• 0

B.V. en Beheer B.V.

Is er altijd standaard bij de oprichting van een BV een beheermaatschappij?

 

Zo ja, waarom, en wat is de functie hiervan?

Zo nee, waarom doen sommige dit wel.

 

Een voorbeeld:

 

Op een uitreksel die ik voor me heb staat:

 

bij onderneming: Bedrijf Jansen BV

 

dan enige aandeelhouder: Bedrijf Johan Beheer BV

 

en dan bij Bestuurder(s): Bedrijf Johan Beheer BV

 

Hoe kan ik het bovenstaande het beste begrijpen?

 

Vriendelijk dank alvast.....

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een holding BV wordt inderdaad vaak gebruikt. Bij ernst&young vertelde ze mij dat het handig is om jezelf in te dekken. Dat blijkt achteraf niet helemaal waar te zijn.

 

Fiscaal heeft het ook nog gevolgen. Ik zal even advies vragen aan wat experts. Als ik hierover iets ga zeggen ben ik bang dat ik je met een lekke boot de stille zuidzee in stuur.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

aaah eindelijk een reactie op deze topic van mij. beter laat dan nooit zal ik maar zeggen.

 

zodra je wat meer advies hebt ingewonnen hoor ik dat graag van je. ik wacht af....

 

Obrigado, als moderator wil ik je er graag nogmaals op wijzen dat iedereen op HL zijn of haar kennis vrijwillig ter beschikking stelt. Het is dan ook niet netjes als je in vrijwel elk topic door laat schemeren dat het je allemaal te lang duurt. Er zijn trouwens ook andere topics waar jouw kennis en ervaring van harte welkom zijn.

Link naar reactie
  • 0

Decorum,

 

Excuses, het was niet mijn bedoeling om het zo te doen laten overkomen. Ik zal er voortaan op letten en zal zeker ook op andere topics mijn advies uitbrengen als ik daar van betekenis kan zijn. Ik ben namelijk altijd heel positief geweest over dit forum-initiatief en hoop daarom ook dat dit forum in de toekomst alsmaar groter en voller zal worden, zodat het een nog groter interactief adviesplein wordt waar elke ondernemer wat aan heeft.

 

Mvg, Obrigado.

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn weten heeft een beheer bv twee voordelen:

 

- Geld kan als dividend uitgekeerd worden aan de beheer bv, zonder dat daarover belasting geheven wordt. De beheer bv kan dit geld dan opnieuw investeren in andere activiteiten.

 

- De beheer bv kan meerdere werkmaatschappijen hebben en zo het risico spreiden. De moeder is in beginsel niet aansprakelijk voor de schulden van de werkmaatschappijen. Voorbeeld:

BV B heeft twee bedrijfsactiviteiten: het beheren van onroerend goed en het kopen van internet startups. Als de internet activiteiten failleren en schulden nalaten, kan de curator besluiten het onroerende goed te verkopen om daarmee de schulden van de internet activiteiten te voldoen.

 

Om dit te voorkomen richt BV B twee werkmaatschappijen op: BV I voor de Internet startups en BV O voor het Onroerend goed. Als de internet activiteiten failliet gaan, gaat BV I failliet. De aandelen van BV I zijn dan waardeloos, maar de holding is niet aansprakelijk voor de schulden van BV I. De vastgoedactiviteiten blijven buiten bereik van de schuldeisers.

 

Als de besturende BV (BV B) verwijtbaar heeft gehandeld en schuldig is aan het faillissement, kan deze bescherming overigens vervallen.

 

Van deze constructie wordt o.a. gebruik gemaakt bij:

- Patenten die apart van de exploitatie ondergebracht worden.

- Bedrijfspanden die in een aparte BV ondergebracht worden.

- Het opzetten van een nieuwe activiteiten met een hoog risicoprofiel.

 

Waar kom je dit tegen in de media? In maart heeft Dexia Bank Nederland aangekondigd te willen splitsen in Kempen&Co en Dexia Bank Nederland....

http://www.leaseverlies.nl/media.htm

 

Tevens overwegen grote accountantskantoren om risicovolle controles onder te brengen in een aparte BV, omdat de schade claims bij een ENRON of AHOLD nauwelijks te verzekeren zijn.

 

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link naar reactie
  • 0

Beste Arjan Schipperus,

 

Dit vind ik nou eens een echte goeie reply op mijn topic. Hier beschrijf je het goed en geef je ook nog eens een goed praktijkvoorbeeld zodat ik het helemaal gelijk begrijp.

 

super bedankt,

 

Obrigado!

Link naar reactie
  • 0

Even een vraag vanaf werknemerskant. Mijn vriend werkt la jaren bij een bv. Deze bv heeft ook altijd direct zijn salaris gestort. Nu zie ik zonet dat zijn laatste salaris overgemaakt is door de beheermaatschappij van deze zelfde bv.

 

Heeft dit nog consequenties voor de werknemer?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.