Jump to content
Alef Arendsen
Verberg

Opinie over kortingen in offerte

vraag

)Ha mensen,

 

ik ben bezig met een offerte en zit met een gat van ongeveer 10% (tussen het budget wat de klant heeft en onze vraagprijs). Nou is het budget van hun absoluut niet rekbaar, dus een take-it-or-leave-it mentaliteit gaat hier niet werken. Als we vasthouden aan de prijs komt er simpelweg geen project. Daarnaast is ook uit het pakket van functionaliteiten van het product alle rek al zo'n beetje weg.

 

Een korting van 10% geven is geen probleem voor ons, eens te meer omdat het inmiddels een herhalende klant is en er nog meer opdrachten uit gaan komen.

 

Echter, hoe ga ik dit melden in de offerte (opdrachtbevestiging, ok ;D). Iemand nuttige tips. Simpelweg zeggen: 'ik wil die opdracht dus hier heb je 10% korting' is ook zo wat...

 

thnx,

 

Alef


The New Motion - elektrisch rijden geregeld

Alef op Twitter

Alef op LinkedIn

Link to post
Share on other sites

11 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Kort en krachtig: 10% klantenkorting

Zonder verdere uitleg, lijkt me dat duidelijk.

 

Maar ik ga er vanuit dat het eenmalig is? Moet er dan eenmalig voor? Tricky is dat klant strax denkt dat hij telkens 10% korting krijgt en ik kweet niet of dat de bedoeling is. Ikzelf (mocht ik je klant zijn) zal daar namelijk dan wel steeds om vragen. In het vervolg dan maar je prijzen 10% omhoog en iedereen 10% klantenkorting bieden? Geloof dat ze dat ze die margeverrekening in de interieurbranche (e.a.) ook doen.

 


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je kunt

 

- Een of ander onbetekend stukje funcionaliteit weglaten in ruil voor die 10 procent. Je levert iets minder, dus is het iets goedkoper.

 

- Doen wat Mikky zegt.

 

- eerlijk zijn. Als je de klant erg goed kent, gewoon zeggen waar het op staat, hem deze keer die 10% geven en een pilsje gaan pakken op de goede afloop.

 

De meeste klanten weten best hoe dit zit, en weten best dat over een offertebedrag best te praten is. Wat dat betreft maakt het niet zoveel uit wat je doet, al heb ik persoonlijk de voorkeur voor 1 of 3. (nothing personal!)

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik vind dat Benm verstandige taal uitslaat. "zomaar" korting geven is glad ijs. Daar kom je nooit meer vanaf en het leidt op termein tot marge erosie. Ik zou mijn huid toch zo duur mogelijk verkopen. Kun je iets doen met betalingsvoorwaarden? Vooruitbetaling of contant bij levering of zo?

 

Misschien kun je de prijzen aanpassen zodat je geen "korting" op de orderbevestiging hoeft te zetten?

 

10% klantenkorting zou ik alleen leveren als je bereid bent om dat altijd te geven. Als het een grote order is kan je het verbinden aan de omvang van de order: 10% korting bij orders boven de 5 ton ;D

 

Hmm. Ik zou de orden in ieder geval niet laten lopen ;D

 

Groeten,

Nils

 


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik zou mijn huid toch zo duur mogelijk verkopen.

Dat proberen we natuurlijk altijd te doen ;D

 

10% korting bij orders boven de 5 ton ;D

Helaas geen order boven de 5 ton dit keer en ook niet een dermate groot bedrag dat dit toepasbaar is.

 

Hmm. Ik zou de orden in ieder geval niet laten lopen ;D

Nee, laten lopen dat gaan we zeker niet doen, tis een order waarmee we precies de tijd die we in de zomer hebben, opvullen, dus dat is prima!

 

Ik laat het wel weten (volgende week moet het zo'n beetje duidelijk zijn).

