• 0

waardebepaling eenmanszaak bij echtscheiding

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Mijn man is advocaat en heeft een eenmanszaak. Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen en we gaan binnenkort scheiden. Nu vraag ik me af of zijn praktijk waarde heeft (die dan uiteraard verdeeld moet worden) en hoe dat te bepalen is.

Die vraag zal over het algemeen in goed overleg en anders door een externe deskundige beantwoord moeten worden.

Link naar reactie
  • 0

Niet handig om tegen een advocaat te moeten strijden ;)

Anderzijds zie ik nog wel kansen......want een advocaat met eigen praktijk die in Gemeenschap van Goederen is getrouwd ;D

 

 

Kan je verder geen zakelijk advies geven, succes met de afhandeling. Laat je niets wijs maken.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Voor Karel,

 

mijn man weet niet dat ik hier mee bezig ben, hij is een poosje geleden de deur uitgegaan en weigert te betalen. Hij wilde in gemeenschap van goederen trouwen omdat ik meer bezat dan hij, nu zijn we ongeveer evenveel waard, maar ik heb niet veel inkomsten omdat ik voor de kinderen zorg.

Overvloed

 

Link naar reactie
  • 0

Overvloed,

 

Eerstens mijn medeleven, dit is natuurlijk heel erg rottig.

 

Je man heeft zich vermoedelijk reeds schuldig gemaakt aan kwaadwillige verlating. Dat is in de eerste instantie in jouw voordeel (bitter voordeel). Nu de zaken zo voorstaan zul je wellicht een advocaat moeten nemen. Je man zal vermoedelijk zichzelf verdedigen en is dus in het voordeel doordat hij veel interne feiten kent.

 

Als je geen inkomen hebt en niet te veel vermogen, dan kun je formeel beroep doen op kostenloze bijstand (toevoeging genoemd). Dan moet je eerst een advocaat vinden, omdat hij de toevoeging moet aanvragen. Niet alle advocaten werken onder toevoeging (pro Deo).

 

Naar mij mening kun je voor de boedeldeling beroep doen op alle vermogensdelen van zijn bedrijf, maar vermoedelijk niet op de goodwill, omdat deze bij je man uit prestatieactie bestond. Zijn goodwill bestaat uit zijn opleiding en kwalificatie op incidentele basis. En dat houdt hij. In het verleden heb je met hem dit gedeeld (inkomen). Maar eis het!!! Je weet het nooit.

 

Hoe oud zijn je kinderen en waar willen ze blijven? Hoeveel zijn het er?

 

En dan de alimentatie, hierin zal je advocaat vermoedelijk raad weten.

 

Tot slot vrees ik dat deze topic dicht gaat, omdat het niets te doen heeft met ondernemen en raakt alleen de onderneming van je man. Ik hoop dat de moderatoren dit nog toestaan het is een antwoord op jouw topic.

 

Ik wens je sterkte,

 

Karel

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karel,

dank voor je medeleven. Meteen nadat mijn man de deur uitging heb ik een advocaat genomen, ik kom niet in aanmerking voor een toevoeging omdat de overwaarde op het huis te groot is. Het is voor mij belangrijk dat ik hier goed uit kom en daarom wilde ik ook meningen van anderen horen. Mijn kinderen zijn 5 en 8 jaar. Verder weet ik niet of dit wel zo rot voor me is. Ik denk dat als je iets overkomt je ervan moet leren en er zo goed mogelijk mee om gaan. Ik zie het meer als een uitdaging dan als iets vervelends. In The Secret las ik dat als je weinig geld hebt dat komt omdat je jezelf te weining waarde toekent. Daar herken ik wel wat in. Ik ben mezelf in snel tempo aan het opwaarderen, vandaar de naam overvloed. Uiteindelijk zal het met mij wel goed komen, what doen't kill you makes you stronger, misschien heb ik jullie site nog wel eens nodig als ik iets voor mezelf ga beginnen, want ik heb al een paar ideetjes.

