• 0

Stamrecht LTD modelstamrechtovereenkomst v/d Belastingdienst

Beste dames en heren,

 

Gisteren heb ik mijn stamrecht LTD (bedrijfsomschrijving: pensioen- en stamrechtvennootschap) bij onze Kamer van Koophandel kunnen registreren.

 

Voorzien van de juiste documenten (zie http://www.kvk.nl/wettenenregels/110_Rechtsvormen/rechtsvormen/RegistratievaneenBritseLimited.asp) was dit ook verder geen probleem. De jaarlijkse bijdrage voor stamrechtvennootschappen (dus niet alleen BV’s of NV’s maar ook LTD’s) is met ingang van 1 januari 2008 verlaagt (54,-- Euro/jaar).

 

Ik had gehoopt dat een driepartijenovereenkomst (tussen ex-werkgever, LTD en mij) in eerste instantie voldoende zou zijn om de ontslagvergoeding onbelast van mijn ex-werkgever te kunnen ontvangen.

 

Nu begrijp ik van de Belastingdienst dat ik voor de storting van de vergoeding over een stamrechtovereenkomst met de LTD moet beschikken. De reden hiervoor is mij niet geheel duidelijk. Ik wil niet dat mijn ex-werkgever over een kopie van mijn stamrechtovereenkomst beschikt.

 

Modelstamrechtovereenkomsten van de Belastingdienst zijn op de volgende site te vinden: http://www.belastingdienstpensioensite.nl/Begeleidende%20tekst%20modelstamrechtovereenkomsten%20Belastingdienst.htm

 

Ongewijzigde modelovereenkomsten behoeven geen goedkeuring van de Belastingdienst (punt 3.2 handreiking modelstamrechtovereenkomsten).

 

De modelstamrechtovereenkomst ‘uitgesteld ingaand stamrecht’ lijkt niet voldoende ruimte te bieden om met de LTD ook daadwerkelijk te kunnen ondernemen. In mijn situatie is dit acceptabel omdat ik mijn bedrijfsactiviteiten is een aparte vennootschap wil gaan onderbrengen. Het is voor mij wel belangrijk dat de stamrecht LTD financiële middelen beschikbaar kan stellen aan de vennootschap in vorm van een lening. Ook is het denkbaar dat ik geld van mijn LTD wil gaan lenen. Ik vraag mij af in hoeverre de volgende formulering voldoende ruimte hiervoor biedt.

 

Ook zie ik het oprentingspercentage van 4% niet expliciet terugkomen in deze overeenkomst en weet ik niet hoe ik kosten voor de accountant, de bank of KvK kan verdisconteren.

 

(Artikel 4:)

het na aftrek van de eenmalige kosten- en winstopslag resterende bedrag van de schadeloosstelling zal door partij A op door partij B aan te geven wijze worden (her)belegd. De met de gekozen beleggingen behaalde netto rendementen worden toegevoegd aan het saldo van de beleggingen. Partij A zal de beleggingen zodanig administreren dat de beleggingen en de daarop te behalen netto rendementen duidelijk kenbaar en herleidbaar zijn. De beleggingen zullen bestaan uit aan een effectenbeurs genoteerde waarden, spaarrekeningen of deposito's bij een kredietinstelling dan wel een combinatie van deze beleggingsvormen. De waarde van de beleggingen wordt jaarlijks verminderd met een administratievergoeding voor Partij A. De administratievergoeding bedraagt 0,5% van de waarde van de beleggingen ultimo het jaar.

 

Uw advies zie ik met belangstelling tegemoet.

 

Met vriendelijke groet,

 

Fredje

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Fredje

 

Waarom zou je niet willen dat jouw ex-werkgever een kopie krijgt van jouw stamrechtovereenkomst? Daar kunnen ze niets mee en sterker nog, ze moeten die hebben. Anders kunnen zij immers niet toetsen of jouw stamrecht LTD voldoet aan de fiscale eisen. Wil je hen in staat stellen om de ontslagvergoeding belastingvrij uit te kunnen betalen, dan hebben zij een kopie nodig van de stamrechtovk en de statuten van de Ltd.

 

De modelovk van de fiscus is een wat uitgeklede versie. Daarin is weinig specifieks opgenomen omdat de fiscus nu eenmaal niet in een modelovk op de stoel kan gaan zitten van wat jij als ontslagene wenst te doen met jouw ontslagvergoeding.

 

Overigens heeft die stamrechtovereenkomst niets van doen met ondernemer in de LTD. Als de statuten van jouw LTD dat toestaan is er niets aan de hand. Geld uitlenen doe je via een rekening courant overeenkomst. Zorg wel dat je voldoende zekerheden stelt richting de LTD en dat de rente zakelijk is.

