• 0

Onderwijs in het buitenland vrijgesteld of BTW-plichtig tegen 0% tarief

Hallo,

 

ik heb een discussie met de belastingdienst. Ik geef trainingen in het buitenland. Ik schrijf facturen met 0% BTW met het BTW-nummer van ons en de klant op de factuur. De plaats van training is in het buitenland. De trainingen zijn kort van duur 2-5 dagen en niet wederkerend voor dezelfde klant. De trainingen richten zich op C++ programmeren voor smartphones (Symbian OS). Technisch geavanceerd - ik ben 1 van de 10 authorized Symbian OS trainingcenters wereldwijd.

 

Mijn bedrijf is BTW-plichtig. Ik vraag de BTW dus terug van spullen die ik inkoop voor mijn bedrijf. Naast trainingen verkoop ik ook development services. Deze worden deels in Nederland uitgevoerd, maar voornamelijk voor Duitse klanten. Met het terugvragen van alle BTW zijn ze het bij de belastingdienst niet mee eens. Want training is onderwijs stellen zij en de plaats van uitvoering is in het buitenland (b.v. India, Duitsland, Polen, Finland, Hongarije). En onderwijs is vrijgesteld van BTW in de meeste landen vindt de belastingdienst). Hoewel ik bijvoorbeeld zie dat een con-collega in Duitsland ook duidelijk vermeldt dat genoemde prijzen op de website ex. BTW zijn). Ik kan hier meerdere voorbeelden van vinden. Alle aanbieders van professionele trainingen in diverse landen geven prijzen ex. BTW en zullen dus bij levering BTW in rekening brengen en bij levering in het buitenland aan bedrijfsmatige klanten dus 0% BTW (BTW verlegd).

 

Ze stellen nu voor een gedeelte van de voorbelasting in te houden en niet terug te betalen. D.w.z. men kijkt naar het percentage van de omzet dat gerealiseerd is met trainingen en past dat percentage toe op de voorbelasting. Dat gedeelte wordt niet terugbetaald; het andere deel wel.

 

Maar volgens mij lever ik gewoon een dienst in het buitenland. Voor deze dienst is de BTW verlegd en geldt het 0% BTW tarief. Het leveren van de dienst is niet vrijgesteld. Mijn vraag is eigenlijk wat verstaat de belastingdienst eigenlijk onder onderwijs? Wat is de definitie van onderwijs voor de Nederlandse belastingdienst?

 

Mijn accountant heeft al een briefwisseling opgezet met de belastingdienst. Maar vanuit de belastingdienst is tot nog toe geen schriftelijke reactie. Het gaat om een controle uitgevoerd in februari 2008 en de controle heeft betrekking op Q4 2008. Ik vraag me verder af of het mogelijk is de gemaakte kosten terug te vorderen van de belasting als blijkt dat ik de wetgeving gewoon correct toepas - naar schatting lopen deze kosten nu al snel richting de 500,-- euro.

 

Benieuwd naar de reacties.

 

Groeten,

 

Rene

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het onderscheid onderwijs / trainingen (geen BTW of keuze) is niet altijd scherp. Heb je de module op de site van de belastingdienst al eens uitgeprobeerd: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/hulpmiddelen/inhoud/5a57cf7.htm

 

Hierbij kun je uitvinden of de dienst inderdaad tegen het 0% tarief geleverd kan worden of in feite is vrijgesteld. Is de dienst vrijgesteld van BTW dan zul je ook voor wat betreft de vooraftrek een splitsing moeten maken.

Overigens vraag ik in voorkomende gevallen altijd op voorhand een (schriftelijk) standpunt van de fiscus om juist dit soort discussies achteraf te vermijden.

 

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Het type trainingen is in Nederland niet vrijgesteld van BTW (dit is een keuze die je als bedrijf kunt maken in Nederland). Met dit standpunt zijn mijn accountant en de belastingdienst het eens.

