De stemming van de Economie volgens de Collective Hive Mind

Aanbevolen berichten

Er zijn nu dagelijks 6.000 - 7.000 unieke bezoekers aan HigherLevel en mijn verwachting is dat dit verdubbelt in 1 jaar.

 

Dat maakt dit forum zeer geschikt en misschien zelfs representatief om stemmingen te peilen. Zo je wilt: kunnen we een experiment doen met de , Collective Hive Mind die in dit geval rond en in Higherlevel hangt.

 

Daarnaast lijkt het mij een aardig onderwerp, om de algemene stemming van leden van het forum te peilen.

 

Om eenvoudig te beginnen: wat is volgens jou de stemming van de Economie, zoals jij het kan waarnemen? Natuurlijk kan je het kort houden door te zeggen : "Goed" of "Slecht". Des te interessanter wordt het volgens mij als je aangeeft waarom. Bijvoorbeeld: dat je ziet dat mensen dure luxe zaken kopen. Of dat je ineens veel nieuwe klanten krijgt, of dat bestaande klanten veel minder orders bij je aanbrengen.

 

Kortom: hoe gaat het met de economie, volgens jou?

Link naar reactie

Ik zou zeggen niet goed en ook niet slecht beetje neutraal dus. We hebben een tijd gehad dat consumenten negatief waren maar dat helemaal niet lieten zien in de winkel maar nu zie je wel degelijk dat vooral grotere uitgaven uitgesteld worden of een goedkoper alternatief gezocht wordt. Was bij Ikea afgelopen donderdagavond en ik heb het nog nooit zo druk gezien.

 

In Amerika heb je de RV (camper) index. Dat is blijkbaar de eerste grote uitgave die mensen gaan uitstellen als ze somberder zijn over de toekomst. In Nederland zijn nog nooit zoveel campers verkocht als dit jaar. Weet niet of er een verschuiving is naar de goedkopere kleine types zoals dat gaande is bij de personenauto's.

Link naar reactie

Bij mij is het ook 'vreemd', in ieder geval niet direct verklaarbaar. Kleinere bestellingen blijven op hetzelfde niveau, maar sinds een paar weken heb ik een paar exclusieve modellen die vrij prijzig waren voor het segment, en die verkopen als een gek. Het zijn een 10 tal modellen en de een verkoopt al niet harder dan de ander. (zie beste omzet ooit YES moment).

 

Amerika is aan het wegzakken, wellicht (?!) door de Dollar vs Euro, maar de 'big spenders' aldaar blijven maar bestellen.

 

Het oostblok is wel in opkomst, zelfs afgelopen week mijn eerste Russische klant uit, jawel, Moskou! Relatief gezien een grote bestelling. Ik heb relatief veel nieuwe klanten daar, die goed geld uitgeven.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Ewout,

 

 

Als je hier in België er het nieuws op naleest, - hoort of -kijkt, gaat de economie er op achteruit. De volksmond loopt over van de meningen over stijgende prijzen en recht evenredig dalende koopkracht. De eigenaar van de benzinepomp om de hoek merkt dat steeds meer mensen hun dikke auto's steeds kleinere tankbeurten gunnen. Onze politieke situatie tenslotte, is ook niet de meest gezonde die we ooit hebben gekend, wat de wanhoop nog nadrukkelijker in de verf zet.

Tegelijkertijd gaan we met z'n allen meer en meer op vakantie en geven we tijdens die vakanties ook meer van onze steeds zuurder verdiende centen uit. Er reden hier nog nooit zo veel auto's rond en het grootste deel van de bevolking is eigenaar van een woning.

Volgens m'n vader heerste er in de jaren zeventig een gelijkaardig gevoel: stijgende prijzen aan de ene kant en stijgende protserigheid aangaande o.a. auto's en huizen langs de andere kant; wijken die bijnamen kregen als "quartier confiture" omdat de "groothuisbezitters" zodanig moesten besparen dat ze tot drie maal daags brood met jam aten.

Mijn idee is dat de economie het moeilijk heeft, al een tijdje, en dat dit leidt tot een paniekerig sfeertje, waarin het moeilijk lijnen trekken is.

 

Ikzelf geloof dat we in een woelige periode zitten, maar vooral, dat we er zoals steeds wel weer zullen komen en dat een positieve kijk op de zaken ons allen verder helpt.

Tijd brengt raad.

 

groeten,

Pieter

 

Copywriting - vertalingen - communicatie

www.taalvirtuozen.be

Taalvirtuozen - onze taal, uw tekst

Link naar reactie

Hmm, een steekproef op dit forum lijkt mij niet representatief voor Nederland, misschien wel voor de innovatieve, startende ondernemers in ons land.

 

Ik merk vooral dat er wel veel wordt gesproken over de economische groei, de rente en inflatie, maar merk het nog niet in mijn omzet. Het lijkt wel dat projecten een jaar geleden gingen over effectiviteit (meer output) en de laatste tijd over efficiëntie (minder input).

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.