• 0

loondienst en eigen onderneming

Beste forummers,

 

Sinds enkele maanden heb ik, naast een volledige dienstbetrekking, een eenmanszaak. De bedoeling was dit langzaam op de bouwen waardoor ik na ca. 2 jaar voldoende inkomsten zou hebben om zelfstandig verder te gaan. Door omstandigheden eindigt deze volledige dienstbetrekking echter op 1 november aanstaande. Ik krijg nu van een klant van mijn eenmanszaak de mogelijkheid om drie dagen in de week bij hem in loondienst te komen en in de overige dagen mijn eigen onderneming op te bouwen. De inkomsten uit de eenmanszaak zijn tot nu toe nihil, ik heb deze opgericht om op een nette, zo je wilt legale, manier goederen te kunnen importeren.

 

Nu heb ik de volgende vragen:

- is het verstandig om drie dagen in loondienst te gaan of is twee dagen (tegen het drie dagen loon) beter i.v.m. de zelfstandigen aftrek?

- om mijn eigen zaak verder (in een hoger tempo) van de grond te krijgen is er een investering nodig. De klant waar ik in loondienst treden kan wil die investering doen. Is het verstandig om mijn eenmanszaak om te zetten naar een BV waar hij dan een pakket aandelen van koopt of zijn er andere eenvoudiger mogelijkheden? De investering is ongeveer Euro 25.000,00.

-Een deel van de investering is nodig om het eerste, financiële, gat tussen drie dagen loondienst en de volledige dienst betrekking te dichten. Ik dacht aan een managementfee vanuit een eventueel op te richten BV? (zoals hierboven dus)

- ik kan van de zaak waar ik in loondienst een leaseauto krijgen. Is dit verstandig of is het beter om binnen mijn eigen onderneming een auto te leasen en een kilometervergoeding te rekenen.

 

Benieuwd naar jullie reacties.

Arjen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi Arjen

 

Waarom zou je de werkzaamheden van jouw cliënt ineens in loondienst willen gaan doen? Ik zou dat gewoon voortzetten op uurtje factuurtje basis. Zo tellen die uren straks ook mee voor het urencriterium qua zelfstandigenaftrek.

 

Een BV is dan weer een stap verder. Dat is financieel pas interessant bij winsten vanaf 100K. Voor een samenwerkingsverband kan het een reden zijn om het ook bij lagere winsten te doen. Zo kun je denken aan het volgende scenario:

 

Jij richt een holding BV op. Die BV richt samen met jouw cliënt een werk BV op. Beiden (stel) 50% aandeelhouder. De 25K investering kan dan in de werk BV gestort worden. Meer over de omzetting van een eenmanszaak naar een BV kun je hier lezen:

 

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/98

 

Of je de leaseauto beter zakelijk of privé kunt rijden, kun je op dit forum erg veel over vinden. Zonder gegevens kunnen we daar niets zinnigs over zeggen.

 

Laat je in elk geval bijstaan door een fiscaal adviseur. Die kan de constructie beoordelen op kosten, fiscale gevolgen, functionaliteit.

 

Groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.