 

Alef


The New Motion - elektrisch rijden geregeld

Alef op Twitter

Alef op LinkedIn

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Alhoewel het lijkt alsof je er al uit bent wil ik ook nog wel wat bijdragen in dit geheel ;-)

 

Dat hun budget niet rekbaar is is ook een kwestie van onderhandelen. Jullie standaardprijzen zijn "in principe" ook niet rekbaar neem ik aan. In onderhandelingen met partners die gaan voor een lange termijn relatie gaat het om geven en nemen. Zo maar een korting geven zoals je zelf al zei is er dan ook niet bij. Zij zien ook heil in een samenwerking en mogen daar dan best iets voor bieden. Doe een tegenbod. Als jullie.....dan doen wij 10% er af.

 

Of als er mogelijkheden bestaan voor het bundelen van al hun diensten in een abonnementsvorm kun je proberen dat te realiseren. Schiet wat af en kijk wat de klant wil. Op die manier krijg je een goed inzicht in de richting die zij op willen en kun je kijken in hoeverre je daarin mee kunt gaan zonder dat het je direct veel geld kost.

 

Luisteren naar de werkelijke motieven, daar gaat het om.


Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

ehh, hoe zat het ook alweer? Situatie vragen, probleem vragen ........

 

Aleph kennende is die ver gegaan bij het analyseren wat de klant wil.

 

De vraag is denk ik, hoe kan je korting geven zonder de markt te verpesten. Eén of andere ruil ligt dan voor de hand.

 

Groeten,

Nils

 


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
ehh, hoe zat het ook alweer? Situatie vragen, probleem vragen ........

 

Profijtmodel, was het niet :)

 

Je hebt gelijk, het hele verhaal bevindt zich inmiddels in de eindfase en aangezien ik inmiddels al vaker zaken heb gedaan bij deze partij en weet dat budgetten bij hun fixed zijn (samenwerkingsorganisatie van een aantal semi-overheden, waarvan iedereen z'n steentje bijdraagt en daarvan niet wil afwijken), zal ik het daar toch in moeten passen...

 

Ik ga het ruilidee wel toepassen denk ik. Het gaat in dit geval inderdaad alleen om de vraag hoe het te brengen zonder dit in de toekomst vanzelfsprekend te maken. Ik heb de korting die ik moet geven inmiddels gereduceerd tot 5% zonder onze tarieven aan te passen en die laatste 5% hoop ik met 'meer vooruitbetaling' te ruilen...

 

ik laat het weten...

 

alef

 

 

 


The New Motion - elektrisch rijden geregeld

Alef op Twitter

Alef op LinkedIn

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Meer vooruitbetaling vind ik altijd wel een mooie in ruil voor kortingen. Je zou ook je standaard betalingsstructuur kunnen behouden en bij tijdige betaling de korting geven.

 

Scheelt je weer wat debiteuren gezeik.


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ja is een goeie idd. Vooruitbetaling is ook nog leuk maar niet te veel anders werk ik niet meer ;D

 

Raar maar waar. Bijvoorbeeld onderhoudscontracten, ik merk dat ik daar niet met zoveel enthousiasme aan begin als aan een nieuwe opdracht waarvoor het geld nog binnen moet komen.


Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Haha, onderhoudscontracten zijn inderdaad niet de meest leuke dingen om te doen, maar

als je - ingeval van problemen met de dienst die je levert - adequaat en snel reageert (is mijn ervaring) win je een klant wel heel snel voor je! Daarnaast zijn onderhoudscontracten een hele goede bron van inkomsten.

 

Ook kun je zelf de hoeveelheid werk die je aan onderhoudscontracten moet besteden limiteren door je product kwalitatief hoogwaardig op te leveren. Onderhoudscontracten zijn vaak fixed price voor een vast aantal uren. Niet gebruikt is pech gehad. Een leuk alternatief is hier om de mogelijkheid te bieden om uren in te wisselen voor nieuwe features fo andere uitbreidingen


The New Motion - elektrisch rijden geregeld

Alef op Twitter

Alef op LinkedIn

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 134 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept