• 0

Wie helpt? Domeinnaamschil op basis van .com/ .nl

Een vriend van mij vroeg me iets uit te zoeken omdat ik op dit moment als student bezig ben met het vak merkenrecht. Maar ik kom er niet helemaal uit.

 

De casus is als volgt: Hij maakt samen met vrienden muziek en wil hiervoor een website maken waarop zij ook muziek zullen plaatsen. De domeinnaam voor deze website heeft hij inmiddels geregistreerd met de uitgang: .com

Nu is hij opgebeld door iemand die dezelfde domeinnaam hanteert maar dan met de uitgang: .nl

Alleen handelt deze mevrouw in feestartikelen en verkleedkleding. Deze mevrouw heeft een aantal filialen in Nederland. Een hele andere branche naar mijn mening.

Zij eist nu dat die vriend zijn .com registratie opgeeft.

 

Naar mijn mening zitten de twee elkaar niet in de weg. Het zijn geen concurrenten van elkaar, het zal dan ook voor niemand verwarringsgevaar opleveren. En heeft zij niet allang de mogelijkheid gehad om zelf de .com-registratie te doen? Of heeft dit er niet mee te maken?

 

De mevrouw van .nl met haar feestartikelen heeft inmiddels al gedreigd om er een advocaat bij te halen.

 

Wie kan mij advies geven hoe nu verder te handelen?

Gewoon maar afwachten en .com behouden omdat we sterk in ons recht staan? Of .com weggeven en met een andere naam verder gaan?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb zeker de studieboeken erbij gepakt en ook internet geraadpleegd.

Maar deze specifieke .com - .nl casus kom ik niet tegen. Bovendien gaan veel casussen over namen die erg op elkaar lijken.

Maar deze namen zijn identiek aan elkaar, wat de casus ook weer anders maakt, lijkt mij.

 

Dus ik ben benieuwd hoe u erover denkt!

 

Link naar reactie
  • 0

De mogelijkheden die je nu hebt zijn volgens mij wel duidelijk, je kunt de domeinnaam aan de eiser geven, of je kunt hem zelf houden en een juridische procedure afwachten.

 

De eiser kan een rechtzaak of een UDRP starten (zie http://www.iusmentis.com/merken/udrp/). Van belang is dan vooral met welke intentie de domeinnaam is geregistreerd, of de eiser haar naam als merknaam heeft geregistreerd, of de eiser last van het gebruik van de domeinnaam ondervind en dat soort dingen. Als je de disputen doorneemt dan krijg je al een goede indruk in welk voordeel er beslist zal worden, maar garanties daarin heb je nooit.

Link naar reactie
  • 0

Weggeven zou ik nooit doen, er van uit gaande dat je verhaal klopt en de .com domeinnaam is geregistreerd met de intentie daar die muzieksite op te zetten. (Deze staat er nog niet?)

Zij maken muziek en doen dat onder een naam (band of zo)? Is deze naam gelijk aan de .com domeinnaam? Zo ja, dan wil je er niet vanaf lijkt me. Zo nee, kan je de domeinnaam inderdaad verkopen. Denk daarbij niet aan al te gekke bedragen, ze hebben er op dit moment namelijk geen commercieel belang bij omdat ze nog geen website hebben.

 

Dreigen met een advocaat kan iedereen, er daadwerkelijk mee aan de slag gaan is weer een volgende (grote) stap.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor u reactie.

De site staat nog niet online (alleen de domeinnaam is geregistreerd) dus volgens mij loopt die mevrouw al op voorhand 'herrie te schoppen'. De jongens willen de site inderdaad puur gebruiken voor hun band en zullen nooit iets met feestkleding e.d. gaan doen.

 

De domeinnaam komt niet precies overeen met de naam van de band maar bevat hier een onderdeel van. Dus deze naam willen ze inderdaad graag behouden.

 

Aan welk bedrag zou u denken indien we toch zouden gaan verkopen? Wat verstaat u onder een niet zo hoog bedrag?

 

Link naar reactie
  • 0

Geen Merkinbreuk; geen soortgelijkheid van diensten.

 

geen bekend merk (zoals nike ebay) ... dus het volgende zal niet gelden..

Het daadwerkelijke, actieve gebruik van de domeinnaam in kwestie levert een gebruik van hetzelfde merk anders dan ter onderscheiding van waren en diensten op, waardoor gedaagde oneigenlijk kon profiteren van de reputatie van eiseres.

 

verder is deze denk ik ook wel belangrijk: (in jouw voordeel)

Sikking heeft de domeinnaam infotheek.com geregistreerd op een moment dat het merk infotheek niet was ingeschreven. Infotheek stelt dat Sikking middels zijn domeinnaam en het gebruik daarvan in zoekmachines klandizie aantrekt en daarmee een val opzet voor haar klanten. Sikking heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat diegenen die de website van Infotheek Groep (www.infotheek.nl) willen bezoeken niet (langer) bij de website van Sikking (www.infotheek.com) uitkomen. Het Hof concludeert dat Sikking hierdoor niet "meelift" en daardoor profiteert van het door Infotheek opgebouwde klantenbestand.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Trachten te verkopen is misschien niet zo heel slim - je loopt een zeker risico dat tegenpartij vervolgens gaat argumenteren dat je het domein hebt geregisteerd enkel om het te kunnen verkopen (domeinkaping). Uiteraard is het aan de rechter om wel of niet het verhaal rond die band te geloven, maar het is een zeker risico.

 

Wellicht dat de feestwinkel wel een gesprekje aanknoopt met haar jurist en er dan achter komt dat het verkrijgen van het .com domein een zware dobber blijkt, en er alsnog vanaf ziet - of vanuit haar initiatief een bod doet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.