Hello,

Wij delen een pand met meerdere ondernemers nu krijgen we allemaal rekeningen voor bovengenoemde belastingen. Dit is niet echt 'eerlijk' want de meeste zijn er maar af en toe en hebben alleen een werkplek, meer niet maar worden wel voor hoofdprijs aangeslagen. Daarbij als er maar een bedrijf was ingeschreven hoeft er ook maar 1 keer betaald te worden.

Nu weet ik dat bezwaar op de OZB wel succesvol zal zijn omdat de gemeente zegt;

Wie wordt aangemerkt als gebruiker van een niet-woning?

Het begrip "gebruik" moet ruim worden uitgelegd. Bij de beoordeling of er sprake is van gebruik van een onroerende zaak kan een huurcontract een rol spelen. Is er sprake van een huurcontract dan wordt er van uitgegaan dat de huurder aangemerkt kan worden als de gebruiker van de onroerende zaak. Ook bij onroerdende zaken die in aanbouw zijn of worden verbouwd of verbeterd is er sprake van gebruik. Een aanslag OZB-gebruik kan sinds 1 januari 2006 alleen maar opgelegd worden aan gebruikers van een niet-woning. Wordt een niet-woning verhuurd in niet-zelfstandigde delen, dat zijn delen die niet afsluitbaar zijn, dan wordt de aanslag opgelegd aan de eigenaar of aan de verhuurder als er sprake is van onderhuur.

Nu de vraag, wie heeft er ervaring in dit soort situaties mbt het Reinigingsrecht en de afvalstoffenheffing?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17873-ozb-afvalstoffenheffing-reinigingsrecht/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 1

Hoi Iwan

Ik denk dat je voor een juiste toepassing van de afvalstoffenheffing en het reinigingsrecht de plaatselijke verordening erop na moet slaan. Gemeentes zijn hierin autonoom, dus het verschilt per gemeente. Alleen de OZB is wettelijk geregeld (Wet Waardering Onroerende Zaken).

Je kunt ook een bluf doen en bezwaar maken op dezelfde gronden als de OZB en vraag in dat bezwaar om toezending van de toepasselijke regeling. Dan zie je vanzelf wat de reactie is. Wellicht wordt jouw bezwaar zelfs toegewezen mocht je onverhoopt gelijk hebben. Let wel: dan moet elke ondernemer zelfstandig bezwaar maken!

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Joost,

Dank voor je (wederom) keurig omschreven antwoord! Ik had deze gedachte ook al.... Ik zal ze gaan / laten indienen en als er iets spannend of nieuws uitkomt het hier laten weten.

Iwan

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar