• 0

Moet een ZZPer een zakelijke bankrekening openen?

Goedenavond!

 

Ik ben nieuw hier en zoek graag advies over een dilemma... ???

 

Ik ben net voor mezelf begonnen als ZZP (grafisch ontwerper) en al bij de KVK geregistreerd (eenmanszaak). Nu moet ik een bankrekening openen voor de "enorme stroom van geld" die zal moeten volgen (uhu!). Ik heb van mijn accountant gehoord dat ik als ZZP niet per se een zakelijk rekening hoef ... een priverekening zou genoeg zijn zolang als het exclusief voor 'business-purposes' is. Maar ja, vrienden van mij die ook ZZP zijn (in andere branches) hebben wel een zakelijke rekening.

 

Wat zou het beste voor mij zijn? Ik verwacht dat ik de rekening alleen gebruik om te factureren (en zakelijke kosten betalen). Ik ga vanuit huis werken met mijn eigen computer... een redelijk klein starter dus.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties. :)

 

Edit: titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om je boekhouding overzichtelijk te houden is het inderdaad aan te bevelen een aparte rekening voor je zakelijke transacties te openen. Dit hoeft niet perse een zakelijke rekening te zijn, hoewel de kosten wel meevallen. Als je onder je eigen naam werkt kun je net zo goed een aparte priverekening openen op je eigen naam.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Een "aparte" rekening voor zakelijke transacties kan handig zijn, het is niet persé noodzakelijk. Of dat een "zakelijke" rekening moet zijn hangt af van de kosten en de diensten die aan de rekening verbonden zijn.

 

- Heb je veel inkomende facturen?

- Wil je een zakelijk krediet?

- Wil je faciliteiten zoals incasso?

 

Toen ik zelf nog ZZPer was (interim manager) had ik nauwelijks kosten en 1 uitgaande factuur per maand. Dat liep gewoon via mijn privé rekening. De helft van de inkomsten boekte ik weg naar een spaarrekening voor de inkomstenbelasting.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Voordeel van zakelijke rekening is dat het dan onder bedrijfsnaam is en dat je meer betaalwijzes kan gebruiken zoals ideal, incasso, etc. Nadeel is dat het veel duurder is dan gewone prive rekening.....stel het gaat om alleen af en toe een opdracht en zij al weten dat je in je 1tje werkt, zou ik het lekker bij prive rekening houden. Mocht je toch een zakelijke willen, kijk eens bij postbank. Misschien is het inmiddels veranderd maar in het verleden was het best goedkoop als je niet al te vaak moest betalen of geld ontving.

Link naar reactie
  • 0

Het hoeft inderdaad niet, in ieder geval niet van de wet, dus de overweging is vooral praktisch.

 

Gezien je bezigheden als grafisch ontwerper vermoed ik dat je niet zoveel met particulieren van doen zult hebben, en daarbij betaalmethodes als ideal of automatische incasso eigenlijk ook niet nodig hebt. Feitelijk wordt het dan een kwestie van uitstraling, wil je dat mensen gaan betalen aan Jan Petersen, of aan Grafisch Designbureau?

 

Qua kosten zal een zakelijke rekening je echt de kop niet kosten, maar een 2e prive-rekening is altijd goedkoper en volstaat m.i. voor wat je wilt doen.

 

Toen ik zelf nog ZZPer was (interim manager) had ik nauwelijks kosten en 1 uitgaande factuur per maand. Dat liep gewoon via mijn privé rekening. De helft van de inkomsten boekte ik weg naar een spaarrekening voor de inkomstenbelasting.

 

Op 1 rekening zou ik niet zo snel doen, dan verlies je wel heel gemakkelijk het overzicht... maar het mag uiteraard wel.

Link naar reactie
  • 0

Zakelijke rekening is inderdaad niet verplicht, maar is over het algemeen wel aan te bevelen. Ten eerste voor je eigen overzicht, prive en zakelijk gescheiden houden, en ten tweede staat het wel iets professioneler als je een zakelijke rekening hebt. Daarnaast zijn de bankafschriften bewijs van ontvangst en/of betaling. Deze dienen bij belastingcontrole overlegd te worden. Het lijkt mij niet heel prettig om dan afschriften met ook privemutaties te moeten overleggen.

 

Succes met de afweging in ieder geval.

 

Martijn

 

 

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Er lopen nu twee dingen door elkaar. De vraag is:

 

1) Een eigen rekening voor het bedrijf?

2) If so, of deze rekening het type zaken- dan wel "privé"- rekening moet zijn?

 

Ad 1). Ja altijd doen, je bedrijf is boekhoudplichtig. Op de balans staan je liquide middelen (activum), het is vervelend en niet beplaad overzichtelijk wanneer je zakelijke- en privémutaties door elkaar lopen. Houd je balans "schoon" en open een eigen rekening voor het bedrijf.

 

Ad 2) het type privé is goedkoper, maar dan blijf je verstoken van het voeren van je bedrijfsnaam en enige andere faciliteiten. Bij een bedrijfsrekening komt het (mede) op je bedrijfsnaam, dus Mevr. X.Y. i.z. Design Bedrijf X.Y.Z. Maar ook worden er (m)enige extra diensten gegeven en ook berekend. Ze kosten (wat) geld.

 

Bij electronische betalingen, kun je bij ABN voor een abonnement 5 rekeningen voeren. Dus als je een zakelijke rekening hebt, dan kun je onder hetzelfde abonnement ook het privé bijhouden (en andersom).

 

Succes, Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Raul,

 

Welkom op Higherlevel en wat mij betreft is het antwoord op je vraag JA.

 

Open een zakelijke rekening die staat op naam van je bedrijf. Voor minder dan 100 euro per jaar heb je dan een uitstekend visitekaartje naar zakelijke klanten.

Ik ben zeker niet de enige potentiële klant die vindt dat ondernemers zonder zakelijke rekening hun eigen ondernemerschap niet serieus nemen. Waarom zou ik dat dan wel doen...

Daarnaast heeft de belastingdienst niks te maken met jouw prive-uitgaven en als jij je zakelijke ontvangsten laat binnenkomen op je priverekening behoren de gegevens van die rekening tot de boekhouding van je bedrijf.

 

Tot zover mijn 2 centen

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

...

Ik ben zeker niet de enige potentiële klant die vindt dat ondernemers zonder zakelijke rekening hun eigen ondernemerschap niet serieus nemen. Waarom zou ik dat dan wel doen...

...

 

Grappig, ik heb net de omgekeerde mening. Een zakelijke rekening kost m.i. domweg te veel. Bijv de AbnAmro had tot voor kort de idiote regel dat je PER DOWNLOAD van je eigen rekening moest betalen. Ondernemers die dat willens en wetens betalen kan ik moeilijk serieus nemen mbt hun kostenbewaking ;)

 

Daarnaast heb ik nog nooit van mijn klanten gehoord dat een overboeking naar mijn priverekening geen mooi visitekaartje was ;D. De grap is dat je gewoon je bedrijfsnaam op je factuur zet, plus je rekening nummer. Het geld komt toch wel aan, en een klant kan echt niet aan een rekeningnummer zien of het een prive of zakelijke rekening is.

 

(Ik heb nu trouwens een zakelijke en een priverekening voor mijn bedrijf. Was uiteindelijk handiger, zeker als er 1 bank omvalt :P.)

 

Voor wat voor type rekening je ook kiest, neem sowieso een extra rekening naast die voor je priveuitgaven. Is boekhoudtechnisch makkelijker.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Fred,

 

Ik denk dat de klanten niet veel van merken van een privérekening. Maar een nieuwe LEVERANCIER zou zich wel eens kunnen afvragen of het bedrijf niet in problemen zit nu de ondernemer met zijn privé rekening erbij moet springen (zijn uitleg?).

 

Wij doen met ABN electronic banking (maar niet internet) en betalen per download (1x per week), daar zijn er wel 10-30 betaling inbegrepen. Voorts doen we nog 3 andere rekeningen tegelijk. Kost wel wat maar het valt echt wel mee. Ik ben het met Karen voor een heel eind mee eens. Maar uiteraard moet iedereen zijn eigen voorkeur laten prevaleren.

 

Raul,

 

Vraag gewoon de prijzen op en besluit daarna op grond daarvan of het een privé of zakelenrekening zal zijn. Bedenk wel, dat het helemaal niet leuk is dat op de bankrekening op je zaak mutaties staan voor je boodschappen bij AH, bijdrage voor het kinderkamp van je kroost.

 

Hierbij komt nog dat je als burger geen boekhoudplicht hebt waarom zou je de fiscus ongevraagd inzicht verschaffen over je privébestedingen via een mix-rekening?

 

Succes, Karel

Link naar reactie
  • 0

Wat zou het beste voor mij zijn?

 

Als je onder eigen naam werkt (Raul Achternaam Grafisch Ontwerp) dan lijkt het me niet zo erg dat klanten op afschriften je naam zien en dan voldoet voorlopig een privérekening (maar wel een aparte voor de zaak). Als je onder een andere bedrijfsnaam werkt dan zou ik een zakelijke rekening openen, zodat die op de juiste naam staat.

Link naar reactie
  • 0

Bijv de AbnAmro had tot voor kort de idiote regel dat je PER DOWNLOAD van je eigen rekening moest betalen. Ondernemers die dat willens en wetens betalen kan ik moeilijk serieus nemen mbt hun kostenbewaking ;)

 

Dat zegt meer over die bank dan over het wel of niet verstandig zijn van een zakelijke rekening...

