• 0

Probleem met "vergeten" algemene voorwaarden

Hoi,

 

Recent heb ik een grote opdracht aangenomen voor de ontwikkeling van een cms, offerte gestuurd, laten accepteren. Alleen nu het probleem dat er geen algemene voorwaarden zijn meegestuurd :S

 

Ik wil graag net als andere software bedrijven de rechten over de code behouden aangezien de cms word gebouwd op standaard componenten die ik heb ontwikkeld. Hoewel ik wel een licence/code aan het bedrijf zal verstrekken om in de toekomst zelf de code te kunnen wijzigen of te gebruiken voor andere toepassingen (binnen het de eigen organisatie).

 

Hiervoor dienen dus algemene voorwaarden te worden meegestuurd, nu wil ik graag weten hoe ik dit alsnog kan oplossen? laat ik ze de offerte inclusief algemene voorwaarden tekenen? en waar vind ik standaard algemene voorwaarden die voldoen aan mijn eisen (voor behoud van de copyright op de broncode maar dat er wel een licentie voor gebruik word versterkt binnen organisatie x en de toestemming om code te wijzigen).

 

Please, I really need help, heb momenteel de financiele middelen niet om een dure advocaat in te huren om advies in te winnen...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt mij dat licenties op software niet in de algemene voorwaarden thuishoren, maar specifiek bij het te ontwikkelen product. Het kan immers per product verschillen. Als er niet om een bepaalde licentie gevraagd, kun je die er lijkt mij gewoon nog aan verbinden. Voor de toekomst zou ik het meenemen in de offerte.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoi,

 

Recent heb ik een grote opdracht aangenomen voor de ontwikkeling van een cms, offerte gestuurd, laten accepteren. Alleen nu het probleem dat er geen algemene voorwaarden zijn meegestuurd :S

 

Ik wil graag net als andere software bedrijven de rechten over de code behouden aangezien de cms word gebouwd op standaard componenten die ik heb ontwikkeld. Hoewel ik wel een licence/code aan het bedrijf zal verstrekken om in de toekomst zelf de code te kunnen wijzigen of te gebruiken voor andere toepassingen (binnen het de eigen organisatie).

 

Hiervoor dienen dus algemene voorwaarden te worden meegestuurd, nu wil ik graag weten hoe ik dit alsnog kan oplossen? laat ik ze de offerte inclusief algemene voorwaarden tekenen? en waar vind ik standaard algemene voorwaarden die voldoen aan mijn eisen (voor behoud van de copyright op de broncode maar dat er wel een licentie voor gebruik word versterkt binnen organisatie x en de toestemming om code te wijzigen).

 

Please, I really need help, heb momenteel de financiele middelen niet om een dure advocaat in te huren om advies in te winnen...

Wat je wil, is niet met algemene voorwaarden op te lossen. Die algemene voorwaarden waren er namelijk nog niet op het moment dat je overeenkomst sloot.

 

Wat je beter kunt doen is datgene wat je wilt, verwoorden in de schriftelijke weergave van de overeenkomst.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou gewoon de telefoon pakken en melden dat je de AV bent vergeten.

 

Je moet er wel even een verhaaltje omheen vertellen. Als het goed is, koopt jouw klant alleen maar een oplossing voor een probleem en niet de rechten om software te gaan (her)verkopen. Dus dat jij de rechten op je bouwstenen wilt behouden, lijkt me niet meer dan logisch, alleen ben je vergeten dat in de overeenkomst op te nemen.

 

Als de klant verder integer is, kan hij daar geen bezwaar tegen maken.

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard kan het nooit kwaad dat extra op te nemen, maar gaat erom dat het niet opnemen opzich in dit geval dan geen drama zou hoeven te zijn omdat het wettelijk al geregeld is. (maar weet dat dus niet 100% zeker).

 

Volgens mij wel, want software valt altijd onder het auteursrecht. Maar het is zeer aan te bevelen dit soort dingen duidelijk te regelen, want de meeste mensen kennen de wetgeving niet.

 

Blijven dergelijke (copyright) rechten niet automatisch bij de maker tenzij ze uitdrukkelijk schriftelijk worden overgedragen?

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard kan het nooit kwaad dat extra op te nemen, maar gaat erom dat het niet opnemen opzich in dit geval dan geen drama zou hoeven te zijn omdat het wettelijk al geregeld is. (maar weet dat dus niet 100% zeker).

 

Jawel, software valt automatisch onder het copyright. Licenties kunnen anddere dingen bepalen.

 

Zie ook:

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/software/

Link naar reactie
  • 1

Realiseer je ook dat als je je AV hard wil maken tegenover je klant wanneer deze de overeenkomst schendt je hier ook geld aan kwijt zou zijn voor een advocaat en eventuele proceskosten.

Niet om je bang te maken ;-) maar ik denk dat het helpt om goed te weten hoe het in de praktijk gaat, meer dan 'op papier'. Met goede AV, op het juiste tijdstip verstrekt, mede bedoeld om je klant te helpen de spelregels te begrijpen en niet alleen om jezelf te 'beveiligen' maak je een statement dat helpt je verdere zakendoen te stroomlijnen. Als er een punt komt waarop je je er op moet beroepen is er een groep klanten dat dan denkt: "Oeps, oh, werkt het zo! Dan gaan we het zo doen." en een groep die denkt: "Bekijk het maar, sue me als je er een probleem mee hebt.".

 

Meer dan nu ineens met AV op de proppen komen zou ik weliswaar alsnog AV meesturen, maar een mailtje schrijven waar bijvoorbeeld in staat:

 

"Voor alle duidelijkheid nog even de spelregels in gewone taal:

-Ik ontwikkel uitdrukkelijk voor gebruik binnen jullie organisatie

-De code blijft mijn eigendom, hoewel het jullie uiteraard vrij staat dit zelf aan te passen voor jullie doeleinden

-Het is niet de bedoeling dat jullie de code aan derden doorspelen."

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.