Nogmaals bedankt, Overvloed

Link naar reactie
  • 1

Hoi Overvloed

 

Bedenk je wel dit:

Als jouw ex alimentatie verschuldigd is en hij moet eerst 50% van zijn onderneming 'afbreken' dan kan dat van grote invloed zijn op zijn draagkracht en dus alimentatieverplichting. Hij is advocaat en ziet dit zelf ook wel in. Als zijn onderneming gehavend uit de strijd komt, dan zal hij meteen een verzoek indienen tot verlaging van zijn alimentatieplicht.

 

Dus voordat je achter de helft van zijn onderneming aangaat, bedenk je eerst of dat wel wenselijk is. De kinderen zijn 5 en 8, dus zijn verplichtingen jegens hen duren zeker nog 13 tot 16 jaar! Als die tegen een fors lagere alimentatie gaat lopen, dan ben je straks wellicht slechter af dan nu zonder de helft van zijn eenmanszaak, maar met een hogere alimentatie.

 

Gerechtigd tot 50% van de overschotten op zijn zakelijke rekening lijkt me een prima eis, als het voortbestaan van zijn onderneming maar niet in gedrang komt. Als je een claim gaat leggen op de goodwill in zijn zaak (die berekend kan worden op basis van zijn omzet en portefeuille) dan kan de klad erin komen bij hem.

 

Leg dit beeld eens voor aan jouw advocaat. Hij/zij zal hier zeker iets mee kunnen. Vraag in elk geval inzage in de cijfers van zijn onderneming. Als je meer info nodig hebt, dan lezen we het graag hieronder.

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Karel en Joost,

 

Het is niet mijn bedoeling mijn man te strippen. Ik wil het meer als dreigement gebruiken zodat hij mij in het huis laat wonen en ik hem niet hoef uit te kopen. Het gaat om een relatief klein bedrag maar ik heb niet veel inkomsten en kan dat dus niet betalen. Nogmaals bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om met me mee te denken.

Overvloed

Link naar reactie
  • 0

Even formeel: bij een scheiding tel je de gezamenlijke bezittingen en schulden op. Dat deel je door 2. In jullie geval zal het neerkomen op dat je hem moet uitkopen als jij in jullie huis blijft wonen, en hij jou moet uitkopen voor jouw deel in zijn eenmanszaak. Daarnaast heb je recht op kinderalimentatie en vermoedelijk op partneralimentatie (gegeven dat zijn inkomen fors hoger is dan het jouwe).

 

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden om dit allemaal goed te bepalen. Veel hangt af over welke afspraken jij en je a.s. ex willen maken. Bijv: je kunt er genoegen mee nemen een lager bedrag aan partneralimentatie te vragen dan waar je recht op hebt. Dat is aan jou.

 

Zorg dat je in ieder geval goed weet waar je aan toe bent, en hou het zo zakelijk mogelijk. Ik heb met mijn ex er genoeg problemen over gehad ondanks dat we beiden van goede wil waren. We zijn overigens beiden zeer tevreden met de uitkomst. Als je meer info wilt PM me dan even.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

mijn verhaal is een beetje gelijk, maar toch heb ik nog raad nodig. ik lig in scheiding, maar er is een eenmanszaak en een eigen huis. ook kinderen hebben we maar de papa is van mening dat ze beter bij hem af zijn. voor de kinderen ben ik al aan het vechten met een advokaat van begin dit jaar. maar mijn ex beweerd dus dat ik op geen enkele bezittingen en rechten van de zaak recht heb, maar als ik dat goed lees hier is de waarheid toch wat anders. kan je me mischien vertellen waar ik moet zijn voor die claim??? ik heb er tenslotte toch ook 9 jaar van mijn tijd en krachten in gestopt.

ik hoor graag van je idm.

mvg,

lieve.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Vechtertje,

 

Waar je recht op hebt wordt voor een belangrijk deel bepaald door het huwelijksgoederenregime. Als je gehuwd bent in gemeenschap van goederen, heb je in principe recht op de helft van het huwelijksvermogen, dus ook de helft van de waarde van de eenmanszaak. In eerste instantie kun je proberen om er met je ex uit te komen, de verdeling van het vermogen vastleggen in een echtscheidingsconvenant en dit te laten bekrachtigen door een rechter. Kom je er samen niet uit, dan zal uiteindelijk de rechter beslissen wie wat toekomt.

 

En lees nog eens goed de wijze raad van Joost Rietveld, als je iets naar boven scrolt.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.