Koninklijke Horeca Nederland www.horeca.org verslinden. Daarnaast hebben zowel Heineken als Grolsch hun eigen blad om horeca ondernemers op de hoogte te houden van ontwikkelingen in de horeca, even bellen met de account manager en vragen of hij je de laatste 4 exemplaren kan toesturen.

 

Barlife is een gratis blad van Boomerang, speciaal gericht op het hogere segment horeca.

 

Verder kreeg ik van de ABN-AMRO een paar maanden geleden het trendrapport over horeca en recreatie toegestuurd, die dus even aanvragen bij de bank, en dan gelijk bij de Rabobank (kan ook online) hun trendrapport inkijken.

 

Nu heb je een globaal idee hoe ze verwachten dat de horeca het gaat doen en waar de kansen liggen. En dan natuurlijk een ondernemingsplan gaan schrijven, hiermee krijg je je ideeen helder op papier en kun je de mogelijkheden en onmogelijkheden uitfilteren.

 

Zo, dat is wel een paar maanden werk..... ;D

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Potverdorie

 

IK BEN BLIJ MET JULLIE

;D ;D ;D ;D

 

JA dat wordt flink lezen.. mijn favo hobby >:( maar niet heus.... ;D

 

hele goede en bruikbare tips. ben blij dat ik gisteren lid bent geworden, ik hoor hier termen waar ik nog nooit van gehoord had. .

 

ik zal wanneer ik mijn keten van restaurants open.. aan jullie terugdenken.. ;D

 

@Marielle.. more than welcome ----> goed voor de omzet wanneer jij je familie vrienden, kennissen etc meeneemt ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Wil je je restaurant alleen opzetten, of evt met een partner, die al kennis / ervaring heeft?

 

Een van de problemen van restaurants is dat er relatief weinig continuiteit / loyaliteit is onder de klanten, zels als je iets heel bijzonders kan aanbieden. Dus je moet veel aandacht besteden aan hoe je nieuwe klanten aantrekt. Zelf zoek ik ook steeds weer nieuwe eetplekken, ook al ben ik heel tevreden met bestaande.

 

De investeringen, zowel bij aanvang als continu, zijn vrij hoog.

 

Bij aanvang:

- pand (indien koop)

- inrichting / aankleding

- inventaris

- 'in de markt zetten'

- kunnen uitzingen van veel kosten maken en nog weinig klanten hebben -> financiele reserve moet groot zijn.

 

Continu:

- vergunningen

- personeelskosten

- verzekeringen

- afschrijving inventaris

- energiekosten

- evt website

- 'in de markt houden' - nieuwe klanten aantrekken

 

En dan vergeet ik vast nog wel wat ;D

 

Om nog wat pessimistisch toe te voegen: analyseer eens hoeveel restaurants openen en sluiten elk jaar. Kun je vast wel ergens opvragen (CBS?).

 

En om optimistisch te eindigen: als je weet welke fouten anderen maken, en die kunt vermijden, worden je kansen een stuk groter!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@Fred

 

Ik ga het alleen doen voor hetzover naar uitziet..misschien maar beter ook.. :P

 

ja klopt investeringen zijn belangrijk, ook klantenbinding is een essentieel onderdeel van het tot een succes maken van je te starten onderneming. Je moet het verkoopbaar kunnen maken, daarom start ik een sur.restaurant waarmee men bekend is, maar met een exclusieve ondertoon erin..

 

ik ben zelf een vrij kritische consument, vooral wat betreft dienstverlening, ga ik naar een zaak waar de bediening danwel het servies, ( schoon servies!! bedoel ik) het aanbod niet naar mijn zin is dan zal ik het ook een ander niet aanraden daar te vertoeven. Zelf zal ik daar niet meer komen.

 

de inrichting/aankleding etc is meer het creatieve gedeelte, daar kan ik mijn spreekwoordelijke "ei" in kwijt.. ;D,

 

Een aantal zaken die ik belangrijk vind zal ik ook doorlaten spelen in mijn restaurant.

 

en over dat pessimitische opzetje.. ??? ::) :P die laat ik achterwege..

ik ga uit van een slagingskans en dat is beter voor moi ;D :D :D

 

ja ja ik ben en blijf realistisch

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jaiantie,

 

Lees het boek 'Horeca de Baas', geschreven door M. Verheule.

Het is een boek speciaal voor horeca ondernemers.

Best een prijzige boek, maar dan heb je ook wel wat.

 

Veel succes!

 

Groeten,

Tjander

 

 

Ice76 - The Ice Cream Dealer

Rockin The World

www.ice76.com

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hey Tjander,

 

ja ik zag het € 85 euries praktisch..wow. ::) ::) ::)

 

it better be worth it.. ;D

 

investeren in een succesvolle onderneming..prima!

 

thanks joh.. ;D

 

barkruk.nl heeft overigens hele leuke en aparte stoelen, barkrukken ;D en tafels.. heb ik ook wat info voor een ander ;D

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Boek kun je misschien lenen of bij bibliotheek halen?

 

Wat barkrukken e.d. betreft zou ik mij verdiepen in de 2e hands markt.

