Ga naar inhoud

BTW terug van particulier aangeschafte goederen

Geplaatst:

roediman

Ik ben net een eigen bedrijfje (eenmanszaak) gestart. Ik wil een aantal spullen nu in mijn bedrijf gaan gebruiken.(computer, camera, printer ed) deze heb ik enkele maanden geleden nieuw maar als particulier gekocht . Kan ik de BTW daarvan terug vorderen? De spullen zijn nog geen half jaar oud.

Featured Replies

Geplaatst:

Jeroen Bakker

Je hebt nog niet gezocht, gok ik? :)

Geplaatst:

roediman

• Auteur
Je hebt nog niet gezocht, gok ik?

neuhhh :-[ sorry.. ik maak uit je opmerking op dat het antwoord al ergens gegeven is. dus ik ga wel ff zoeken

Geplaatst:

Jeroen Bakker

Geen probleem :)

Geplaatst:

roediman

• Auteur

Nou kan niet veel meer vinden dan de tip: aanvragen van boekje "ondernemen 2004" bij de BD (tis inmiddels 2008 8)

wellicht zoek ik verkeerd :-[

Geplaatst:

Jeroen Bakker

Geplaatst:

roediman

• Auteur

Dankje Jeroen,

Ik begrijp dat ik prive goederen kan inbrengen in mijn onderneming. Mijn vraag was of ik de als particulier betaalde BTW terug kan vorderen. Helaas vind ik dat niet duidelijk terug. Iemand vertelde me dat dat mocht zolang de rekeningen niet ouder waren dan 6 maanden. Ik ben eigenlijk op zoek naar een bevestiging daarvan

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Om dan maar een einde te maken aan je zoektocht:

Je mag de BTW op privé ingebrachte goederen helaas niet terugvorderen.

Groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

roediman

• Auteur

duidelijke taal Joost..

op inzakengaan.nl vond ik het volgende

De BTW over privé ingebrachte goederen is niet meer aftrekbaar, ook niet gedeeltelijk. U doet er daarom verstandig aan om op de aankoopfactuur reeds de bedrijfsnaam te laten vermelden. Ligt de aanschaf slechts een paar maanden voor de werkelijke oprichting dan heeft u minder kans op problemen bij de acceptatie van de BTW aftrek. Gaat het om kleine bedragen dan doet de belastingdienst natuurlijk niet zo moeilijk.

In mijn geval ligt de datum niet erg ver van de de werkelijke oprichting ook staat de bedrijfsnaam op de faktuur.

had vanmiddag bij inschrijving KVK als datum van oprichting op een paar maanden terug moeten opgeven dan was dit niet

gebeurd. Het was notabene een boekhouder die zei dat je die BTW later kon terug vorderen. Grr beetje valse start zo.. >:(

Geplaatst:

Marjan

Kosten gemaakt in de aanloopfase van de start van een bedrijf (mits aantoonbaar met een zakelijk doel gemaakt) kun je aftrekken, evenals de BTW die hierop is betaald (in de eerste aangifte). Ik heb nog niet meegemaakt dat hier moeilijk over gedaan werd, ook niet wanneer de factuur op je eigen naam was gesteld. Wel roept het vaak de vraag naar bewijsstukken op.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

ook staat de bedrijfsnaam op de faktuur.

Dan geen probleem. De facturen vallen dan onder de voorperiode van de onderneming en de BTW is dan aftrekbaar op de eerste BTW aangifte.

Groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.