 

Je bent op eigen houtje begonnen aan een klus die best zijn specifieke fiscale gevolgen en regelingen heeft. Dapper, maar je loopt tegen dit soort vraagstukken aan. De blanco stukken in jouw stamrecht LTD zijn belist in te vullen, je moet alleen weten hoe.

 

Daarnaast mis je een stuk expertise dat je kan helpen bij wat er komt kijken bij de oprenting, starten als zelfstandige (al dan niet in de LTD), fiscale planning van de periodieke uitkeringen. Etc.

 

Hopelijk kun je hier verder mee. Vraag anders gerust door.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Hartelijk dank voor uw reactie.

 

Goed, ik begrijp nu waarom mijn ex-werkgever deze stukken nodig heeft. Bestaat de mogelijkheid om zelf naar mijn regiokantoor van de Belastingdienst te stappen en de stukken te laten ‘zegenen’ (formele goedkeuring fiscus)? Ik wil morgen het formulier ‘opgaaf startende onderneming’ inleveren.

 

Het is inderdaad zo dat ik de stamrechtovereenkomst als een soort verlengstuk of integraal onderdeel van het statuut (in mijn geval een standaard ‘Table A’) beschouw. Met het statuut kan ik werkelijk alle kanten op.

 

Als ik de stamrechtcontext buiten beschouwing laat dan is mij duidelijk hoe ik diverse kosten in mindering kan brengen op het bedrijfsresultaat.

 

Begrijp ik goed dat de modelovereenkomst (artikel 4) mij niet beperkt in het afsluiten van rekening courant overeenkomsten? Mooi dat de betaalde rente weer mijn eigen LTD ten goede zou komen.

 

Er is hier sprake van ‘eenmalig kosten- en winstopslag’. Wat wordt hiermee bedoeld? De oprichtingskosten van de LTD? ???

 

Moet ik met de administratievergoeding van 0.5% de kosten van de LTD kunnen dekken? Nee, de ontslagvergoeding was meer een “bronzen” handdruk >;(

 

Voor mij is deze stamrecht LTD niet meer dan een pot met geld voor mijn ouwe dag en zal ik mijn bedrijfsactiviteiten vanuit een andere juridische entiteit runnen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Fredje

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Begrijp ik goed dat de modelovereenkomst (artikel 4) mij niet beperkt in het afsluiten van rekening courant overeenkomsten? Mooi dat de betaalde rente weer mijn eigen LTD ten goede zou komen.

 

Dat mag de overeenkomst niet beperken. De Staatssecretaris heeft in 2002 zelf aangegeven dat de fiscus niet mag toetsen hoe jouw stamrecht LTD belegt. Als uitlenen (op zakelijke condities) aan privé jouw wens is, dan kan dat gewoon.

 

Er is hier sprake van ‘eenmalig kosten- en winstopslag’. Wat wordt hiermee bedoeld? De oprichtingskosten van de LTD? ???

 

De basis voor een stamrecht bij een eigen LTD is dat je zakelijk handelt. Als je het geld bij een verzekeraar had gestort in een polis, dan zou deze ook kosten in rekening brengen en inhouden op de polis. De 5% is dus een soort afsluitprovisie en de 0,5% ziet op jaarlijkse kosten.

 

Dit doe je omdat de LTD nu de verzekeraar is.

 

 

Moet ik met de administratievergoeding van 0.5% de kosten van de LTD kunnen dekken? Nee, de ontslagvergoeding was meer een “bronzen” handdruk >;(

 

Voor mij is deze stamrecht LTD niet meer dan een pot met geld voor mijn ouwe dag en zal ik mijn bedrijfsactiviteiten vanuit een andere juridische entiteit runnen.

 

Goed plan!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Dat mag de overeenkomst niet beperken. De Staatssecretaris heeft in 2002 zelf aangegeven dat de fiscus niet mag toetsen hoe jouw stamrecht LTD belegt. Als uitlenen (op zakelijke condities) aan privé jouw wens is, dan kan dat gewoon.

 

Dat geeft de burger moed! Dit zou dus ook impliceren dat ik in ‘op de effectenbeurs genoteerde waarden’ mag beleggen zonder dat dit expliciet in de stamrechtovereenkomst is genoemd (keuze voor U-rendement constructie). Hoewel het buiten de LTD beleggen (met geleend geld) ook zijn fiscale voordelen heeft (box3/VPB).

 

 

De 5% is dus een soort afsluitprovisie en de 0,5% ziet op jaarlijkse kosten

 

Ik ben niet in staat om de jaarlijkse kosten (bijdrage K.v.K., onderhoud van de LTD, bank, accountant) van de LTD op basis van een percentage van 0.5% te dekken. De ‘afsluitprovisie’ van 5% is anderzijds voldoende om de stamrecht LTD op te richten. Staat de fiscus toe om het percentage te verhogen?

