• 0

belasting en ondernemen

Hallo allemaal,

 

Ik ben een starter die werkt vanuit huis, wil ik in aanmerking komen voor bepaalde ondernemers- of ondernemingsfaciliteiten moet ik voldoen aan het zogenoemde urencriterium; minimaal 1225 uren per jaar moet ik besteden aan het feitelijk drijven van mijn onderneming.

 

Hoe kan ik dat bewijzen? ???

 

Greetz;

Tirza :-*

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik heb ergens die informatie opgeslagen. Maar zit nog steeds met op mijn bolletje een parasolletje en ben aan het flexwerken thuis!

Ik zal dinsdag de informatie hier voor je neerzetten. Volgens mij staat het ook op de website van PWC, maar weet het niet zeker. Anders even geduld hebben tot dinsdag then I'll be back in the office.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Okay, ik had ineens een brainwave toen ik vanmorgen opstond en achter mijn eerste bakkie cappucino zat.

Bovenstaande URL is NIET juist!

 

De volgende informatie voor je:

Een ondernemer komt onder voorwaarden in aanmerking voor de zogenoemde zelfstandigenaftrek. Voor de zelfstandigenaftrek is onder meer het aantal voor de onderneming bestede uren van belang. Het minimumaantal uren bedraagt 1225 per kalenderjaar. De ondernemer moet zelf aannemelijk maken dat hij 1225 of meer uren aan de onderneming heeft besteed.

Onlangs heeft Hof Den Haag beslist dat een ondernemer ook bij een niet sluitende agenda toch in aanmerking kan komen voor de zelfstandigenaftrek als hij op andere wijze de bestede uren aannemelijk kan maken.

De volledige tekst van dit artikel kun je lezen op de belastingsite van Price Waterhous en Coopers.

 

Op de site van de Belastingdienst staat ook informatie over de

zelfstandigenaftrek (met name de hoogte van de bedragen).

 

Verder staat op de site van de Belastingdienst algemene informatie over "waar krijg je als ondernemer mee te maken" met de mogelijkheden en een aantal aandachtpunten.

 

Ik heb beide sites bekeken, maar nergens staat precies vermeldt hoe je je urenregistratie bij moet houden.

 

Heeft er iemand een tip ?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Heeft indirect betrekking op urenverantwoording. Dus interessant voor ondernemers die ook voor een een wergever werken.

 

Onlangs is door het Hof te Den Haag besloten:

Ondanks beperkt aantal opdrachtgevers toch sprake van een onderneming [bron: PWCGlobal]

 

Als ondernemer kunt je onder voorwaarden gebruik maken van een aantal fiscale faciliteiten zoals: de willekeurige afschrijving, de zelfstandigenaftrek en de investeringsaftrek. Je bent ondernemer als je voor eigen rekening een onderneming drijft en rechtstreeks aansprakelijk bent voor verbintenissen van die onderneming.

Of in een bepaalde situatie sprake is van een onderneming hangt veelal van de feitelijke omstandigheden af. Dit bleek onlangs ook uit een zaak voor Hof Den Haag. Lees verder

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Voor het bijhouden van de uren besteed aan je eigen onderneming bestaan, voorzover ik weet, geen standaardmodellen. Ik adviseer je de uren bij te houden in een agenda, zoals je dat ook doet met je afspraken. Erg veel tijd en moeite zal dit niet vergen.

 

Overigens is mijn ervaring dat de fiscus de belastingplichtige er vaak niet eens naar vraagt. In de gevallen dat ze er wel naar vraagt, wordt vaak een soepel standpunt ingenomen, zeker als de door de ondernemer gemaakte omzet van een redelijk niveau is of de ondernemer kan aantonen in een intensief opstarttraject te zitten.

 

Als je naast je onderneming nog een dienstbetrekking hebt of andere werkzaamheden verricht, wordt het wat lastiger aannemelijk te maken dat je aan het urencriterium voldoet. De fiscus zal dan ook eerder om onderbouwing vragen en deze kritisch beoordelen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste StudentOndernemer,

 

Zowel de werkzaamheden in het kader van de v.o.f. als het inkomen uit je bijbaan vallen in box 1.

 

Het (waarschijnlijke) fiscale verlies mbt de v.o.f. activiteiten mag je inderdaad salderen met je loon dat je hebt genoten uit je bijbaan.

 

Als er daadwerkelijk een verlies is uit v.o.f., en je hebt behalve je inkomen uit je bijbaan geen ander inkomen genoten, krijg je belasting terug!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.