• 0

10% aandelen en vast salaris in nieuw te starten onderneming: informatie?

Goedemiddag,

 

Ik zou graag advies willen in het volgende:

 

Ben thans in loondienst van een organisatie (commercieel). Een grote klant wil graag samen met mij een nieuw bedrijf beginnen. Aangezien ik geen kapitaal heb heeft hij het voorstel gedaan om mij een vast salaris per maand te betalen en hiernaast 10% van de aandelen. Daarnaast krijg ik ook een auto enz. Hij zegt me de voledige vrijheid te geven in werkwijze enz. Enige wat hij van me vraagt is een tweemaandelijke aandeelhoudersvergadering waarin we de situatie bespreken.

 

Dit is compleet nieuw voor me en zit dus met een heleboel vragen:

1. Ben ik nu gewoon in loondienst van de BV?

2. Kan ik met mijn 10% ook prive aangesproken worden mocht het mis gaan?

3. Kan ik wel gewoon mijn huidige ziektekosten verzekering blijven houden?

4. Waar moet ik op letten enz enz...

Verder is alle advies welkom.

 

Uiteraard probeer ik voordat ik er in stap zoveel mogelijk duidelijk te hebben om niet later voor verrassingen te staan.

 

Wie kan mij een stukje advies over bovenstaande verstrekken...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Evelyne,

 

Ik kan me voorstellen dat je met heel veel vragen zit. Ik zal proberen of ik er een paar weg kan nemen, maar ik stel daar dan wel wat vragen tegenover:

 

Wat wil je zelf? Wil je ondernemer worden, of wil je liever gewoon in loondienst blijven?

Hoe goed ken je je beoogde partner, durf je samen met hem in een zakelijk bootje te stappen?

 

1. Je bent gewoon in loondienst. Echter, voor de werknemersverzekeringen kan dat anders liggen, als je je eigen ontslag tegen kan gaan. Met 10% lijkt dat niet waarschijnlijk, maar het zou kunnen dat de statuten van de op te richten BV anders bepalen. (Daarmee behoor je dus eigenlijk niet tot de doelgroep van dit forum, maar daar ga ik lekker niet over ;))

 

2. Normaal gesproken niet. Echter, je zal vermoedelijk (statutair) bestuurder worden, en daarmee loop je wel het risico op bestuurdersaansprakelijkheid. Dan moet er echter wel sprake zijn van onbehoorlijk bestuur.

 

3. Ja. Tenzij je nu deelneemt aan een collectieve verzekering, dan zal je straks waarschijnlijk de korting niet meer krijgen. En mogelijk zijn er nog wel meer uitzonderingen, maar dan moet je er even de voorwaarden op naslaan.

 

4. Met 10% krijg je een aanmerkelijk belang. Ik zou overwegen er dan een tussenholding tussen te zetten. Je kunt hierbij zeker de hulp van diverse adviseurs gebruiken. Kost wel wat, maar je zal er veel plezier van kunnen hebben.

 

Lees ook eens door dit forum heen. Is wat werk, maar je komt wel heel veel nuttige informatie en tips tegen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

... om mij een vast salaris per maand te betalen en hiernaast 10% van de aandelen. Daarnaast krijg ik ook een auto enz. Hij zegt me de voledige vrijheid te geven in werkwijze enz. Enige wat hij van me vraagt is een tweemaandelijke aandeelhoudersvergadering waarin we de situatie bespreken....

 

het klinkt haast te mooi om waar te zijn. lees de Gids Startkapitaal, niet om kapitaal op te halen maar om de do's en dont's van dit soort situaties te begrijpen.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

 

Dit is compleet nieuw voor me en zit dus met een heleboel vragen:

1. Ben ik nu gewoon in loondienst van de BV?

2. Kan ik met mijn 10% ook prive aangesproken worden mocht het mis gaan?

3. Kan ik wel gewoon mijn huidige ziektekosten verzekering blijven houden?

4. Waar moet ik op letten enz enz...

Verder is alle advies welkom.

 

 

Om maar met vraag 4 te beginnen, deze is wel heel open geformuleerd. Denk in ieder geval eerst eens aan het relatiebeding en/of concurrentiebeding indien en voor zover dit in de huidige arbeidsovereenkomst is opgenomen. M.a.w. is er sprake van strijdigheid of niet?

 

3. Waaarom niet. Je bent vrij om een ziektekostenverzekeraar te kiezen.

2. Dat ligt er geheel aan. Wanneer het gaat om een besloten vennootschap dan is deze primair aansprakelijk. Het ligt er echter geheel aan welke rol binnen de BV wordt vervuld en of je handelt binnen de kaders van jouw vertegenwoordigingsbevoegdheid. Wanneer je daarbuiten treedt dan loop je zekere risico's.

1. Ja, in beginsel wel.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

 

...

Een grote klant wil graag samen met mij een nieuw bedrijf beginnen. Aangezien ik geen kapitaal heb heeft hij het voorstel gedaan om mij een vast salaris per maand te betalen en hiernaast 10% van de aandelen. Daarnaast krijg ik ook een auto enz. Hij zegt me de voledige vrijheid te geven in werkwijze enz. Enige wat hij van me vraagt is een tweemaandelijke aandeelhoudersvergadering waarin we de situatie bespreken.

 

...

 

Dus jij krijgt salaris, 10% aandelen (en dus winst), plus secundaire arbeidsvoorwaarden. Jij stopt er zeg 40u/week in.

 

Hij krijgt 90% van de aandelen (en de winst), alle zeggenschap (met 10% heb jij geen moer te vertellen). Wat stopt hij er in, behalve kapitaal? Krijgt hij ook een salaris uit de BV?

 

Het zal sowieso een onevenwichtige situatie zijn. Hoeft niet verkeerd te zijn, als je je daar maar van bewust bent. Wat je je moet afvragen of de verdeling van de lusten en lasten in balans is. Zo nee, niet aan beginnen.

 

Lees ook eens mijn column over partnerships.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.