 

De discussie richt zich op het feit dat de trainingen in het buitenland zijn. Volgens de belastingdienst zijn de training daar altijd vrijgesteld (d.w.z. in ieder geval in Duitland) en kan er derhalve slechts sprake zijn van een gedeeltelijke aftrek van voorbelasting.

 

Volgens mij echter is het soort trainingen dat ik verricht ook in het buitenland met BTW belast en dus is er op volledige aftrek van voorbelasting.

 

Om een voorbeeld te geven:

http://www.newhorizons.de/index.php?cPath=1040&page=2&NHid=l4vs4j011hdqvdqe71lhh9l043

 

Anders kan dit bedrijf toch ook geen trainingen aanbieden en prijzen vermelden zonder BTW. Onderaan de pagina wordt gezegd dat de prijzen excl. BTW zijn. Trainingen zijn dus wel degelijk met BTW belast in Duitsland.

 

Ik heb de tool niet eerder gezien. Heb hem nu 1x doorlopen. De uitkomst is dat training BTW belast is. Echter ik heb geen vraag m.b.t. trainingen of onderwijs langs zien komen.

 

Groeten,

 

Rene

Link naar reactie
  • 0

Ik heb op internet maar eens gezocht naar de wetgeving. Hier is een deel uit artikel 11 uit de Wet op de omzetbelasting 1968 (Wet OB):

 

Artikel 11

1. Onder bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen voorwaarden zijn van de belasting vrijgesteld:

 

o. het verstrekken van:

 

1°. onderwijs, met inbegrip van de diensten en leveringen die daarmee nauw samenhangen, door daartoe bestemde inrichtingen, als is omschreven bij of krachtens de wetten tot regeling van het onderwijs dat krachtens wettelijk voorschrift is onderworpen aan het Rijksschooltoezicht of aan een ander toezicht door de minister die met de zorg voor het desbetreffende onderwijs is belast;

 

2°. bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen onderwijs, met inbegrip van de diensten en leveringen die daarmee nauw samenhangen, waarbij kan worden bepaald, dat de vrijstelling slechts toepassing vindt ten aanzien van ondernemers die met dat onderwijs geen winst beogen;

 

Als je een commercieel bedrijf hebt dat kortlopende cursussen (3 - 5 dagen) aanbiedt met betrekking tot C++ programmeren voor mobiele telefoons (Series 60 en Symbian OS), ben je niet actief op een vlak waarvan sprake is van enig Rijksschooltoezicht (ik ben immers geen onderwijsinstelling). Mijn conclusie is dat artikel 11, lid 1, letter o, sub 1 derhalve niet van toepassing is.

 

Artikel 11, lid 1, letter o, sub 2 is ook niet van toepassing, want mijn bedrijf beoogt wel degelijk winst te maken met het geven van trainingen. Verder is mijn bedrijf niet in het leven geroepen bij "algemene maatregel van bestuur". Ik heb mijn bedrijf eigenhandig gestart als onderneming, niet als overheidsinstantie.

 

Artikel 8 omschrijft nog eens in detail wat onder onderwijs wordt verstaan:

 

Artikel 8

 

1. Als onderwijs als bedoeld in artikel 11, eerste lid, onderdeel o, 2°, van de wet, wordt aangewezen:

 

a.beroepsopleidingen;

b.algemeen vormend onderwijs, ontleend aan het uit de openbare kassen bekostigde onderwijs dat is vrijgesteld op grond van artikel 11, eerste lid, onderdeel o, 1°, van de wet, met uitzondering van het onderwijs dat een vrijetijds-karakter heeft dan wel dient om vaardigheden in de persoonlijke levenssfeer te verwerven;

c.onderwijs in muziek, dans, drama en beeldende vorming, aan personen jonger dan 21 jaar;

d.bijlessen en tentamen- of examentrainingen die worden verstrekt in het kader van het onderwijs als bedoeld in artikel 11, eerste lid, onderdeel o , van de wet.

2. Onder onderwijs wordt mede begrepen het afnemen van examens ter afsluiting van onderwijs als bedoeld in artikel 11, eerste lid, onderdeel o , van de wet, ook indien dat geschiedt door een ander dan de ondernemer die voor het desbetreffende examen heeft opgeleid.

 

Kan iemand op basis van dit verhaal nogmaals bevestigen dat het geven van C++ trainingen in het buitenland inderdaad een belaste prestatie is (belast met 0% BTW) en geen vrijgestelde prestaties?

 

met vriendelijke groeten,

 

Rene

Link naar reactie
  • 0

Hoi René

 

Ik heb jouw vraag destijds gemist, sorry.

 

Het gaat er volgens mij niet zozeer om of jouw diensten onderwijs zijn en of die in het buitenland belast zijn met BTW. Ik vraag me ernstig af of de behandelend ambtenaar bij de fiscus en jouw accountant wel weten wat de van toepassing zijnde regels zijn:

 

We moeten eerst kijken naar de plaats van dienst. De hoofdregel (art. 6.1) geeft aan dat dat het land is waar de dienstverlener gevestigd is. Daarop bestaan een aantal uitzondering (verder in art. 6), waarvan je jouw diensten in het beste geval onder raadgevend (art. 6.2.d.) kunt scharen. Dat is echter ook niet het geval omdat je onderricht geeft en geen advies. Jouw diensten zijn dus belast in NL!

 

Je zult dus NL BTW moeten factureren, dus dan is de vraag welk tarief (art. 11.1.o over onderwijs) en wie er moet betalen (verlegging). Zoals je zelf al aangaf (en dat is juist) is 19% BTW in NL van toepassing (geen onderwijs). Je zult dus ook aan de Duitse opdrachtgevers 19% NL BTW moeten factureren.

 

Er zijn inderdaad diensten die je in DLD verricht en dan onder de verlegginsregeling vallen (art. 12), maar de jouwe zit daar niet bij.

 

Dat brengt je verder van huis dan je bent, want je hebt al die tijd 0% gefactureerd.

 

Pin me er niet op vast, maar volgens mij klopt de stelling van jou en de fiscus niet.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Mijn prestaties zijn belast in NL tegen 19% BTW. Want er is geen enkele uitzondering van toepassing in artikel 6 (Artikel 6.2.d. gaat voor zover ik begrijp over dienst die buiten de EU zijn geleverd/uitgevoerd).

 

Voor mijn andere activiteit software ontwikkeling stelt de belastingdienst ook dat dit een belaste prestatie is. Het onderzoek van de belastingdienst richt zich op het recht op vooraftrek. Men belicht niet het feit of ik op verkoopfacturen wel/niet BTW in rekening zou moeten brengen. Dat is waar jouw kritiek zich op richt als ik het goed begrijp?

 

Mijn Duitse klanten hebben allen een BTW-nummer. Deze is vermeld op de factuur. Is dan toch sprake van een verlegging van BTW of mag je in dat geval niet het nultarief toepassen?

 

Over het eerste stukje dat je schrijft "ik vraag me ernstig af of de behandelend ambtenaar bij de fiscus en jouw account wel weten wat de van toepassing zijnde regels zijn:" maak ik me ook erg zorgen. Zo dadelijk rolt er een uitkomst uit, die op geen enkele rechtsgrond berust.

 

met vriendelijke groeten,

 

Rene

Link naar reactie
  • 0

Ik las dit stukje hier (ook op het internet; weet niet op welke rechtsgronden dit is gebaseerd, maar neem aan dat er een kern van waarheid in zit):

 

Dienstverlening voor of door buitenlandse opdrachtgevers

 

Voor diensten die u levert áán of ontvangt vanuit het buitenland gelden weer andere regels dan voor goederen. Voor in Nederland verrichtte diensten moet u BTW berekenen, ook al is uw opdrachtgever gevestigd in het buitenland. Er zijn bijzondere regels voor de BTW waarmee wordt vastgesteld waar een dienst is verricht. Ook wanneer een buitenlandse ondernemer aan u een dienst levert, dan is hij in principe Nederlandse BTW verschuldigd. Meestal hoeft hij geen Nederlandse BTW te berekenen omdat de heffing van de door hem verschuldigde BTW naar u is verlegd. U moet de BTW dan aangeven op uw ´Aangifte Omzetbelasting`. Deze BTW kunt u volgens de geldende regels op dezelfde aangifte weer als voorbelasting aftrekken.