Daar kunnen hele mooie desgin dingen tussen staan (door faillisement bijv. waardoor inboedel te koop staat).

Ook v.w.b. inrichting van je keuken / apparatuur , zou ik op zeker eerst die kant op kijken, alvorens alles nieuw te kopen.

 

Privé gezien ben ik een big spender En is het eerder op dan uitgegeven. Maar ik heb qua ondernemerschap geleerd vooral vanaf het begin af aan op de kleintje te letten.

 

Ohhhh... nog een kleine algemene tip: alle kosten die je maakt alvorens je bedrijf van start gaat, kun je fiscaal gezien aftrekken als je bedrijf eenmaal open is. Het boek waarschijnlijk ook.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Boek kun je misschien lenen of bij bibliotheek halen?

 

Privé gezien ben ik een big spender En is het eerder op dan uitgegeven. Maar ik heb qua ondernemerschap geleerd vooral vanaf het begin af aan op de kleintje te letten.

 

Ja daar zal ik denk ik het meeste problemen mee krijgen! Op de kleintjes te letten, dat is a major problem. Zal het motto van AH in de gaten houden.

 

Ohhhh... nog een kleine algemene tip: alle kosten die je maakt alvorens je bedrijf van start gaat, kun je fiscaal gezien aftrekken als je bedrijf eenmaal open is. Het boek waarschijnlijk ook.

 

ja, dat is heel mooi, ik ga gewoon alle gemaakte starterskosten apart zetten.

 

dank Mikky! ;D

 

Aansluitend een klein vraagje over het ondernemingsplan.
wanneer je een marktonderzoek doet, moet je je dan richten op het gebied waar je gevestigd bent of kan het ook betrekking hebben op een heel regio, bij wijze van.
iemand suggesties..?
Link naar reactie
  • 0

Ga eens zitten met een paar A4'tjes en je lievelingspen, ga je hoofd leegmaken met alle vragen die je hebt en maak er een geconcentreerde post van en doe zo veel mogelijk research zelf - mensen zijn uiteraard tot op grote hoogte bereid een startend ondernemer te helpen maar als je bij elke brainfart gaat posten kan het zijn dat er een omslagpunt komt; ga zorgvuldig om met de tijd en energie van de hulpvaardige mensen hier.

 

wanneer je een marktonderzoek doet, moet je je dan richten op het gebied waar je gevestigd bent of kan het ook betrekking hebben op een heel regio, bij wijze van.

iemand suggesties..?

Dat hangt er vanaf in welke regio je gevestigd bent; in Friesland werkt dat anders dan in Zuid-Holland. Als je inzet op exclusiviteit kan je reikwijdte sowieso al wat groter zijn dan als je een standaard restaurant opent.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

;D hai annedien

 

ik zal het "brainfarten" achterwege laten.. ik moest nog ff wennen hoe het hier aan toe ging, dus vandaar. En idd ik ga zelf meer op onderzoek uit. en lees veel meer.

 

Friesland zal het niet worden

 

bedankt voor je feedback.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Als je op onderzoek uit bent hier wat interessante links. Voor zover je deze zelf nog niet gevonden had ;)

 

- Bedrijfschap Horeca. Deze is naast de KvK een verplichte inschrijvinging voor horeca-ondernemers. Staat veel algemene info, maar ook feiten en cijfers, bedrijfsvergelijking e.d. op

 

- Horeca Monitor Centraal Bureau voor de Statistiek. Heel veel marktcijfers (regio en branche)

 

- HorecaStartersPakket Algemene info en nieuws

 

- Misset Horeca Nieuwsmagazine

 

Deze stonden nog in mijn favorieten, dus was een kleine moeite

Of je hoofd er van leeg komt weet ik niet ;)

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Jaaaaaaa die had ik al gevonden. ;D ;D ;D . maar evengoed many thanks.

 

Ik las ook dat je certifcaat van Sociale Hygiene, dat niet alleen de eigenaar dat in zijn bezit dient te hebben, maar ook de persoon die tijdens jouw afwezigheid, in charge is op dat moment , ook dat die persoon dat dient te bezitten.

Als er een onderzoek op dat moment plaatsvindt èn die persoon heeft het niet, dan kan men je bedrijf sluiten.!!!!

:-X :-X :'( :'(

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Yep... dat klopt helemaal. Er moet altijd een "SVH verantwoordelijke" in de zaak zijn. Zorg dat je altijd copieen daarvan ergens in de zaak hebt liggen, tezamen met een copie van een identiteitsbewijs van die persoon..... Semifarttttttttttt, want je had dat al iutgezocht ;D

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Yep... dat klopt helemaal. Er moet altijd een "SVH verantwoordelijke" in de zaak zijn. Zorg dat je altijd copieen daarvan ergens in de zaak hebt liggen, tezamen met een copie van een identiteitsbewijs van die persoon..... Semifarttttttttttt, want je had dat al iutgezocht ;D

 

Ja.. leuk he dat ondernemen...

 

 

btw.

misschien idee om dat karma te vervangen door brainfart en fartloos

 

hahaahahah :-[ (grapje mag toch ook wel he/) :D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.