• 0

Auto van de zaak middels rentevrije lening

Ik als startende ondernemer per 1-1-2009 ben mezelf aan het orienteren voor een auto.

Zoals al in heel veel topics wordt gesproken over de keuzes die je hebt kon ik mijn specifieke vraag/antwoord niet vinden.

Zodoende dus de volgende vraag waar ik mee zit en graag wat meer duidelijkheid over wil hebben.

 

Er zijn diverse autofabrikanten die tegen 0% rente een financiering aanbieden tot een maximum bedrag van Eur 10.000 uitgesmeerd over 36 maanden. Het restantbedrag dien je vooraf contant te betalen.

Stel ik heb een auto op het oog van Eur 15.000 incl. BTW en BPM hoe moet ik dit belastingtechnisch gaan zien?

Voor de duidelijkheid de aanschaf doe ik met ondernemingsvermogen en doe niet aan rittenregistratie dus 22% bijtelling.

 

In mijn beleving moet je de auto op de balans zetten voor een periode van 5 jaar. Eur 10.000 / 36 = Eur 278,00 per maand aan afschrijving gedurende 36 maanden. Na deze periode (36mnd) is er Eur 10.000 afgelost dus 0 en niet 5 jaar of zit dit anders in elkaar? Die Eur 5.000 wordt wel uitgesmeerd over 5 jaar. Dit komt neer op Eur 83,- per maand.

 

Klopt deze redenering zoals ik hierboven schets of zit ik er volkomen naast?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het maakt in feite niet uit hoe je de auto betaalt. Als je de auto aanschaft voor een aankoopprijs van EUR 15.000 excl. BTW dan ga je voor de bepaling uit van deze waarde en de restwaarde na 5 jaar. Stel dat de restwaarde na 5 jaar wordt geschat op 3.000 euro dan schrijf je in 5 jaar tijd 12.000 euro af. De bedragen die je aflost op de "renteloze" lening staan los van de afschrijving op de auto.

Let op dat de auto excl. BTW op de balans komt en houd voor de BTW ook rekening met de correctie voor privegebruik.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Het maakt in feite niet uit hoe je de auto betaalt. Als je de auto aanschaft voor een aankoopprijs van EUR 15.000 excl. BTW dan ga je voor de bepaling uit van deze waarde en de restwaarde na 5 jaar. Stel dat de restwaarde na 5 jaar wordt geschat op 3.000 euro dan schrijf je in 5 jaar tijd 12.000 euro af. De bedragen die je aflost op de "renteloze" lening staan los van de afschrijving op de auto.

Let op dat de auto excl. BTW op de balans komt en houd voor de BTW ook rekening met de correctie voor privegebruik.

 

Dit is voor mij nu een duidelijk verhaal. Het is hierdoor dus belangrijk dat je ook zakelijk gezien kijkt naar wat de restwaarde is van een bepaald model na 5 jaar. M.a.w. een auto van Eur 15.000 kan qua aanschaf wel goedkoper zijn, maar als deze een mindere restwaarde heeft dan een auto van Eur 18.000 is het toch verstandiger om voor deze laatste te kiezen toch?

Bovendien hoe wordt de restwaarde bepaald. Gebeurt dat volgens een bepaalde norm? Anwb boekje bijv :)

 

Kan er bovendien een investeringsaftrek worden toegepast bij de aankoop van een beroepsauto op deze manier? Er wordt tenslotte meer geïnvesteerd dan Eur 2100,- Als ik de voorwaarden zo lees op de BD website wel toch?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Inde lijntjes,

 

Als je goed leest op de website van onze vrienden kunnen de meeste ondernemers geen gebruik maken van de investeringsaftrek bij de aanschaf van een auto. Als je even vertelt wat voor je bedrijf je wilt gaan oprichten, kan een van de deskundigen hier je vast vertellen dat ook jij er geen gebruik van mag maken.

 

Bij de keuze voor een auto is het overigens het meest 'verstandig' om te kiezen voor de goedkoopste auto die voldoet voor jouw bedrijf. Als je het rationeel bekijkt is het namelijk zo ongeveer de slechtste investering die je als startende ondernemer kunt doen. Maar ja, als het op heilige koeien aankomt gaan helaas maar weinigen onder ons op hun verstand af. ::)

 

Succes met de keuze.

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Op een personenwagen mag je geen investeringsaftrek genieten! Wel eventueel op een bestelwagen maar niet op een personenwagen die je ook voor privé doeleinden gebruikt!

 

Ik ben het tevens volledig eens met Karen een auto is voor een starter een 'nutteloze' investering. Ik zou een tweedehandse kopen en als de zaken goed gaan kan je altijd nog overstappen op een 'mooiere, duurdere' auto;) ;D ;D ;D

 

Een restwaarde van 10 % is fiscaal acceptabel op een nieuwe auto en hierna afschrijven in 5 jaar.

Link naar reactie
  • 0

Op een personenwagen mag je geen investeringsaftrek genieten! Wel eventueel op een bestelwagen maar niet op een personenwagen die je ook voor privé doeleinden gebruikt!

 

Ik ben het tevens volledig eens met Karen een auto is voor een starter een 'nutteloze' investering. Ik zou een tweedehandse kopen en als de zaken goed gaan kan je altijd nog overstappen op een 'mooiere, duurdere' auto;) ;D ;D ;D

 

Een restwaarde van 10 % is fiscaal acceptabel op een nieuwe auto en hierna afschrijven in 5 jaar.

 

Ok het is mij helemaal duidelijk! Bedankt voor jullie info!

Link naar reactie
  • 0

Mensen toch nog even een vraag. Vanaf a.s. januari ga ik beginnen als eenmanszaak.

Nu ga ik een auto aanschaffen met prive vermogen wat ik in m'n eenmanszaak steek.

 

Kan ik nu de auto aanschaffen zonder dat ik bekend ben bij de BD. Naar verwachting zal dit omstreeks oktober in orde zijn. M.a.w. de auto prive aanschaffen en deze zodra ik de eenmanszaak-gegevens heb ontvangen van de BD omzetten naar m'n bedrijfsgegevens?

 

Kan dit übehaupt?

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je je auto zakelijk aanschaffen die je veelal prive gaat gebruiken en ook nog eens gaat betalen met geld wat je nog moet inbrengen? Dan kun je toch beter je auto met je (toch al) prive vermogen aanschaffen en 19 cent per kilometer terugvorderen bij de BD.

 

Vol punt, alleen zit je met de kilometerregistratie toch en bovendien is mij steeds onduidelijk wat nu interessanter is om te doen? Even het verhaal compleet maken. Ik rij maximaal 30.000 km per jaar waarvan 12.500 km privé. 17.500 zakelijke kilometers dus. De nieuwe auto kost 14.000 incl. BPM en BTW.

 

Als ik de info op deze website volg http://www.inzakengaan.nl/fiscus/auto.html is het zoals jij zegt het meest voordelige om te kiezen voor privé aanschaffen en Eur 0,19 te declareren!!??

Link naar reactie
  • 0

[

Als ik de info op deze website volg http://www.inzakengaan.nl/fiscus/auto.html is het zoals jij zegt het meest voordelige om te kiezen voor privé aanschaffen en Eur 0,19 te declareren!!??

 

Dat kun je zo eenvoudig niet stellen. De auto is goedkoop dus een lage bijtelling en lage kosten per kilometer. Daarbij speelt mee hoeveel je zakelijk rijdt en hoeveel privé. Des te meer je privé rijdt, des te aantrekkelijker wordt zakelijke aanschaf!

 

Over eerst privé aanschaffen en dan inbrengen: niet doen! Dan loop je de BTW aftrek mis!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben ook van mening dat declareren van kilometers ook erg interessant is, alleen kom ik toch met een vraag:

 

Moet je een auto op je naam hebben staan?

 

Ik heb altijd een auto tot mijn beschikking, van mijn vriendin, ouders hebben 2 auto's, diverse vrienden waar ik altijd de auto zo van mag meenemen.

 

in hoeverre kan het een probleem worden, om kilometers te declareren?

 

en weer bedankt.

 

ik bedenk me ineens, zit ik hier wel goed met mijn vraag?

???

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben ook van mening dat declareren van kilometers ook erg interessant is, alleen kom ik toch met een vraag:

 

Moet je een auto op je naam hebben staan?

 

Ik heb altijd een auto tot mijn beschikking, van mijn vriendin, ouders hebben 2 auto's, diverse vrienden waar ik altijd de auto zo van mag meenemen.

 

in hoeverre kan het een probleem worden, om kilometers te declareren?

 

en weer bedankt.

 

ik bedenk me ineens, zit ik hier wel goed met mijn vraag?

???

 

Hoi Ray,

 

Als je iemand anders auto voor jouw zakelijke kilometers gebruikt, dan kun je de vergoeding alleen betalen uit de zaak aan die ander! Die kosten zijn dan uiteraard wel aftrekbaar. Zie het als een auto huren van Hertz.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.