 

In mijn geval is dus sprake van een omgekeerde situatie. Ik ben een Nederlandse ondernemer. Ik verricht een dienst voor een Duitse afnemer in Duitsland. Ik hoef geen Duitse BTW in rekening te brengen (kan ook niet, want ik heb geen Duits BTW nummer), en ik verleg deze BTW naar mijn Duitse afnemer. Hij vermeldt deze BTW op zijn Duitse aangifte omzetbelasting en kan deze op dezelfde aangifte weer in aftrek brengen.

 

De dienst (training) is een belastbare prestatie en ik heb in Nederland kosten gemaakt voor deze belastbare prestatie. Dus ben ik gerechtigd de BTW van deze kosten terug te vragen.

 

Ik breng dus voor mijn prestaties in het buitenland geen Nederlandse BTW in rekening (want plaats van handeling is het buiteland) en mijn prestaties vallen niet onder een uitzonderingsregeling. Gevolg: de Nederlandse fiscus behoort deze prestaties als belastbaar te beschouwen en er is recht op 100% vooraftrek van gemaakte kosten.

 

Daarmee spitst zich volgens mij de vraag wel toe op de vraag of mijn prestaties als onderwijs beschouwd moeten worden of niet. En volgens mij zijn genoemde vrijstellingsuitzonderingen niet op mij van toepassing.

 

Als mijn trainingen wel onder de vrijstelling vallen, dan heb ik een duidelijk concurrentie nadeel ten opzichte van Europese concurrenten. Ik kan dan geen BTW terugkrijgen over de kosten die ik maak, terwijl een concurrent in/uit Duitsland dat wel kan. Dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn van de Europese markt.

 

Wel goed om zo eens te sparren, want dat maakt je wel een stuk alterter op bepaalde regelgeving en dat zaken mogelijk niet zo eenvoudig zijn als je denkt.

 

Groeten,

 

Rene

Link naar reactie
  • 0

Naast de vraag of een prestatie belast is speelt in dit geval dan de vraag of, indien de prestatie belast is, de BTW verlegd mag worden of niet. Het is heel goed mogelijk dat je op facturen gewoon de Nederlandse BTW moet berekenen en de Duitse afnemer deze in Nederland terug moet vragen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Als we aannemen dat de prestatie belast is (d.w.z. indien de activiteit in Nederland uitgevoerd zou worden, dient 19% BTW in rekening gebracht te worden), dan is volgens de plaats van de uitvoering van de dienst bepalend voor welke BTW van toepassing is. In dit geval is de plaats van handeling Duitsland. Dan is geen Nederlandse BTW van toepassing. Dat is ook de uitkomst als je onderstaande tool gebruikt:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/hulpmiddelen/inhoud/5a57cf7.htm

 

Deze stelt "Met Nederlandse BTW is belast de dienst waarvan de plaats van de handelingen in Nederland is gelegen. " Mijn plaats van handelingen is Duitsland. Dus is er geen sprake van belasting met Nederlandse BTW. Volgens mij heeft dit ook te maken met EU wetgeving ter voorkoming van dubbele belastingen. Omdat de plaats van handeling Duitsland is, is de BTW verlegd naar de Duitse afnemer en dient de Nederlandse dienstverleender niet nogmaals BTW te betalen over dezelfde dienst.

 

Ik heb me in bovenstaande materie echter niet zo erg verdiept. Ik baseer dit op de praktijk die in het voorgaande bedrijf waar ik werkte ook werd toegepast. Ik heb me wel verdiept in de vrijstelling m.b.t. onderwijs. Naar mijn mening is deze vrijstelling op mijn activiteiten niet van toepassing (de belastingdienst stel van wel).

 

De belastingdienst maakt geen bezwaar tegen het feit dat ik geen BTW in rekening heb gebracht aan mijn buitenlandse klanten, hoewel het onderzoeksrapport ook geen expliciete verwijzing naar maakt, d.w.z. er staat niets in over het feit dat er geen BTW in rekening gebracht is aan buitenlandse klanten. Maar in het doel van het onderzoek wordt omschreven als het onderzoeken van de juistheid van de vooraftrek. Dus misschien houdt dat in dat men zich eenvoudigweg niet richt op de verkoopfacturen, hoewel ik dit vreemd zou vinden. Als je een BTW-onderzoek uitvoert, neem ik aan dat je zowel de verkoop- als inkoopkant bekijkt. Derhalve concludeer ik dat de belastingdienst het eens is met de verkoopkant.

 

Het dispuut is wel/geen vrijstelling van BTW voor onderwijsactiviteiten.

 

Bedankt voor de ondersteuning. Wordt vervolgd ...

 

met vriendelijke groeten,

 

Rene

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Rene

 

Hoe kom je met dit schema tot een in DLD belaste dienst? Als ik het volg, dan ben je NL BTW plichtig zoals ik al aangaf. Welke optie geef jij dan aan als 'ja'? Ik klik elke keer op 'nee' uitgaande van jouw vraag.

 

Dit is essentieel voor de vraag of je juist gefactureerd hebt.

 

Als ik alleen de aftrek van voorbelasting in ogenschouw neem, dan gaat het hiet niet meer om de NL en DLD BTW wetgeving, maar om de 6e BTW richtlijn, die BTW in internationale betrekkingen vaststelt. Helaas heb ik daar geen inzage in, maar als de fiscus in NL deze diensten niet als onderwijs beschouwt, dan kunnen ze op basis van de 6e BTW richtlijn niet stellen dat het in DLD wel onderwijs is!

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

ik heb op dit moment niet zoveel tijd - ga naar Koeln voor werk - ik baseer me eigenlijk op het feit dat ik collega ondernemingen (leveranciers van mij) dezelfde werkwijze zie hanteren. Ik koop software uren in Oostenrijk of in Duitsland en krijg een factuur zonder BTW (met mijn BTW-nummer erop). Ik koop een partnership uit Zweden of UK en ik krijg een factuur zonder BTW (met mijn BTW-nummer erop). De laatste facturen komen van grote bedrijven met eigen juridische en administratieve afdelingen (UIQ en Symbian Software Ltd). Ik het geval van Symbian gaat het ook om examens. Op basis van welke wetgeving men dat doet, weet ik 1-2-3 niet, maar als zoveel bedrijven deze werkwijze hanteren, kan daar toch niet zoveel verkeerd aan zijn. Wel interessant om te weten op welke wetgeving dit is gebaseerd.

 

Dus volgens mij als we als uitgangspunt nemen dat:

A. trainingen zijn een belaste prestatie.

B. software ontwikkeling is een belaste prestatie.

C. als deze activiteiten aan/in het buitenland worden uitgevoerd, hoeft men geen Nederlandse BTW in rekening te brengen.

 

D. Dan is alleen de vraag interessant of de onderwijsvrijstelling van toepassing is. En zoals ik artikel 11, lid 1, letter o, sub 1 en 2 lees zijn beide subs niet van toepassing.

 

Ik ga vandaag nog eens bellen met mijn accountant over A-B-C-D om zijn mening te horen.

 

met vriendelijke groeten,

 

Rene

 

 

Link naar reactie
  • 0

LS,

 

Volgens mij is de plaats van dienst juist niet NL, omdat software ontwikkeling onder de specifieke diensten valt waarvoor de plaats van dienst niet bij de opdrachtnemer ligt maar bij de opdrachtgever ( DTL) dus. Onderwijs is het zeker niet.

 

Overigens hadden wij onlangs een boekenonderzoek van de belastingdienst Breda naar specifiek zo'n dienst en daar kwam men ook tot de conclusie dat de dienst verlegd was naar het land van de afnemer. Andersom is dit meen ik een aantal jaren geleden uitgeprocedeerd voor de software gerelateerde diensten van een US-leverancier aan een NL-verzekeraar ( vrijgestelde ondernemer !). Gevolg van de stellingname was dat plaats van dients van US leverancier NL was en dat er door verzekeraar dus NL-btw moest betaald worden. Dit is spiegelbeeld van situatie die Rene volgens mij beschrijft.

 

Mocht accountant er niet uitkomen dan wil ik gaarne die jurisprudentie er even bij zoeken voor je.

 

Overigens moet je indien je de plaats van dienst verlegd dit wel expliciet op de factuur vermelden, zodat aan de Duitse zijde er wel aangifte wordt gedaan door de afnemer van de BTW verlegde dienst ( met name i.v.m. die mogelijke betaling van duitse BTW door de afnemer).

 

Overigens als je vrijgesteld zou zijn is er geen sprake van een concurentie nadeel maar van een voordeel : je zou dan nl. volgens de NL fiscus zonder BTW kunnen werken zodat alle vrijgestelde ondernemers dan graag gebruik van je diensten maken !

 

Succes met de discussie,

 

Sander

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Op het moment loop ik ook tegen dit probleem op. Kan de verschillende adviezen niet helemaal volgen.

 

Wij zijn een organisatie die cursussen geven voor de opleiding tot Europees octrooigemachtigden. In Nederland wordt alles aan 19% gefactureerd, ook onderdelen als Correction Papers. (Klant maakt examen en wij kijken dit in Nederland na). Er lopen altijd al veel discussies met klanten omdat men wil dat dit onder de ICT regeling valt, jammer genoeg kunnen we dit natuurlijk niet doen voor curssusen gegeven in Nederland. Hierop is gewoon de Nederlandse BTW-regeling van toepassing.

 

Maar dan...

 

Vorig jaar zijn we begonnen met het geven van cursussen in het buitenland. Bij navraag bij de belastingdienst bleek dat wij zelf een btw nummer in het buitenland aan moeten vragen omdat we belast worden volgens dat land waar we de cursussen geven. Moet er niet aan denken, de cursussen geven we in België, Zweden, finland, Engeland, Denemarken en ga nog maar even door. Vooral in Europa dus. Om dat vorig jaar de cursussen inhouse waren bij bedrijven heb ik deze 0% gefactureerd, btw verlegd (ICT-regeling eigenlijk) met vermelding van BTW nummers. Was me er van bewust dat dit niet juist kon zijn.

 

Dit jaar, ook omdat het geen inhouse trainingen zijn maar deels particulieren, deels bedrijven, heb ik overal maar Nederlandse btw op gezet. Zitten we niet helemaal fout bij een controle door de belastingdienst. Maar door een klacht van een klant ben ik maar weer gaan bellen en nu roepen ze dat "we naar de plaats van dienst moeten kijken" Oke dus onze leslocatie in het buitenland. "Onderwijs is vrij dus ws valt het onder vrijstellingsregeling (verlegd regeling) in Europa maar moet ik wel alle belastingdiensten gaan bellen om dit zo te regelen en dan hoeven we geen Buitenlandse btw-nummers aan te vragen."

 

Wat willen ze nu zou ik bijna zeggen. De discussie of we een onderwijsinstelling zijn vind ik ook heel interresant maar dan nog blijft de plaats van dienst belangrijk en degene die gaat betalen.

Ondertussen weet ik ook niet meer, hoe ik het nu wel moet verwerken in de administratie.

 

Iemand nog advies ontrent deze btw-problematiek. Ben ook opzoek naar materiaal die deze problematiek ondersteund.

 

Miranda

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Miranda

 

De plaats van dienst kijk je eerst naar. Dan pas naar het tarief.

plaats van dienst, volg schema:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/hulpmiddelen/inhoud/5a57cf7.htm

 

Qua onderwijs moet je voorzichtig zijn. Alleen diensten door aangewezen onderwijsinstellingen zijn BTW vrij. Anders gewoon 19% of het BTW tarief dat geldt voor het land nadat je bovenstaand schema gevolgd hebt.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.