 

De grap is dat je gewoon je bedrijfsnaam op je factuur zet, plus je rekening nummer. Het geld komt toch wel aan, en een klant kan echt niet aan een rekeningnummer zien of het een prive of zakelijke rekening is.

 

Nee? Wat komt er dan op hun bankafschrift te staan? De bedrijfsnaam of je prive-naam? Precies: de laatste.

 

Niet dat het heel belangrijk is, maar het kan op je klant heel vreemd overkomen als het niet overeenkomt met de gegevens op de factuur. Dus als je een priverekening gebruikt ook op je factuur achter "t.n.v." je eigen naam zetten, en niet je bedrijfsnaam.

 

Daarnaast - een zakelijke rekening hoeft helemaal niet veel te kosten, en heeft het voordeel dat het professionerer overkomt. Als die 100 tot 200 euro per jaar een probleem zijn moet je de oplossing ergens anders zoeken.

Link naar reactie
  • 0

...

Nee? Wat komt er dan op hun bankafschrift te staan? De bedrijfsnaam of je prive-naam? Precies: de laatste.

...

 

 

Eerlijk gezegd weet ik niet wat op hun afschrift staat. Tot nu toe heeft geen enkele van mijn klanten er ooit een opmerking over gemaakt, dus voor mij is het een non-issue.

 

Professioneel overkomen doe je door een professionele dienstverlening, niet door een zakelijke bankrekening. Dat is iig mijn ervaring in mijn branche (interim management en coaching). Mogelijk is dat in andere branches anders. Het lijkt een beetje op het idee dat een BV professioneler overkomt cq meer status heeft dan een eenmanszaak. In de meeste gevallen flauwekul, hoewel het in sommige branches blijkbaar noodzakelijk is.

 

Ik zie voor mezelf nog steeds niet dat een duurdere zakelijke rekening me ook maar iets meer oplevert dat de meerkosten rechtvaardigt tov een priverekening.

 

Maar goed, als mensen een duurdere zakelijke rekening willen moeten ze dat vooral doen. Als ze mij daartoe maar niet verplichten ;D.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Fred,

 

Ik denk dat de klanten niet veel van merken van een privérekening. Maar een nieuwe LEVERANCIER zou zich wel eens kunnen afvragen of het bedrijf niet in problemen zit nu de ondernemer met zijn privé rekening erbij moet springen (zijn uitleg?).

...

 

Ik heb zelf als dienstverlener weinig leveranciers met grote factuurbedragen, dus voor mij niet van toepassing. Maar ik vermoed dat een leverancier vooral wil weten of ik als klant kan en zal betalen, en niet via welk soort bankrekening.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hola de nuevo!

 

::) Ah, wat is er gezellig druk hier... super bedankt voor jullie reacties! :D

 

Het is duidelijk dat ik voor mijn situatie een prive rekening kan gebruiken

om kosten te besparen. Maar ik geloof ook in de profesionele uitstraling

die een bedrijfsnaam geeft ... ook in de facturen. Dus de beste oplossing

voor mij is een eenvoudige zakelijke rekening: "Low prices, high service".

 

Een optie die ik antrekkelijk vond was Bizner... ik heb door deze Forums

goede feedback van Bizner gelezen en het lijk me een goede match voor

wat ik zoek. Lage kosten, goede service... en als onderdeel van de 'AAA'

Rabobank het lijk me ook best veilig om in te springen... toch? :)

 

Weer bedankt voor alle reacties en goede wenzen... will keep you posted.

 

Saludos,

Raul

Link naar reactie
  • 1
Eerlijk gezegd weet ik niet wat op hun afschrift staat.

 

Kom, Fred, niet flauw gaan doen. Eerst zeg je heel stellig dat de klant echt niet kan zien dat het een prive-rekening is, en nu weet je het eigenlijk niet.

 

Professioneel overkomen doe je door een professionele dienstverlening, niet door een zakelijke bankrekening.

 

En da's weer zo'n flauwe. Ik heb het niet over 'professioneel' maar over 'professioneler' - een subtiel maar essentieel verschil.

 

Mogelijk is dat in andere branches anders.

 

Hmm...eens kijken. Interim management en trainingen, waar ze in feite de persoon Fred Wiersma inhuren. Ja, dat is dan logisch dat ze het niet vreemd vinden om een betaling naar Fred Wiersma te zien. Voor de meeste branches heeft men echter in die zin niet met de persoon erachter te maken, maar met het bedrijf, en dan kan het behoorlijk knullig overkomen als je een prive-rekening hebt, met de nadruk op 'kan'.

 

Ik zie voor mezelf nog steeds niet dat een duurdere zakelijke rekening me ook maar iets meer oplevert dat de meerkosten rechtvaardigt tov een priverekening.

 

Dat mag, maar moet je dan per se denigrerend doen naar mensen die wel voor een zakelijke rekening kiezen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.