 

Hoe kan ik op een solide manier bepalen in welke range zich een zakelijk rentepercentage mag bewegen?

 

Ik zie uw verdere opmerkingen met grote belangstelling tegemoet.

 

Met vriendelijke groet,

 

Fredje

 

Link naar reactie
  • 0

Waarin je daadwerkelijk belegt, is niet relevant. Dit hoef je ook niet in de overeenkomst op te nemen! De stamrechtovereenkomst is een fictief rendement. Het werkelijk rendement zal hoger of lager zijn.

 

Lenen van de LTD en beleggen in box 3 is niet altijd verstandig. Je hebt dan een schuld aan de LTD. Als jouw beleggingen verdampen op de beurs zul je dus alsnog uit andere privé middelen de schuld aan de LTD moeten betalen.

 

Ook voor de kostenpercentages geldt dat het fictief is. Die hebben alleen maar als doel een rekengrootheid te zijn om het toekomstige fictieve eindkapitaal (de stamrechtvoorziening als passief op de balans) te berekenen. Je hebt er dus ook geen belang bij om die percentages hoger te maken. En nee, dat mag van de fiscus ook niet. De daadwerkelijke kosten zijn gewoon aftrekbaar.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Nogmaals bedankt voor uw zeer verhelderende toelichting.

 

Kennelijk zijn de spelregels betreffende stamrechtovereenkomsten minder rigide dan ik aanvankelijk veronderstelde.

 

Dit neemt niet weg dat men een dergelijke overeenkomst inderdaad beter door een materiedeskundige kan laat valideren om verassingen te voorkomen.

 

Mijn eigen fiscale gemoedsrust is mij ook best iets waard… ;D

 

Met vriendelijke groeten,

 

Fredje

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb twee vragen over stamrecht BV's.

 

1. Waar kan je uitgebreidere teksten vinden voor een stamrechtovereenkomst, voor een BV waarmee ook ondernemingsactiviteiten worden ontplooid?

 

2. In de modelstamrechtovereenkomst van de belastingdienst staat dat je de ontslagvergoeding met een eenmalige kostenopslag van 5% (tot max 20.000) moet verminderen. Is dit bedrag dan in 1 keer aftrekbaar van de winst in het jaar van oprichting? En wat als de werkelijke kosten veel minder zijn dan die 5% van de ontslagvergoeding? Hoe boek je dat weg?

Link naar reactie
  • 0

1. dat maakt voor de stamrechtovereenkomst niet uit, dat moet in de statuten vermeld staan. De notaris die de BV gaat oprichten weet daar wel raad mee. Wil je in de stamrecht BV ondernemen, of daar een aparte werk-BV voor oprichten? Een holdingstructuur heeft vaak voordeel tov een enkele BV. Daarover is op dit forum al heel veel opgemerkt.

 

2. Die kostenopslag is een opbrengst voor de BV, geen kostenpost. Die is dus ook niet aftrekbaar, maar juist belast (na aftrek van eventueel gemaakte kosten die daar tegenover staan).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ronaldinho,

 

Dank voor je snelle antwoord. Ik moet echt een keer iets aan mijn boekhoudkennis gaan doen.

 

Nog 1 vraag. Op het forum las ik dat je bij de oprenting van de stamrechtverplichting 0,5% van het rendement moet halen. In de modelstamrechtovereenkomst staat dat dit alleen nodig is als de schadeloosstelling "op door partij B aangegeven wijze wordt (her)belegd". Moet je toch, als je het U- of T-rendement hanteert, ook dan die 0,5% er jaarlijks vanaf halen?

 

Alvast bedankt.

 

Groeten, Mark

Link naar reactie
  • 1

hoi Mark

 

We doen hier een ploegendienst. Ronaldinho overdag, ik in de avond ;)

 

De 0,5% afslag is in veel overeenkomsten wel toegepast op het U- of T-rendement, maar strikt genomen hoeft dat niet omdat het uitgangspunt is dat bij U of T rendement er geen actief vermogensbeheer toegepast wordt. Het geld zou dan belegd worden in staatsleningen of vergelijkbare spaarvormen.

 

Bij de zgn. beleggingsvariant (oprenting = werkelijk behaald rendement door BV) moet de 0,5% er wel af omdat deze variant impliceert dat de BV het geld actief belegt...

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Toch nog een vraag over de waardering van een stamrechtverplichting in een stamrecht BV.

