• 0

Grijs kenteken particulier met BTW nummer

Een beetje moeilijke titel vandaar even de uitleg. Mijn vrouw heeft een eenmanszaak. Ze heeft een 2e hands bestelbus gekocht en deze op prive gezet. Nu schijnt het zo te zijn dat het mogelijk is omdat ze een btw nummer heeft, dit busje toch op grijs kenteken te rijden zonder bijtelling of zonder hem op de balans van de zaak te zetten. Ik kom deze constructie hier nergens tegen en van de belastingsdienst word ik ook niet wijzer. Wie heeft het antwoord.

 

Bedankt

 

André

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het grijskenteken is een kwestie van autotype. Als je vrouw hem niet als grijsgeketekend heeft gekocht dan zal het wellicht ook nooit meer grijs kunnen worden tenzij je hem laat ombouwen. De eisen voor grijs kenteken zijn enige jaren geleden verzwaard. Twee excessen schieten mij binnen: een sportwagen die toevallig in de criteria viel en de bekende VW Variant. die in de "gesloten" uitvoering gekocht (en grijs werd) en daarna van ramen voorzien. Beide truckjes gaan niet meer op

 

Mijn advies laat je vrouw deze bus zo snel mogelijk verkopen en een andere MET grijs kenteken kopen.

 

Avé Karel

 

Link naar reactie
  • 0

André

 

Houd er wel rekening mee dat je niet zomaar een privé middel in de EMZ mag plaatsen. Je hoort bij aanschaf de beslissing te maken: zakelijk of privé. Die is nu gemaakt ten gunste van privé.

 

Pas Bij de volgende aanschaf kan ze die keuze opnieuw maken.

 

Let wel: zolang dit nog niet administratief verwerkt is, kun je de auto alsnog op de balans zetten. Maar bedenk je wel dat de fiscus vragen kan stellen.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

We gaan van deze regeling gebruik maken:

 

Meer dan bijkomstig gebruik in een onderneming

 

Voor de ondernemersregeling geldt de eis dat de bestelauto meer dan bijkomstig wordt gebezigd in het kader van onderneming. Aan deze voorwaarde is voldaan als meer dan 10% van de per jaar gereden kilometers betrekking heeft op de activiteiten met betrekking tot de onderneming.

 

Hierbij is niet vereist dat de bestelauto op de balans van de onderneming staat. Door een bestelauto als ondernemingsvermogen te etiketteren kan een ondernemer wel aannemelijk maken dat de bestelauto meer dan bijkomstig in zijn onderneming wordt gebruikt.

 

Volgens mij kunnen we hem dan gewoon grijs rijden tenzij ik een grote denkfout heb gemaakt. Ook omdat mijn vrouw een eenmanszaak heeft en dus een btw nummer.

 

André

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoi Joost,

 

We gaan van deze regeling gebruik maken:

 

Meer dan bijkomstig gebruik in een onderneming

 

Voor de ondernemersregeling geldt de eis dat de bestelauto meer dan bijkomstig wordt gebezigd in het kader van onderneming. Aan deze voorwaarde is voldaan als meer dan 10% van de per jaar gereden kilometers betrekking heeft op de activiteiten met betrekking tot de onderneming.

 

Hierbij is niet vereist dat de bestelauto op de balans van de onderneming staat. Door een bestelauto als ondernemingsvermogen te etiketteren kan een ondernemer wel aannemelijk maken dat de bestelauto meer dan bijkomstig in zijn onderneming wordt gebruikt.

 

Volgens mij kunnen we hem dan gewoon grijs rijden tenzij ik een grote denkfout heb gemaakt. Ook omdat mijn vrouw een eenmanszaak heeft en dus een btw nummer.

Dat is geheel juist.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

We gaan van deze regeling gebruik maken:

 

Meer dan bijkomstig gebruik in een onderneming

 

Voor de ondernemersregeling geldt de eis dat de bestelauto meer dan bijkomstig wordt gebezigd in het kader van onderneming. Aan deze voorwaarde is voldaan als meer dan 10% van de per jaar gereden kilometers betrekking heeft op de activiteiten met betrekking tot de onderneming.

 

Hierbij is niet vereist dat de bestelauto op de balans van de onderneming staat. Door een bestelauto als ondernemingsvermogen te etiketteren kan een ondernemer wel aannemelijk maken dat de bestelauto meer dan bijkomstig in zijn onderneming wordt gebruikt.

 

Volgens mij kunnen we hem dan gewoon grijs rijden tenzij ik een grote denkfout heb gemaakt. Ook omdat mijn vrouw een eenmanszaak heeft en dus een btw nummer.

Dat is geheel juist.

 

 

Voor wat betreft de teruggave BPM inderdaad. Daar ziet de 10% regeling op.

Voor wat betreft de teruggave BTW: deze kan ook gewoon teruggevraagd worden.

 

Voor wat betreft de aftrek van alle kosten van de auto in de onderneming:

Hierbij geldt mijn antwoord in mijn vorige reactie!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Per 1-7-2005 kunnen slechts BTW-ondernemers profiteren van de voordelen van het grijze kenteken. De BPM is bij aanschaf verschuldigd, maar kan worden teruggevraagd.

 

Als de auto binnen vijf jaar wordt doorverkocht is BPM veschuldigd conform de bekende afschrijvingssystematiek van de BPM. Zie voor de percentages het rekenmodel Auto, tabblad Uitleg. Bij verkoop aan een ondernemer of handelaar kan de BPM worden doorgeschoven. Als een bestelauto die voor 1 juli 2005 is aangeschaft binnen vijf jaar wordt verkocht, volgt geen naheffing BPM.

 

Nadat de bestelauto vijf jaar oud is mag deze aan een particulier verkocht worden zonder BPM heffing.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

vraagje waar ik zelf nog niet uit ben; ik heb een BTW nummer, het bedrijf is nog niet gestart , dus staat bij de belasting ook op non actief (hoef geen aangifte te doen elk kwartaal). Kan ik nu toch op grijs kenteken rijden? ik zou jullie heel erkentelijk zijn voor een antwoord.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Je schrijft geplaatst op: 20 augustus 2008, 15:38

 

"Voor wat betreft de teruggave BTW: deze kan ook gewoon teruggevraagd worden."

 

Kan dit dus ook als je de bestelauto niet op de balans plaatst maar wel meer dan 10% zakelijk gebruikt (km declaratie & registratie toepassen), lijkt me vreemd dat dit kan, zou wel mooi zijn!

 

Groetjes,

 

Erik

Link naar reactie
  • 0

Kan dit dus ook als je de bestelauto niet op de balans plaatst maar wel meer dan 10% zakelijk gebruikt (km declaratie & registratie toepassen), lijkt me vreemd dat dit kan, zou wel mooi zijn!

 

Dag Erik

 

Dat kan inderdaad, ook als de bus niet op de balans staat. De balans is van invloed voor je IB. De BTW keuze zakelijk/privé staat daar los van. Let wel: de keuze die je maakt heeft wel gevolgen voor de BTW correctie wegens privé gebruik. Je moet dan per jaar aan extra BTW afdragen: 12% x de IB bijtelling van de bus (ook al heb je die nu niet, doen alsof)

 

Zie dit topic.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

Ik heb een seizoenswinkel op een camping, ben er dus maar hooguit 7 maanden per jaar mee bezig. Wanneer ik dan nu een auto koop met grijs kenteken ( VW Caddy ) kan ik dan zowel de BTW als de BPM omzeilen. Ik wil geen bijtelling of km administratie voeren. Edwin

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.