Ga naar inhoud

Creditnota en BTW voor particulier

Geplaatst:

ReneeK

Stel dat mijn BV een 2de hands laptop wil kopen van een particulier voor 1000 euro.

Kan ik deze particulier dan gewoon een creditnota geven van 1000 euro inc. BTW (en dus 840 euro ex)

De BV betaalt hem/haar 1000 euro en vraagt bij de belastingdienst 160 euro terug.

Dit lijkt me mogelijk, of zie ik iets over het hoofd?

Featured Replies

Geplaatst:

Maarten

Stel dat mijn BV een 2de hands laptop wil kopen van een particulier voor 1000 euro.

Kan ik deze particulier dan gewoon een creditnota geven van 1000 euro inc. BTW (en dus 840 euro ex)

De BV betaalt hem/haar 1000 euro en vraagt bij de belastingdienst 160 euro terug.

Dit lijkt me mogelijk, of zie ik iets over het hoofd?

Nee, dat mag niet. Helaas...

Geplaatst:

ReneeK

• Auteur

Mag dat wel als ik iets koop van een bedrijf (en zij willen niet factureren)?

BTW nummer van de verkoper komt dan op de factuur.

Geplaatst:

Maarten

Nee, als zij iets leveren, moeten zij factureren.

Geplaatst:

Sheepdog

Als je iets van een particulier koopt kan je geen BTW terugvragen, de particulier draagt dit immers niet af.

Je kan het notebook wel in kortere periode afschrijven, het is immers al "op leeftijd".

Een bedrijf dat je iets wil verkopen zonder factuur te leveren? Wat is dat voor raar bedrijf?

Geplaatst:

StevenK

Nee; BTW kan alleen in rekening worden gebracht door een btw-plichtige. In elke andere situatie wordt het hele bedrag als inkoop geboekt (en kan bij verkoop de margeregeling worden toegepast, mits de handel in betreffende goederen onderdeel uitmaakt van uw reguliere bedrijfsuitoefening)

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

ronaldinho

Je kan het notebook wel in kortere periode afschrijven, het is immers al "op leeftijd".

Ehm, fiscaal niet dus, he. Gewoon maximaal 20% van de aanschaffingskosten per jaar. Ook al is het tweede hands.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.