De geruchtenstroom rondom de overname van Volkswagen door Porsche gaat gestaag verder. Volgens de Süddeutsche Zeitung gaat Porsche voor 26 november proberen een belang van meer dan 50 procent in Volkswagen te verkrijgen.
De sportwagenfabrikant uit Zuffenhausen is al langere tijd bezig haar belang in het moederconcern te vergroten. In Maart 2007 vergrootte Porsche haar belang in Volkswagen naar 30 procent. Hierdoor was Porsche volgens de Duitse wet verplicht om een bod te doen op de resterende aandelen. Destijds gaf Porsche aan Volkswagen niet te willen overnemen en deed daarom een veel te laag bod op de aandelen, wat door het overgrote deel van de aandeelhouders werd afgewezen.
Op 13 november 2007 veranderde Porsche haar bedrijfsstructuur drastisch. Sinds die datum staat het bedrijf Porsche bekend als Porsche Automobil Holding SE, een officieel Europees bedrijf. Vier maanden later, in maart 2008, vergrootte Porsche haar belang in Volkswagen opnieuw, dit keer naar 35,5 procent. Hiermee werd de oorspronkelijke dochteronderneming effectief de baas over het moederconcern.
Nu lijkt het er dus op dat de absolute overname op handen is. Al sinds maart zijn verschillende commissies bezig met bekijken óf en hoe Porsche meer dan 50 procent van de aandelen in handen kan krijgen. Volgens anonieme bronnen van de Süddeutsche Zeitung is alles al zo goed als rond en zal Porsche vóór 26 november de aandelen overnemen. Dit is geen toeval aangezien 26 november ook de datum is dat Porsche een persconferentie naar aanleiding van haar jaarcijfers houdt. Porsche heeft vooralsnog nog niet gereageerd.
In 2012 moet een kwart van het modellengamma van autofabrikanten voldoen aan de emissie-eis van 130mg/km. Iets wat Porsche met haar huidige modellen niet gaat halen. Door het moederbedrijf VW over te nemen kan Porsche tot 2015 de tijd nemen om oplossingen te vinden voor de sportieve 911, Cayenne en Boxster. Een voorbeeld van een strak staaltje strategie! Daarnaast moeten ze natuurlijk iets doen met die geldberg die ze sinds de introductie van de Cayenne zijn gaan opstrijken... Hoezo kredietcrisis?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
r.i.p. Ruben van den Oord
r.i.p. Ruben van den Oord
In 2012 moet een kwart van het modellengamma van autofabrikanten voldoen aan de emissie-eis van 130mg/km. Iets wat Porsche met haar huidige modellen niet gaat halen. Door het moederbedrijf VW over te nemen kan Porsche tot 2015 de tijd nemen om oplossingen te vinden voor de sportieve 911, Cayenne en Boxster. Een voorbeeld van een strak staaltje strategie! Daarnaast moeten ze natuurlijk iets doen met die geldberg die ze sinds de introductie van de Cayenne zijn gaan opstrijken... Hoezo kredietcrisis?
Wat kun jij hier als ondernemer uit leren?
In Memoriam - Ruben van den Oord
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17493-overname-vw-sterke-stategie-van-porsche/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag