Ik ga zaken doen met een bedrijf, hoe weet ik wie de eigenaar is (eigenaren zijn) ?

Op de KvK site staat vermeld dat het een bv betreft met 1 aandeelhouder, 1 directeur, zelfstandig bevoegd, geen werknemers.

Echter beweerd een tweede persoon mede-eigenaar te zijn. Kan dit in de statuten zijn geregeld of is wat de KvK-site voorspiegeld absoluut juist?

Ene partij heeft volgens mij geld in gebracht, andere partij kennis.

Groeten

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Stef, hartsikke bedankt, maar ik heb niets aan je antwoorden!

Misschien ter verduidelijking,

Kunnen er meerdere bestuurders zijn binnen de BV, zonder dat dit op de KvK-site gemeld is? Onder meer in de statuten?

• 0

In principe staat er in de gegevens van de KvK wie er namens de BV mag handelen.

Het kan in principe best zo zijn dat er via een onderlinge overeenkomst een andere stem/machtsverhouding is.

Naar buiten toe is er dan één directeur, intern kunnen de machtsverhoudingen anders liggen.

• 0

Kunnen er meerdere bestuurders zijn binnen de BV, zonder dat dit op de KvK-site gemeld is? Onder meer in de statuten?

Neen, alleen de bestuurders zoals vermeld bij de KvK kunnen die BV rechtens vertegenwoordigen. Indien iemand zich opwerpt als bestuurder en als zodanig niet bij de KvK staat ingeschreven dan zijn, zijn/haar handelingen niet rechtsgeldig en vernietigbaar. m.a.w. alleen de bestuurders zoals die op het uittreksel worden vermeld zijn gerechtigd het bedrijf te vertegenwoordigen.

Bij de KvK kan je ook de statuten opvragen, waarin vermeld staat wie oprichters zijn en normaliter als eerste de aandelen bij oprichting verworven hebben.

Op het uittreksel van de kvk staat ook de aandeelhouder vermeldt, zijn er meerdere aandeelhouders, dan zal je er op het uittreksel niets van terugvinden, je zal dan inzage moeten hebben in het aandeelhoudersregister.

• 0

Als u zaken doet met iemand die niet in het handelsregister als bestuurder ingeschreven staat (en evenmin een machtiging, loopt u een reëel risico dat de BV achteraf, met succes, stelt niet verantwoordelijk te zijn voor nakoming.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

@StevenK

Als iemand namens de BV zakelijk mag opereren staat diegene dus in het handelsregister vermeld als bestuurder. En als iemand een machtiging daarvoor heeft, moet dat dan ook vermeld staan in het handelsregister? Is een bestuurder altijd de directeur, of zijn er nog meer termen die voor kunnen komen in het handelsregister voor het begrip bestuurder?

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar