• 0

Concurrentie- / Relatiebeding ZZP bij in diensttreding ander bedrijfsonderdeel

Ik ben sinds 1,5 jaar gedetacheerd via mijn huidige werkgever bij klant X.

 

Nu wil ik mijn eigen onderneming gaan starten en zit ik met het volgende Concurrentie- / Relatiebeding:

 

"Het is werknemer, behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van werkgever, verboden om binnen een half jaar na het einde van het dienstverband in dienst te treden bij die klanten van werkgever voor wie in de laatste 12 maanden van het dienstverband werkzaamheden zijn verricht, of met wie in die periode uit hoofde van het dienstverband met werkgever contact heeft plaatsgevonden, teneinde dezelfde of vergelijkbare werkzaamheden te verrichten. Onder klant in dit artikel worden eveneens ondernemingen e.d. verstaan waarvoor eventueel via derden werkzaamheden worden uitgeoefend of uitgevoerd zijn, die behoren tot het dienstenpakket van de werkgever."

 

Ik wordt dus ingehuurd door klant X. Klant X is in dit geval een ICT BV (A) welke diensten verleed voor de gehele NV. Sinds 1 juni dit jaar is het bedrijf echter opgesplitst waardoor er 2 ICT BV's (A en B) zijn ontstaan welke 2 verschillende N.V.'s diensten verleent.

Ik ben nog steeds gedetacheerd bij BV "A".

Nu is de situatie zo dat ik ingehuurd kan worden door BV "B".

 

BV 'B" is een organisatie waarvoor ik nooit gedeacheerd heb gewerkt (ook niet toen het nog 1 BV was, toen was het een andere afdeling) BV "B" huurt op dit moment wel iemand in van mijn huidige werkgever, dit blijft ook zo.

 

Nu is mijn vraag of ik aan mijn Concurrentie- / Relatiebeding gebonden ben gezien deze unieke situatie. Tevens zet ik vraagtekens bij de formulering van het concurrentiebeding aangezien er geproken wordt over "in dienst treding bij klanten" Dit is dus rechtstreeks werken voor de klant als werknemer en niet als gedetacheerde?

 

Ik benadeel mijn werkgever in deze niet aangezien er geen enkele werknemer is die mijn competenties heeft om de betreffende functie bij BV "B" uit te voeren.

 

Graag wil ik jullie reactie op bovenstaande.

Is dit Concurrentie- / Relatiebeding geldig of niet?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen jurist, dus het volgende is niet juridisch onderbouwd.

 

Allereerst, heb je dit al besproken met je werkgever? Misschien vindt hij het geen probleem, ben je snel klaar ;D.

 

Als je werkgever er wel een probleem mee heeft kun je kijken of je een deal kunt maken. Zeg dat je via B ingehuurd kunt worden voor een opdracht van 6 maanden. Stel dan voor om bijv 10-15% van de 1e 2 maanden omzet naar je werkgever over te maken. Hij blij, jij blij want verder geen gelazer. Je gaat als zakelijke vrienden uit elkaar en wie weet kan hij je later nog eens inhuren voor andere klussen. Of jij hem aanbevelen bij jouw klanten voor dingen die jij niet doet.

 

Als leek denk ik dat je werkgever wel terecht een punt heeft. A en B waren dezelfde eenheid voor de splitsing en jij werkte voor de splitsing daar al. Dus in die optiek is het een en dezelfde klant.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik moet dit nog overleggen met mijn werkgever, voorstel van die 10-15% is een nette optie. Ik wil in ieder geval open kaart spelen met mijn werkgever dat is wel zo netjes, en ik wil ze inderdaad te vriend houden. Bovendien heb je meer kans op problemen als ze er achter komen via via.

 

Overigens is het zo dat in het laatste jaar 2 werknemers van ons zijn gaan werken voor de klant (in dienst dus niet gedetacheerd). Voor zover ik weet hebben zijn ze niet aan het relatiebeding gehouden, terwijl het duidelijk is.

 

Wat ik mij afraag m.b.t. het beding: Is in dienst treden hetrzelfde als gedetacheerd? Dit is cruciaal gezien de formulering van het geding. Deze lijkt er namelijk op gericht om mijn werkgever te beschermen tegen klanten die werknemers willen inlijven. Hoe zien jullie dit?

 

 

Link naar reactie
  • 0

"In dienst treden" betekent m.i. een "loondienstverband". Indien je als ZZP'er aan de slag gaat, is er geen sprake van een loondienstverband. Derhalve denk ik niet dat het concurrentiebeding van toepassing is.

In soortgelijke bedingen zie ik over het algemeen "werkzaamheden verrichten" staan ipv "in dienst treden". Dan ben je ook als ZZP'er geblokkeerd.

 

Groet

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.