• 0

auto gekocht op de zaak naar prive

De situatie is auto gekocht op de zaak in een CV.

Ik stap uit de CV en de auto neem ik mee naar prive.

 

Weet iemand wat de gevolgen hiervan zijn?

 

Moet ik de btw en zo alsnog betalen of gaat dat naar de CV toe?

Nooit zoiets gedaan weet iemand een paar goeie links zodat ik in kan verdiepen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

tenzij de auto bij aanschaf door de CV een margeauto was (om het makkelijker te maken), dan heb je niets van doen met de BTW.....

 

 

@Viooltje: complexe materie waarbij van grootste belang is dat je zeker weet of de CV de auto als BTW auto kocht of als margeauto. Heb je geen idee wat het verschil is, dan is het lezen geblazen:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/index.html

 

staat wellicht niet alles in, maar stel dan gerust een nieuwe vraag als het hierna nog niet duidelijk is.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

tenzij de auto bij aanschaf door de CV een margeauto was (om het makkelijker te maken), dan heb je niets van doen met de BTW.....

Dat is afhankelijk van de vraag of de auto daarna geactiveerd is en of er BTW is teruggevraagd op de kosten. Daarmee wordt het namelijk direct weer een BTW auto.

Link naar reactie
  • 0

tenzij de auto bij aanschaf door de CV een margeauto was (om het makkelijker te maken), dan heb je niets van doen met de BTW.....

Dat is afhankelijk van de vraag of de auto daarna geactiveerd is en of er BTW is teruggevraagd op de kosten. Daarmee wordt het namelijk direct weer een BTW auto.

 

Sorry Steven,

 

Op een marge-auto kun je geen BTW terugvragen als kopende ondernemer....

Wel kan de marge-auto voor de BTW (activeren doe je voor de IB, komt dan op de balans. Is voor de BTW niet relevant - wat een onderwerp- ::) )vervolgens zakelijk bestempeld worden. Dus geen BTW op de aanschaf terugvragen, maar wel BTW op de autokosten terugvragen.

 

Viooltje, volg je het nog? Dit is zulke droge stof die te veel varianten kent om je mee in te laten als je de basis niet kent. Adviseur is echt een goed idee.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

tenzij de auto bij aanschaf door de CV een margeauto was (om het makkelijker te maken), dan heb je niets van doen met de BTW.....

Dat is afhankelijk van de vraag of de auto daarna geactiveerd is en of er BTW is teruggevraagd op de kosten. Daarmee wordt het namelijk direct weer een BTW auto.

 

Sorry Steven,

 

Op een marge-auto kun je geen BTW terugvragen als kopende ondernemer....

Wel kan de marge-auto voor de BTW (activeren doe je voor de IB, komt dan op de balans. Is voor de BTW niet relevant - wat een onderwerp- ::) )vervolgens zakelijk bestempeld worden. Dus geen BTW op de aanschaf terugvragen, maar wel BTW op de autokosten terugvragen.

groet

Joost

Joost,

 

Ik heb ook zeker niet bedoeld te suggereren dat je op een marge-auto bij de aanschaf BTW terug zou kunnen vragen. Wanneer je echter BTW op de autokosten terugvraagt, dan wordt de auto wel degelijk weer een BTW auto en bij de situatie waar het hier om gaat - het verkopen van de auto door de onderneming - zal daarom in die situatie BTW afgedragen moeten worden. Ik noemde dat even 'activeren', maar ik ben het met je eens dat dat mogelijk niet geheel de juiste term is, hoewel het wel vaak zo zal zijn dat wanneer de BTW over de kosten teruggevraagd wordt, er sprake is van een geactiveerd bedrijfsmiddel.

 

Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob07/ob07-13.html#P172_22495 waar de belastingdienst aangeeft dat wanneer een marge-goed als bedrijfsmiddel is gebruikt bij verkoop de margeregeling niet toegepast kan worden. Zie in gelijke bewoordingen ook de caveat op pagina 2 van de brochure

Let op!

Gebruikte goederen die u niet als handelsgoed, maar als bedrijfsmiddel hebt gekocht, zijn geen margegoederen.

Link naar reactie
  • 1

Het is zelfs nog leuker: MvF 22 januari 2004, nr. CPP2003/2803M. Als een IB-ondernemer geen btw heeft afgetrokken bij de aanschaf (bijvoorbeeld bij een marge-auto of wanneer deze vanuit privé is ingebracht), moet bij verkoop btw in rekening worden gebracht. Echter, in bovenstaand besluit wordt goedgekeurd dat bij overbrenging naar privé géén btw in rekening gebracht hoeft te worden.

 

In dit geval komt er nog een comlicatie bij, namelijk de CV. Als de auto tot het ondernemingsvermogen van de CV behoort, dan moet wel btw worden betaald bij overbrenging naar privé. Behoort de auto tot het buitenvennootschappelijk ondernemingsvermogen van de desbetreffende vennoot, dan kan de auto wel weer zonder btw naar privé.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is zelfs nog leuker: MvF 22 januari 2004, nr. CPP2003/2803M. Als een IB-ondernemer geen btw heeft afgetrokken bij de aanschaf (bijvoorbeeld bij een marge-auto of wanneer deze vanuit privé is ingebracht), moet bij verkoop btw in rekening worden gebracht. Echter, in bovenstaand besluit wordt goedgekeurd dat bij overbrenging naar privé géén btw in rekening gebracht hoeft te worden.

 

In dit geval komt er nog een comlicatie bij, namelijk de CV. Als de auto tot het ondernemingsvermogen van de CV behoort, dan moet wel btw worden betaald bij overbrenging naar privé. Behoort de auto tot het buitenvennootschappelijk ondernemingsvermogen van de desbetreffende vennoot, dan kan de auto wel weer zonder btw naar privé.

 

LOL. Ik denk dat TS al een adviseur aan het zoeken is. Reusje voor je scherpe constatering!

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wow wat een goeie forum is dit, zoveel mensen met kennis in hier.

Ik heb weinig kaas van het papier werk gegeten andere venoten regelen papier werk meestal.

Ik ben bereid om meer te leren omdat ik een eigen zaak wil starten, dan moet dat.

 

Mijn situatie is nu:

De CV had een auto voor 30.000 euro gekocht, er is btw en/of bpm terug gevraagd.

Er wordt prive en zakelijk in de auto gereden.

Dag waarde auto nu 18.000 euro.

 

Ik was vennoot in de CV ik stap eruit en ik koop de auto van de CV dat ik in zat voor 18.000.

 

Wat gebeurt er dan?

Ik krijg de auto van de CV dat ik eruit ben.

 

Ik zit met paar vragen:

Moet de terug gevorderde btw en/of bpm alsnog betaald worden?

Door wie ik of de CV?

En over de dagwaarde van 18.000 of de nieuw waarde van 30.000?

 

Komen er nog bijkomen kosten dat ik of de cv moet betalen aan belastingen?

 

Vreemde materie waar ik nog helemaal niks van snap.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Als die 18000 een reële waarde exclusief BTW is, dan dient de CV een factuur te maken voor 18000 + btw. Deze nota wordt dan verrekend met uw uitkoopsom.

 

U kunt die btw weer terugvragen.

 

Ik merk hierbij nog op dat indien het een personenauto betreft, bij de berekening van de BTW eerst bepaald moet worden hoeveel de huidige rest-BPM is. Over de BPM wordt namelijk geen BTW geheven.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Na hoeveel hoef je geen rest bpm en btw meer terug te betalen als je van je zakelijke auto een prive automaakt?

je zult altijd BTW af moeten rekenen en rest bpm 'betalen' speelt alleen bij grijskentekenauto's. Als ik het wel heb geldt daarvoor een periode van vijf jaar, maar dat weet ik niet zeker.

Link naar reactie
  • 0

Vraag je eerst af of je een auto wel zomaar naar privé mag overzetten (heb je een eenmanszaak?). Bij het aangaan van de investering kies je zakelijk of privé, daarop kun je zonder dwingende reden niet zomaar terugkomen.

 

BTW herziening is 5 jaar.

BPM afschrijvingstabel zou alleen spelen als je de auto vrij van BPM hebt kunnen kopen. Is dat zo?

 

groet

Joost

 

 

Na hoeveel hoef je geen rest bpm en btw meer terug te betalen als je van je zakelijke auto een prive automaakt?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ja eenmanszaak en nieuw gekocht. Ok dus na die 5 jaar mag je de auto, na volledige afschrijving, op prive overzetten. Geen btw te betalen en of andere zaken. Misschien dat er nog een dagwaarde belast is of iets?

 

Ik had ergens vernomen dat die btw termijn 8 jaar was, vandaar mijn vraag.

Link naar reactie
  • 0

Niet zomaar. Vaak is een auto keuzevermogen. Eenmaal gekozen is die keuze in beginsel niet meer te wijzigen. Wel kan de auto, door wijziging van het gebruik, verplicht ondernemings- of privévermogen worden, dan volgt wel een sfeerovergang (aldus bijvoorbeeld Hof Leeuwarden 8 mei 2003, nr. 01/1008).

 

Voor de IB gaat de auto over tegen de waarde in het economisch verkeer (wat zou een willekeurige derde voor de auto geven). Die kan afwijken van de 'dagwaarde', een door verzekeraars gebruikt begrip om schadeuitkeringen te beperken.

 

De btw-kwalificatie kan overigens verschillen van de IB-kwalificatie. Voor de btw is sprake van een gelijkstelling met levering als de goederen het bedrijfsvermogen verlaten (dus niet wanneer de auto zowel zakelijk als privé gebruikt wordt). De onttrekking zou dan IMHO aan btw onderworpen zijn. Maar ik ben geen btw-expert.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.