• 0

Ons land is een kennissen- i.p.v. kennis-economie.

Vandaag stond er in de krant een goede uitspraak van Paul Schnabel directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP): "Nederland wil graag aantrekkelijk zijn voor hoogopgeleide buitenlanders, om zo een ’kenniseconomie’ te worden. Maar voorlopig weten we vooral laagopgeleiden aan te trekken, signaleert Schnabel. „Dat komt voornamelijk doordat we betere sociale voorzieningen hebben. Hoogopgeleiden komen vaak alleen om hier nóg hoger opgeleid te worden, en dan gaan ze weer weg.” Ook noemde hij ons land een kennisseneconomie i.p.v.een kenniseconomie. "Het gaat erom wie je kent en waar je bijhoort." Een rake uitspraak, waarmee hij bedoelde dat je zonder de juiste contacten en netwerken jouw carrierekansen erg afnemen.

 

Paul

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan me wel vinden in het 'kennissen-economie'-deel van de uitspraak, maar tegelijkertijd: het grote voordeel vind ik wel dat, doordat hiërarchie en al teveel formaliteit amper aanwezig zijn hier in Nederland, je heel gemakkelijk toegang kunt krijgen tot de mensen en netwerken waar je in terecht zou willen komen.

 

Nederland is erg klein (valt me steeds meer op) en netwerken zijn onderling vaak ook weer sterk verbonden. De juiste contacten zijn vrij gemakkelijk op te doen en mensen vinden het leuk om met elkaar in contact te komen en over nieuwe dingen te horen, dus dit biedt juist grote mogelijkheden en kansen om verder te komen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het feitelijk ongeveer in het midden ligt. Eigenlijk zou dit goed onderzocht moeten worden, maar volgens mij is dit iets te moeilijk peilbaar.

 

In utrecht bedoel je? Is tenslotten het midden...

 

Ik kan mij zeer goed vinden in de kenissen. Jaren geleden dacht ik, wanneer mijn produkt goed is en de service optimaal dan gebeurd het vanzelf wel dat mensen naar je toekomen. Helaas zo werkt het niet "als ons mij niet kent" dan is het snel over. Dit is ook waar de meeste starters mislukken.

 

Het gaat makelijker wanneer je veel mensen kent. Eigenlijk zou je voordat je een zaak start eerst 2 jaar lang alle clubs aflopen die er in je omgeving zijn.

Link naar reactie
  • 0

Toch vind ik dat eerst de kennis er moet zijn in een "kenniseconomie" en daarna pas de kennissen.

 

Netwerken is absoluut nodig in sommige branches. Vooral de overheid en semi-overheid.

 

Op internet vind ik bijvoorbeeld linkpartners een heel goed middel om mee te beginnen.

 

Ik heb naast mijn website ook een startpagina gemaakt waar ik al mijn linkpartners op zet. En natuurlijk gerelateerde onderwerpen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat iedereen wel kan onderschrijven dat netwerken belangrijk is. Of dit een goede of een slechte zaak is, is en blijft natuurlijk een vraag die voor eenieder een ander antwoord heeft. (Voor iemand zonder een goed netwerk is het een slechte zaak, voor iemand met een goed netwerk is het een goede zaak).

 

Moet ik hier zelf bijzeggen dat ik niet zo'n fantastisch netwerk heb, en dat ook jammer vind. Eerdere posts hier geven aan dat netwerken makkelijk is, maar ik moet zeggen dat ik die mening vooralsnog niet deel - mogelijkerwijs vanwege mijn gebrek aan netwerkervaring, natuurlijk. Cursus netwerken, iemand? :) (Zou natuurlijk al een plus zijn als Higherlevel een meet op een dag zou hebben wanneer ik voor de verandering eens geen afspraak heb die absoluut niet verzet kan worden :P En zo veel afspraken heb ik helemaal niet!)

Web- en (mobiele) software ontwikkelaar

Nu ook verkrijgbaar als DGA!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.