Ga naar inhoud

Geld ontrekken van BV naar andere BV

Geplaatst:

sengberts

Hallo,

 

Op dit moment hebben wij een famillie bedrijf (adviesbureau). Dit bedrijf staat opzichzelf en heeft geen holding of andere maatschappij boven zich. Alle activiteiten vinden plat binnen dit bedrijf plaats. Binnen het bedrijf werken 4 famillie leden fulltime. Om het risico te spreiden en een klein vermogen op te bouwen (1.000 euro pppm = 48.000) van 48.000 euro na VPB. Nu hebben we het idee om een nieuwe BV op te richten.

 

1 familie lid detacheerd zich aan het andere bedrijf en brengt daar maandelijks een factuur in rekening. Deze bedraagt zijn salariskosten + 4.000 euro + alle overige kosten (VPB kosten van jaarrekening etc). Op deze manier willen we in 10 jaar tijd 500.000 euro opbouwen.

 

Mijn vraag is of dit een makkelijke manier is om vermogen op te bouwen (tegen een zo laag mogelijk belastingtarief) en waarbij het juridisch goed vastgelegd is, of dat er makkelijkere manieren zijn.

 

Super bedankt alvast.

 

Featured Replies

Geplaatst:

StevenK

Mijn uitgangspunt is dat een constructie helder en eenduidig moet zijn. Dat is hier niet het geval. Je gaat op papier de werkzaamheden van een persoon factureren, maar feitelijk factureer je het 'spaargeld' mee.

 

Zeker gezien de bedragen zou ik u adviseren een goede fiscalist in te schakelen. Afhankelijk van het doel van het 'spaargeld' zijn er zeker constructies mogelijk, maar de nu geschetste constructie komt op mij over als een gedrocht!

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

ronaldinho

Ik ben het met Steven eens. Wat ga je voor werkzaamheden doen in die andere BV, die die factuur rechtvaardigen?

 

Op het eerste gezicht zou ik meer aan een hele andere structuur denken, namelijk ieder een eigen Holding, die dan de aandelen in de werkmij houden. Dan kan ieder zijn eigen vermogen opbouwen en daar mee doen wat hij wil. Maar dat is wel een traject waar kosten aan zitten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

sengberts

  • Auteur

Misschien is het idd een beetje vage constructie maar ons idee was eigenlijk om gewoon verspreid over het jaar (maandelijks) door wat geld te ontrekken van het bedrijf en apart te zetten voor ons als famillie tegen een (fiscaal) zo aantrekkelijk mogelijk tarief. Dit geld moet op termijn gebruikt worden om te investeren. Is er dan een makkelijkere manier te bedenken??

 

 

Geplaatst:

ronaldinho

Ik zou eens met een fiscalist gaan praten over een holdingstructuur. Daarvandaan kun je dan weer verder kijken of er nog meer nodig/mogelijk is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

Kees de Kruiff - In Memoriam

Hoe zijn de aandelen verdeeld over de vier familieleden en staan deze ook als statutair directeur ingeschreven?

Kees de Kruiff

In Memoriam

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.