Voor een nog niet ingegaan stamrecht (nog niet uitkerend) mag je de verplichting jaarlijks met het U-rendement oprenten. Als na enkele jaren uitgekeerd gaat worden, moet je dan de waarderingsmethode wijzigen of mag je dezelfde methode boijven hanteren? M.a.w. mag je het bedrag van de verplichting minus de uitkering oprenten met het U-rendement (zelfde methode) of moet je overstappen op de actuariële methode?

En als je moet overstappen: hoe kan je dan varierende uitkeringen bepalen (bijv. de eerste 5 jaar een lagere uitkering en daarna een hogere?)

 

Alvast bedankt.

 

Groeten, Mark Baas

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb twee vragen over stamrecht BV's.

 

1. Waar kan je uitgebreidere teksten vinden voor een stamrechtovereenkomst, voor een BV waarmee ook ondernemingsactiviteiten worden ontplooid?

Probeer eens de website van Jongbloed, een fiscaal jurist die veel goede en gratis informatie op zijn site ter beschikking stelt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Fredje

 

Waarom zou je niet willen dat jouw ex-werkgever een kopie krijgt van jouw stamrechtovereenkomst? Daar kunnen ze niets mee en sterker nog, ze moeten die hebben. Anders kunnen zij immers niet toetsen of jouw stamrecht LTD voldoet aan de fiscale eisen. Wil je hen in staat stellen om de ontslagvergoeding belastingvrij uit te kunnen betalen, dan hebben zij een kopie nodig van de stamrechtovk en de statuten van de Ltd.

 

 

Hoi Joost,

klein beetje off-topic (gaat niet over LTD)

M'n ex-werkgever vraagt me nu naar rekeningnummer van de notaris etc, alsof het een stamrechtbv in oprichting is. Dat is een gepasseerd station, maar ik ben nu niet zeker wat zij dan wel nodig hebben. die "dame" van HR lijkt mij niet zeker van haar zaak, en plakt en kopieert maar wat.

Hierboven schrijf je dat statuten en SR-overeenk. nodig zijn.

- Als ik die modelovereenkomst invul, staat er dat de werkgever het geld HEEFT over gemaakt. Dat is nu dus nog niet het geval.

- Bedoel je met statuten de oprichtingsakte die de notaris heeft ondertekend?

 

heeft dit te maken met een drie-partijen-overeenkomst? zo ja waar kan ik zoiets vinden?

 

gr. Remco

Link naar reactie
  • 0

- Als ik die modelovereenkomst invul, staat er dat de werkgever het geld HEEFT over gemaakt. Dat is nu dus nog niet het geval.

- Bedoel je met statuten de oprichtingsakte die de notaris heeft ondertekend?

 

Dag Remco

 

Dan pas je de overeenkomst aan met de tekst "zal overmaken" en geef je aan HR het rekeningnummer van je BV door. Voeg daarbij de modelovereenkomst en de oprichtingsakte (inderdaad de statuten) en klaar. Als ze dan nog beginnen te miepen dan kun je de fiscus nog vragen om een akkoord. Dat kan bij de vestiging waar je werkgever onder valt.

 

Notaris is niet nodig als tussenrekening omdat jouw BV al perfect is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

;)

Beste Joost,

 

Ik zit al een tijdje met mijn handen in het haar omtrent de modelstamrechtovereenkomst welke te vinden is op de website http://www.belastingdienstpensioensite.nl. Ik wil gewoon uitgesteld afdragen van mijn ontslagvergoeding.

 

Nu heb ik al wat keren gebeld met de belastingdienst, werkgever, notaris.

Mijn vraag is mogelijk heel simpel, hoe moet ik de modelovereenkomst hanteren?

 

Er staan verschillende artikelen in welke wel of niet van toepassing zijn. Het bedrag wat in artikel 1 a toegekend zou zijn. Waarbij in artikel 2 c bijvoorbeeld staat werknemer heeft rechtstreeks een bedrag ontvangen. Je begrijpt 1 a is alleen van toepassing. Kun je 2 c dan gewoon leeg laten of moet je het in zijn geheel weglaten? Zo ook de voorbeelden in de artikelen die gaan over de ingangsdata en looptijden, dan wel de beschikbare som en hoogte van de uitkering waarbij er staat alternatief 1 / alternatief 2.

 

Tevens is er sprake van Partij A en B. Ikzelf ben A en moet met de overeenkomst van de belastingdienst goedkeuring krijgen. Maar moet ik het eerst naar mijn werkgever sturen als zijnde partij B en deze laten ondertekenen? Het blijft voor mij niet erg duidelijk, vooral omdat de belastingdienst er niets over zegt. Ik hoor alleen vraag ons toestemming aan de hand van de overeenkomst en stuur ons akkoord door naar je werkgever.

 

Hopelijk is mijn vraag duidelijk genoeg, vast bedankt voor het eventuele antwoord.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.